חדשות

ארה"ב: ירידה חדה במספר האמריקאים שאינם מבוטחים בביטוחי בריאות

חמש שנים לאחר שהתקבל חוק "בריאות בת-השגה" (ObamaCare), ושבוע לאחר שבית המשפט העליון בארה"ב דחה עתירה נגדו, מספר האמריקאים שאינם מבוטחים ירד ל-36 מיליון; המכשיר העיקרי: סבסוד פרמיות הביטוח על ידי החזרי מס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ב-2014 (צילום: אילוסטרציה)

בית המשפט העליון של ארה"ב הכריע בשבוע שעבר להשאיר על כנו את "חוק הבריאות בת-השגה" שיזם הנשיא ברק אובמה (ושזכה לכינוי אובמה-קייר), מה שאיפשר לכלי התקשורת במדינה להציג תמונת מצב של הרפורמה, כחמש שנים לאחר שהתקבלה.

על פי נתוני המרכז הלאומי האמריקאי לסטטיסטיקה בנושאי בריאות ורפואה, הצטמצם באופן חד מספרם של אזרחי ארה"ב שאינם מבוטחים בביטוח בריאות. ב-2014 ירד מספרם של הלא-מבוטחים ל-36 מיליון, לעומת 44.8 מיליון ב-2013 – כלומר ירידה בכמעט 20% בשנה בלבד.

פסיקת בית המשפט הביעה תמיכה באחד מסעיפי המפתח בחוק ביטוח הבריאות של הנשיא, המעניק הטבות מס על ביטוחי בריאות, במטרה לעודד את התושבים לשלם עבורם, והתקבלה ברוב של 3-6. פסק הדין הדף ניסיון של המפלגה הרפובליקנית, יריבת הממשל הנוכחי, לטרפד את הרפורמה, שנחשבת כבר כעת למורשתו העיקרית של הנשיא הדמוקרטי.

ב-2014 ירד מספרם של הלא-מבוטחים ל-36 מיליון, לעומת 44.8 מיליון ב-2013 – כלומר ירידה בכמעט 20%

הפסיקה ניתנה בעקבות עתירה שהגישו ארבעה מאזרחי מדינת וירג'יניה, שטענו נגד מתן הטבות מס (סובסידיה) לרכישת ביטוח בריאות על-ידי הממשל. הם טענו, כי זו אפשרית רק במדינות שבהן הוקמה מערכת מקוונת למכירת פוליסות ביטוח. העותרים טענו, כי הטבות המס מגיעות רק למי שרכש פוליסה משירותי הביטוח של המדינה עצמה, ואסור לממשל הפדרלי להעניק הטבות מס במדינות שבהן אין מערכת מקוונת.

פסק הדין קבע, שבכל 50 מדינות ארה"ב יינתנו הטבות מס לרוכשי ביטוח הבריאות בהתאם לחוק "בריאות בת השגה" (The Affordable Care Act) ולא רק למי שרכש את הפוליסה שלו דרך המערכת המקוונת ברמת המדינה. בכך, למעשה הרחיב בית המשפט העליון את יישום החוק. "הקונגרס העביר את החוק כדי לשפר את שוק ביטוחי הבריאות ולא כדי לחסל אותן", קבע נשיא בית המשפט השופט ג'ון רוברטס, שגם כתב את ההחלטה.

אילו העתירה היתה מתקבלת והחוק היה נפסל, יותר מ-6.4 מיליון אמריקנים היו נמצאים בסכנה לאבד את הזכות לטיפול רפואי. לפי הערכות, 87% מקרב 7 מיליון האנשים שרכשו באחרונה ביטוחים בסיסיים – עשו זאת משום שנהנו מהטבות מס שאיפשרו להם לשלם את הפרמיות.

הטבת המס הממוצעת עומדת על 272 דולר בחודש (3,246 דולר בשנה) והיא מכסה כמעט 75% מפרמיה הממוצעת, כך על פי הודעת הממשל. הנהנים מההטבות הם בעיקר בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר במשק האמריקאי. לכ-70% מקרב צרכני הביטוחים הללו יש הכנסה של פחות מחצי מ"קו העוני" (23,500 דולר הכנסה ליחיד בשנה).

