חדשות

הישג להר"י בוועדת הבריאות: רופאים לא יידרשו לחשוף האבחון באישורי מחלה

ועדת הבריאות של הכנסת הורתה לשנות את התקנות בעניין בתוך 120 יום; מאחורי היוזמה עומדים הר"י ואיגודי רופאי המשפחה והילדים בישראל

רופא (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית ואיגוד רופאי המשפחה רשמו הישג במאבק שניהלו בהקשר לתיקון בתקנות דמי מחלה; ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת החליטה אתמול (ג') פה אחד לאשר שינוי בתקנות, לפיו אישור מרופא המשפחה על היעדרות מהעבודה לא יכלול פרטים רפואיים הנוגעים לאבחון מצבו הרפואי של המטופל.

השינוי בתקנות ייכנס לתוקף בעוד 120 יום. מאחורי היוזמה עומדים הר"י ואיגודי רופאי המשפחה והילדים בישראל, שהתנגדו לכך שרופאים נאלצים לכתוב במסגרת אישור המחלה את אבחון המצב הרפואי או הבעיה שבעטיה פנה העובד.

יו"ר ועדת הבריאות: "לא ייתכן שרופא יהיה מחויב למסור מידע חסוי רק בשל הצורך למנוע ספק ולמצוא צידוק בלבו של מעסיק"

נציגי התאחדות התעשיינים, לשכות המסחר והמעסיקים הביעו התנגדות לתיקון, וטענו כי במסמך שיציג העובד למעסיקו חייב להימצא אמצעי להוכחת ההצדקה להיעדרות. כאמור, טיעון זה נדחה.

את הדיון חתם יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, שאמר, כי "לא ייתכן שרופא יהיה מחויב למסור מידע חסוי רק בשל הצורך למנוע ספק ולמצוא צידוק בלבו של מעסיק לחיוניות ההיעדרות מהעבודה". ח"כ אלאלוף ביקש ממשרדי הממשלה הנוגעים בדבר להגיע למתווה מוסכם עם הר"י, ההסתדרות הכללית ונציגי המעסיקים בנושא.

נוסף שהועלה לדיון לבקשת הר" (ונכלל בנייר העמדה שהעבירה לקראת הדיון) הוא "ימי הצהרה" – הבקשה לקבוע מספר ימים מרבי שבו עובד לא יידרש להציג אישור מרופא המשפחה והמעסיק יסתפק בהצהרה בלבד. בין הסיבות שהעלו הרופאים לעניין זה: עומסים כבדים המוטלים על רופאי משפחה. טרם התקבלה הכרעה בנושא זה.

נושאים קשורים:  חדשות,  אישור רפואי,  ימי מחלה,  הר"י,  איגוד רופאי הילדים,  איגוד רופאי המשפחה,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
אנונימי/ת
03.07.2015, 09:59

אישור מחלה ומחלת ילד זה הישרא-בלוף מהראשונים והכבדים בישראל . אם מעביד חושב שהרופא יהיה המאבטח או השומר בשער על ההיעדרויות מן העבודה הוא טועה בגדול. הרופא חייב להיות ביחסים קורקטיים עם המטופל. מרבית האישורים ניתנים בדיעבד באל תור. ללא קשר עם תחלואה.

