נפח המוח

ההשפעה של טראומה מוקדמת על המאפיינים של סכיזופרניה

מחקר מצא, כי נמצא טראומה מוקדמת יכולה להיות גורם מזרז באתיו-פתו-פיזיולוגיה של סכיזופרניה, בעיקר בסכיזופרניה עם סימפטומים חיוביים עמידים

02.07.2015, 15:36
סכיזופרניה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה, לבדיקת תקפות הרעיון (proof-of-concept study) בדקהאם טראומה מוקדמת משפיעה על המאפיינים של סכיזופרניה, העקביים להפעלת של הציר ההיפותלמי-יותרת המוח-יותרת הכליה (hypothalamic-pituitary-adrenal axis).

החוקרים העריכו טראומה מוקדמת ולחץ עכשווי כפי שנתפס על ידי המטופל, ב-28 מטופלים עם סכיזופרניה. בנוסף הוערכו רמות הקורטיזול ברוק, נפח המוח, רמת הקוגניציה, והסימפטומים של המטופלים.

טראומה מוקדמת ניבאה יותר סימפטומים חיוביים (r=0.66, p=0.005) וסימפטומים של דיסתימיה (dysthymia ; r=0.65, p=0.007), אך פחות סימפטומים שליליים (r=-0.56, p=0.023). כמו כן טראומה מוקדמת ניבאה נפח מוח נמוך (r=0.05, p=0.040) וכן יחס גדול יותר בין האמיגדלה (amygdala) לכלל המוח (r=0.56, p=0.18).

ירידה משמעותית בנפח הייתה מלווה ברמות קורטיזול כדלהלן: ערכי הקורטיזול בערב ניבאו שנפח מוח ושנפח היפוקמפוס יהיו קטנים יותר, בעוד שערכי קורטיזול אחר הצהריים ניבאו רק ירידה בנפח המוח בנשים. נמצאו הבדלים בין נשים וגברים בהשפעה של טראומה מוקדמת על היכולות הקוגניטיביות, כאשר בנשים שעברו טראומה מוקדמת הייתה רמת קוגניציה גבוהה יותר מאשר בנשים שלא עברו טראומה, ובגברים כלל לא נראתה השפעה. הלחץ העכשווי כפי שנתפס על פי המטופל היה קשור בדיסתימיה (בעיקר בנשים) וכן לתחושת חוסר תכלית (sense of purpose) ולדחף חברתי (בעיקר בגברים).

תוצאות המחקר מצביעות על כך שטראומה מוקדמת ולחץ עכשווי משפיעות על המאפיינים של סכיזופרניה, בעיקר בסכיזופרניה המלווה בעלייה ברגישות ללחץ ובפעילות דופמין מוגברת המשפיעים על טיפול בסימפטומים חיוביים עמידים. כמו כן הטראומה המוקדמת והלחץ הנתפס העכשווי היו קשורים בעליית ברמות הקורטיזול בבוקר, ירידה בנפח המוח, ועל הימצאות סימפטומים של דיכאון. בניגוד לכך ירידה בקוגניציה וסימפטומים שליליים יכולים דווקא להיות קשורים בנטייה מולדת.

ממצאי המחקר הראו, שקיימים הבדלים בין נשים וגברים מתאימים לספרות הקיימת בנוגע לציר ההיפוטלמי-יותרת המוח- יותר הכליה. החוקרים מסכמים כי טראומה מוקדמת יכולה להיות גרום מזרז באתיו-פתו-פיזיולוגיה של סכיזופרניה, בעיקר בסכיזופרניה עם סימפטומים חיוביים עמידים, וכן כי ממצאים אלו יכולים להנחות פיתוח של טיפולים בעתיד.

מקור:
Ruby, E., Rothman, K., Corcoran, C., Goetz, R. R., & Malaspina, D. (2015). Influence of early trauma on features of schizophrenia. Early Intervention in Psychiatry. doi:10.1111/eip.12239

נושאים קשורים:  נפח המוח,  טראומת ילדות,  קורטיזול,  נוירוביולוגיה,  סכיזופרניה,  מחקרים
תגובות
31.05.2018, 10:30

טראומה מוקדמת הוא שם רחב לקשת של ארועים מצבים חוויות. המושג רחב מדי, אפשר אולי ליידע למה הם קראו טראומה מוקדמת??