בעקבות החוק שהתקבל ב-2010, לאחר מאמץ ניכר מצד הממשל, נבנתה מערכת פדרלית לרכישת הביטוחים הללו עבור האמריקאים שלא בוטחו בפוליסת בריאות בידי מעסיקיהם. במדינות לא מעטות בארה"ב, שבהן המושלים רפובליקנים, לא הוקמה מערכת רכישת ביטוח מקוונת (insurance exchange) והממשל העניק לאזרחים עקב כך הטבות ברכישת הביטוחים דרך מערכת פדרלית.

בקרב מבוטחים רבים קיים חשש שאם ייבחר נשיא רפובליקני, ומפלגה זאת תגביר כוחה בקונגרס, תקציב ההטבות יצומצם

ארבעה מושלי מדינות רפובליקנים שרצים עתה למועמדות המפלגה לנשיאות הם בין אלו שמסרבים להקים במדינותיהם מערכת מקוונת כזאת. אלו הם מושלי מדינות ויסקונסין, ניו-ג'רזי, לואיזיאנה ואוהיו.

ההישג שרשם הממשל בבית המשפט העליון יחולל מהפכה נרחבת בענף הביטוח אבל גם במערכת בתי החולים. עם זאת, ברור שהחוק עדיין מתמודד עם התנגדויות, וההנחה היא שיעמוד שוב במרכז מערכת הבחירות הקרובה לנשיאות ב-2016. בקרב מבוטחים רבים קיים חשש שאם ייבחר נשיא רפובליקני, ומפלגה זאת תגביר כוחה בקונגרס, תקציב ההטבות יצומצם.

בדיווח בנושא הדגיש ה"ניו יורק טיימס", כי החוק החדש "מחייב את חברות ביטוחי הבריאות בארה"ב להמציא את עצמן מחדש ולאמץ מודלים עסקיים חדשים". החוק מחייב את חברות הביטוח לבטח כל מי שפונה אליהן ואוסר על החברות לגבות סכומים גבוהים יותר מחולים – כפי שנהגו במשך עשורים רבים.

ההערכה היא, שחברות ביטוח שונות ייאלצו להתאחד ולהתמזג כדי לקצץ בהוצאותיהן וגם לצמצם בפרמיות כדי לשמר רווחיות. כבר עתה בתי חולים גדולים רוכשים בתי חולים קטנים. חברות מסחריות כמו UnitedHealth, סיגנה אאטנה (Cigna Aetna) הומנה (Humana) ו-Anthem מחזרות האחת אחר השנייה בגל חדש של אפשרויות מיזוג ורכישה.

במבט לאחור, דיווחו כלי התקשורת בארה"ב, חוק הבריאות בת-השגה עודד חברות ביטוח לצמצם את רשת ספקי שירותי הבריאות והרפואה שלהן, והגביל את בחירת הרופאים ובתי החולים שבהם יכולים מבוטחים להתקבל לטיפול. כמו כן, נשמעו טענות לא מעטות על כך שהמבטחים החלו להעלות את תעריפי הביטוח ב-15%-25%.

עדיין לא ברור לגורמים שעוסקים במחקר המלווה את הנהגת הרפורמה אם היא תשפר את הטיפול הרפואי שיינתן לאוכלוסייה וכיצד השיפור הזה יתבטא במצבם הבריאותי של כלל האמריקאים. "לחוקרים לא היה עדיין מספיק זמן כדי להגיע למסקנות", ציינו הפרשנים.

סקר שערכה קרן "קייזר" (Kaiser Family Foundation ) מצא, כי האמריקאים עדיין חלוקים בנוגע לחוק ביטוח הבריאות. באפריל 2010 תמכו בו 46% ממשתתפי הסקר, לעומת 40% שלא תמכו בו. בסקר האחרון, היחס בין התומכים למתנגדים היה 39% לעומת 42%, בהתאמה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארה"ב,  ביטוח בריאות ציבורי,  Obamacare,  נשיא ארה"ב ברק אובמה,  בריאות בת-השגה
תגובות
אנונימי/ת
29.06.2015, 23:17

הגיע הזמן שבארץ ביטוח פרטי יזכה להיות הוצאה מוכרת. מערכת הבריאות הציבורית פשטה את הרגל ורק המערכת הפרטית עוד יכולה להציל את המצב