אנונימי/ת
04.07.2015, 18:38

אני מסכים עם הנאמר!בה לצעוק!
בארצנו הכלל הוא:סותמים את הפה בשטרות של כסף לכל המרבה לצעוק !
אבל יש דרכים משפטיות שבאמצעותם ניתן להוציא את הרופא ממשחק זה גם במצב הנוכחי! אבל מי מלמד את הרופאים ,מהן הדרכים המשפטיות לביצוע הלכה למעשה!?
האם הנוטריון בודק כליות ולב!? כך גם הרופא !
ויש דרך אחרת שהר"י לא רצתה כנראה לפעול אם כי היו מחשבות כאילו בעבר שהר"י הציע אבל ירדה מהרעיון !עד 3 ימים העובד יכול לתת הצהרה!=-רב רובן של אישורי מחלה הם עד 3 ימי מחלה !ומהיום הרביעי חייב להתחיל ההסדר הקיים לתשלום ימי מחלה ! ומיום השביעי זכאות רק אחרי ביקור אצל רופא מומחה מקצועי! או אשפוז בבית חולים או מרפאה ברפואה שניונית!
כך ניתן להוריד מעומס העבודה הבירוקראטית של הרופא הראשוני !!
תקנו אותי אם אני טועה?!

אנונימי/ת
03.07.2015, 12:47

אני מיצר קשות על ההחלטה האומללה הזו. זו החלטה שתסייע לעובדים להשיג רווח משני ללא יכולת של שום מערכת לפקח עליהם. במסגרת עבודתי אני נתקל בכך דבר יום ביומו, . עשרות אלפי ימי מחלה הולכים לאיבוד במשק בגלל ניצול לא הוגן של ימי מחלה. כעת לא ניתן גם חוקית לבקר או לבדוק את החלטתו של רופא משפחה או אפילו רופא מקצועי, שלרוב אין להם גם ידע מספיק ומידע על סוג עבודתו של העובד והם רושמים ימי מחלה לפי בקשת העובד. כשלרוב הקשר בין ימי המחלה ומחלת העובד הוא מקרי בלבד. להערכתי יש צורך למצוא מנגנון רגולציה נוסף שכן יאפשר בקרה על תעודות המחלה. אינני רואה בהחלטה זו ניצחון של הר"י אלא החלטה פזיזה ללא דיון בכל ההבטים של הבעיה.
אני מאוד מבקש להביא את התגובה לידיעת חברי ועדת הבריאות של הכנסת ולהעמידם על חומרת הבעיה . זה לא לטובת הציבור. זה רק מגביר את המוטיבציה לא לעבוד ולשבת בבית על חשבון הציבור.

אנונימי/ת
04.07.2015, 19:08

בדיוק כך חשבתי כשהייתי סטודנט לרפואה ואידיאליסט !
תפקידו של הרופא להילחם במחלות ובחולי !
ניסית פעם לא לתת אשור מחלה "ללקוח" בקופה?(כי ידעת וחשבת כפי שאתה מנסה לשנות את העולם !?)
מחד גיסא הלקוח יתלונן עליך בכל דרך אפשרית בסקר "שביעות רצון לקוחות"(הנבדק היום כל רופא ראשוני בפני הנהלת הקופה-מדד שנקבע על ידי משרד הבריאות-של הקופה + בע"פ ובכתב להנהלה !וגם יעזוב אותך לטובת עמית שלך שמחלק אשורי מחלה בחופשיות וזוכה בכל התארים ומתחיל להיות "חביב ציבור "לקוחותיו" וההנהלה בגלל שציבור מטופליו גדל !!
ומאידך גיסא הקופה המבטחת לא תגן עליך ולא תשבח אותך וגם לא תתגמל אותך על כך שאתה מגן עליה מהתמוטטותה הכלכלית!
זאת ועוד, במקרה הרע-תאלץ למתן תשובה בכתב לתלונה בכתב שתגיע להנהלה -מצודקת או לאו-מדוע לא ניפקת אשור מחלה?-כל ההתעסקות זאת גוזלת זמן ועצבים עד לשחיקה!
גם בהנהלה לא אוהבים להתעסק ב"קטנות" בהפרעה לשקט שלהם. לא יאהבו מס תלונות רב כאילו של רופא "צדיק"! בהנהלה אוהבים "לקוחות מרוצים" =שווה כסף= שקט תעשייתי ולא אכפת להם מרמת היושר והיושרה דוקטור!
תקנו אותי אם אני טועה!

אנונימי/ת
04.07.2015, 22:03

טוב מאוד