שרוול מסובב

סיכויי הצלחה של 50% לתיקון חלקי בארתרוסקופיה של קרעים גדולים בשרוול המסובב

מחצית מהמטופלים שעברו תיקון חלקי בארתרוסקופיה של קרעים גדולים שאינם ניתנים לאיחוי בשרירי השרוול המסובב דיווחו על שביעות רצון נמוכה והידרדרות קלינית בשנתיים שלאחר הניתוח

28.07.2015, 06:31
ארתרוסקופיה (צילום: אילוסטרציה)

תיקון חלקי בארתרוסקופיה מהווה אפשרות טיפול בקרעים גדולים ומסיביים של השרוול המסובב (rotator cuff), שאינם ברי-איחוי אך ללא שינויים במפרק הכתף. עם זאת, קיימות עדויות המציעות כי תיקון חלקי בארתרוסקופיה אינו מניב תוצאות מספקות.

מחקר זה נערך במטרה לדווח על תוצאות קליניות ורדיוגרפיות של תיקונים חלקיים שנעשו בארתרוסקופיה בקרב מטופלים עם קרעים גדולים ומסיביים, שאינם ניתנים לאיחוי בשרירי השרוול המסובב. בנוסף, נערך ניתוח נתונים לאיתור הגורמים הקדם-ניתוחיים שעשויים להשפיע על תוצאי הטיפול ועל שביעות רצון המטופלים במשך הזמן.

בוצעו הערכות רטרוספקטיביות של 31 מטופלים שעברו בשנים 2005-2011 תיקון חלקי בארתרוסקופיה של קרעים גדולים ומסיביים שאינם ניתנים לאיחוי בשרירי השרוול המסובב. תיקון חלקי הוגדר כתיקון של רקמת השרירי האחורית עם או ללא תיקון של גיד השריר התת-שכמי (subscapularis) כדי לשחזר את צימוד הכוח הרוחבי של השרוול המסובב. המטופלים עברו הערכות לפני הניתוח, כשנה לאחר הניתוח ולמעלה משנתיים לאחר הניתוח לגבי מידת הכאב לפי סולם חזותי אנלוגי, שאלוני ASESי (American Shoulder and Elbow Surgeons) ו-SSTי (Simple Shoulder Test) ושינויים רדיוגרפיים (המרחק בין עצם הזרוע לאקרומיון [acromiohumeral distance] ושינויים ניווניים).

בנוסף, נבחנו גורמים קדם-ניתוחיים שעשויים להשפיע על תוצאי הטיפול, כגון דמוגרפיית המטופלים, גודל הקרעים והסתננות שומן.

נצפו שיפורים מובהקים במידת הכאב וציוני השאלונים לאחר הניתוח, בהשוואה למדדים הקדם ניתוחיים, אך לא נצפו הבדלים רדיוגרפיים בעקבות הניתוח. שביעות רצון המטופלים בפגישת המעקב המאוחרת (לאחר שנתיים) היתה חלוקה: 16 מטופלים דיווחו כי הם מרוצים או מרוצים מאוד, בעוד 15 דיווחו כי אין שינוי במצבם או שאינם שבעי רצון.

למרות השיפור שנצפה בתחילה (שנה לאחר הניתוח) בקרב שתי קבוצות המטופלים, אלו שאינם שבעי רצון מתוצאות הניתוח הראו הידרדרות מובהקת לאחר שנתיים ברמת הכאב, ציוני השאלונים ומרחק עצם הזרוע מהאקרומיון.

לעומתם, מטופלים שהיו שבעי רצון היו ללא שינוי או שהראו שיפור באותם פרקי זמן.

הגורם הטרום-ניתוחי היחיד שנמצא קשור באופן מובהק לשביעות רצון מתוצאי הניתוח היה הסתננות שומן לשריר העגול הקטן (teres minor).

מחקר זה הראה כי תיקון חלקי בארתרוסקופיה עשוי להוביל לשיפור ראשוני בתוצאים מסויימים בשנתיים הראשונות לאחר הניתוח, אך כמחצית מהמטופלים לא היה שבעי רצון מהתוצאות, והם סבלו מהידרדרות במצבם עם הזמן.

הסתננות שומנית טרם הניתוח היתה הגורם היחיד שנקשר לתוצאות סופיות גרועות ושביעות רצון נמוכה לאחר תיקון חלקי בארתרוסקופיה.

מקור:
Min Soo Shon, Kyoung Hwan Koh, Tae Kang Lim, Won Ju Kim,Kyung Cheon Kim, and Jae Chul Yoo; Arthroscopic Partial Repair of Irreparable Rotator Cuff Tears:Preoperative Factors Associated With Outcome Deterioration Over 2 Years; Am J Sports Med May 26, 2015 ; published online before print May 26, 2015, doi:10.1177/0363546515585122

נושאים קשורים:  שרוול מסובב,  rotator-cuff,  ארתרוסקופיה של הכתף,  קרע בשריר,  teres minor,  הסתננות שומן,  מחקרים
תגובות