חדשות

מחקר ישראלי: המוח מקודד בדרך שונה גירויים הנתפסים באופן מודע לעומת אופן בלתי-מודע

מחקר שנעשה בישראל, צרפת ופינלנד, מצא, כי גירויים מודעים ובלתי-מודעים מתחילים להיות מעובדים במוח באופן דומה, אך לזמן קצר בלבד, שאחריו הגירויים המודעים מעובדים באופן מורכב ונרחב יותר

פעילות מוחית, נוירונים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה על ידי ד"ר מוטי סלטי מאוניברסיטת בן גוריון ובית החולים "סורוקה", ביחד עם חוקרים מצרפת ופינלנד, העלה כי קיימים הבדלים בקידוד המוחי בין גירויים הנתפסים באופן מודע לבין אלו שנתפסים באופן לא מודע. הגירויים שנתפסים באופן מודע מקודדים באזורי מוח מסוימים בצורה נרחבת יותר וכוללים דינמיקה מורכבת יותר; על המחקר דווח בשבוע שעבר בכתב העת eLife.

"החושים של בני האדם", מסביר ד"ר סלטי, "מקבלים מידע מן העולם הסובב אותנו באופן רצוף, אך הם חווים באופן מודע רק חלק מהם. למרות זאת, גם גירויים שאינם נחווים באופן מודע נרשמים במוח ומשפיעים על התנהגותנו. זאת היא תפיסה בלתי מודעת".

לדברי ד"ר סלטי, המכהן כמנהל המדעי של המרכז לדימות המוח באוניברסיטת בן גוריון ובמרכז הרפואי "סורוקה", "החוקרים עדיין חלוקים בדעתם לגבי הפעילות המוחית המאפיינת מודעות. חלקם טוענים כי תפיסות מודעות ולא-מודעות מתאפיינות באותה פעילות מוחית, וההבדל נובע מתוספת פעילות מוחית גנרית במצב מודע, ללא שום קשר לתוכן הנתפס. אחרים טוענים, כי תכנים הנתפסים באופן מודע מעובדים אחרת".

ד"ר מוטי סלטי: "תכנים שנתפסו באופן מודע ולא מודע חולקים את אותו קידוד מוחי למשך כ-300 אלפיות השנייה. מהנקודה הזאת מצאנו כי תכנים מודעים מאופיינים בתהליכי קידוד נוספים"

במחקר הנוכחי הקליטו החוקרים את הפעילות המוחית של נבדקים תוך כדי שהם מציגים להם גירוי שיכול להופיע ב-8 מיקומים אפשריים במוח. הגירוי הוצג להרף עין, כך שייתפס באופן מודע רק ב-50% מהפעמים שבהם הוצג. הנבדקים התבקשו לדווח על מיקום הגירוי שנקלט, ואם ראו או ניחשו את מיקומו. גם כאשר נבדקים ניחשו היכן הופיע הגירוי ולא ראו אותו, הם מיקמו אותו נכון בשיעור גבוה מזה שהיה צפוי להגיע מניחוש, דבר המצביע על תפיסה בלתי מודעת. לאחר מכן, הפעילו החוקרים אלגוריתם שיצביע על ההבדלים בין שני סוגי התפיסה.

"שלא כמו במחקרים קודמים", ציין עוד ד"ר סלטי, "בהם רק נעשתה ההשוואה בין פעילות מוחית המאפיינת נבדקים שדיווחו שראו את הגירוי המוצג, לבין פעילות מוחית המאפיינת נבדקים שלא ראו את הגירוי, בחרנו בדרך אחרת. לקחנו חלק מהמידע המוחי שנאסף והפעילנו עליו אלגוריתם ממיין, כך שילמד לזהות היכן הופיע הגירוי על פי הפעילות המוחית. לאחר מכן, בחנו את האלגוריתם על חלק אחר של המידע. מצאנו, כי תכנים שנתפסו באופן מודע ולא מודע חולקים את אותו קידוד מוחי למשך כ-300 אלפיות השנייה. מהנקודה הזאת מצאנו, כי תכנים מודעים מאופיינים בתהליכי קידוד נוספים, שכל אחד מהם מוגבל בזמן, בעוד שבתכנים-לא מודעים השרשרת הזאת נקטעת והקידוד נמוג בהדרגה".

מסקנת החוקרים היתה, כי תכנים מודעים מקודדים באופן שונה מתכנים הנתפסים באופן לא מודע. הם מאופיינים בפעילות מוחית נרחבת יותר ומובנית. מחקר עתידי יתמקד בהבנת ההבדלים שבין צורות הקידוד השונות ותפקידן ביחסי הגומלין בין תפיסה מודעת ללא-מודעת.

״במחקר הזה שינינו את הגישה להבנה מהי מודעות ומהי הפעילות המוחית המאפיינת אותה. במקום להשוות פעילות מוח כללית, המאפיינת תפיסה מודעת ולא מודעת, השתמשנו כאן בטכניקה של 'קריאת מחשבות', שבה אנו עוקבים אחר הקידוד המוחי של תכנים באופן ישיר ומשווים את הקידוד כאשר אנו מודעים וכאשר איננו מודעים לו", אמר ד"ר סלטי.

עמיתיו של ד"ר סלטי למחקר היו פרופסור סטניסלס דהאן, ד"ר ז'אן-רמי קינג וד"ר לוסי שארל מצרפת, וכן פרופסור לורי פרקונן וד״ר סימו מונטו מפינלנד.

לתוצאות המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  תפיסה,  מודעות,  גירויים,  מוח,  צמח,  ערות
תגובות
30.06.2015, 07:04

ואת זה הבין,שכלל,ולבסוף פיתח לשיטה מדעית ומדויקת הבודהה, כבר לפני 3500 שנה וקרה לשיטה זו ויפאסנה.
בטכניקה זו אנו מעבירים יותר ויותר גירויים (למרות שלמעשה מדובר בתחושות,כי התחושה היא זו הנחווית ולא הגירוי) מן התת מודע אל המודע,ובדרך ו לאט לאט ובהדרגתיות הופכים להיות מודעים יותר ויותר.
אמיר אניספלד

30.06.2015, 07:04

קרא ב א ולא ב ה