חדשות

הרפורמה בבריאות הנפש: "מי שטופל קודם לכן ימשיך להיות מטופל באותו המקום"

כך הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק בדיון בוועדת הכנסת לקידום מעמד האשה; חברות כנסת הביעו מחאה על הצורך לעבור דרך רופא משפחה כדי לקבל הפניה לטיפול נפשי במסגרת הרפורמה החדשה, והובאו מקרים בהם הקופות הודיעו למטופלים כי מה-1 ביולי זכאותם לטיפול תסתיים

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל "שיבא", הדיקאן המיועד לביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן. צילום: פלאש 90

סוגיית הרפורמה בבריאות הנפש, שתעביר את האחריות על הטיפולים לקופות החולים ותיכנס לתקופה ב-1 ביולי, עוררה בשבוע שעבר דיון סוער בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה.

במהלך הדיון גם נתגלעה מחלוקת בנוגע לעובדות: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, המסיים בסוף החודש את תפקידו, חזר והדגיש, כי "לא יצאה שום הוראה להפסיק טיפול רפואי של מטופלים". אבל מול דברים אלו הוצגו פרטי מקרים מהימים האחרונים, שמהם עלה, מתוך עדויות של מטופלים, שקופות החולים הודיעו להם על הפסקת טיפול והפסקת זכאות לטיפול עם החלת הרפורמה ב-1 ביולי.

פרופ' ארנון אפק: "שמעתי על כך והרמתי טלפון למנהלי הקופות כדי לוודא שהעניין סגור. הדרכנו אותם והקמנו חדר מצב"

פרופסור אפק מיהר להגיב: "שמעתי על כך והרמתי טלפון למנהלי הקופות כדי לוודא שהעניין סגור. הדרכנו אותם והקמנו חדר מצב כדי לתת מענה לכל נושא. נראה כי עדיין יש חוסר הבנה בנושא ולכן אני מבהיר כאן והיום בפני הוועדה ובאופן חד משמעי: מי שטופל קודם לכן ימשיך להיות מטופל היכן שהוא מקבל את השירות. הקופה רשאית להציע לו טיפול אחר – אבל הוא רשאי לפנות ולבקש את המשך הטיפול הקודם".

בדיון הועלתה סוגיית הטיפול והחיסיון בנפגעות תקיפה מינית, ונטען כי הרפורמה כפי שהיא מוצעת עלולה לגרום לנשים וגברים נפגעי תקיפה מינית להפסיק את הטיפול הנפשי. ח"כ מיכל בירן ("המחנה הציוני") הטיחה באנשי משרד הבריאות שנכחו בדיון: "תוכנית הרפורמה הזאת לא טובה. כל ההבטחות שלכם הן קשקושים".

"רוב הנפגעים והנפגעות מתקשים לחשוף את סיבת בואם, והצורך לעבור דרך רופא המשפחה עשוי למנוע מהם לגשת לטיפול נפשי", טענו כמה מחברות הכנסת שנכחו בדיון.

ד"ר טל ברגמן לוי, ראשת אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, אמרה בתשובה לשאלות, כי "כל הקופות מודעות לרגישות ומחשיבות את הנושא. נכון שלקופות עוד אין מרפאות המתמחות בטיפול נפשי לנפגעות תקיפה מינית, אבל הרפורמה היא הזדמנות לפתח את התחום. אין מכסות לגבי מספר הטיפולים שיינתנו. הטיפול יהיה על פי צורך קליני".

נפגעת תקיפה מינית שהופיעה בדיון שיתפה את המשתתפים בסיפורה: "לאור המתרחש אני מרגישה שאני צריכה להתנצל שאני נפגעת תקיפה מינית. הגעתי לטיפול במרכז לנפגעות בעיר שבה אני גרה. איבחנו שאני זקוקה ליותר מזה. הופניתי לאשפוז יום. אבל ב-1.7 הטיפול שאני מקבלת שם, כך נאמר לי, עתיד להסתיים. לא ברור לי מה עומד לקרות".

ח"כ בירן: "משרד הבריאות מתהדר עתה בהקמת 60 מרפאות לבריאות הנפש. בפועל, במקרים רבים מדובר בחדר פנוי במרפאה קיימת"

לדבריה, "פניתי לקופת החולים שלי ונאמר לי שאני לא זכאית להמשך טיפול. סגן מנהל בית החולים שבו טופלתי אמר לי שבמחלקה לא יתקבלו יותר נפגעות תקיפה מינית. אנחנו זקוקות לטיפול של יותר משלושה או ששה חודשים. אני כבר בטיפול שנתיים וחצי. על-פי הפורמט שנבנה (בתוכנית הרפורמה) - היום זה לא יקרה. נשים שלא יקבלו את הטיפול יגיעו בסוף לאשפוז מלא בגלל חרדות או דיכאון".

מנכ"ל המשרד פרופסור אפק אמר בתגובה לדברים, כי "אני מתחייב שהמשרד ואני אישית נעשה הכול כדי שאת ואנשים כמוך יקבלו את הטיפול הכי טוב".

ח"כ בירן אמרה בדיון כי היא דורשת לדעת כמה מבני מרפאות נבנו. "משרד הבריאות מתהדר עתה בהקמת 60 מרפאות לבריאות הנפש. בפועל, במקרים רבים מדובר בחדר פנוי במרפאה קיימת, שם פסיכיאטר או פסיכולוג יקבל קהל חמש שעות בשבוע".

היא מסרה, כי מדיווחים שהגיעו לידיה מתברר, שניתנה הוראה למטפלים לסיים טיפולים. "יש מטופלים שהיום מסיימים טיפולים כיוון שהודיעו להם שהקשר עם המטפל הסתיים. עם הפעלת הרפורמה המטפלים הולכים להיות מתומרצים לפי כמה מטופלים ראו בחודש. הם יקבלו אותו שכר לגבי מי שבא לטיפול פעם בחודש ואדם שבא פעמיים בשבוע. הרפורמה הזו לא טובה. נעשה הכל (בכנסת – ד.א.) כדי לטרפד אותה".

ח"כ חנין זועבי (הרשימה הערבית המשותפת), אמרה בדיון: "רק 50% מהאוכלוסייה היהודית שזקוקה לטיפול נפשי - מקבלת טיפול, אבל רק 10% מהאוכלוסייה הערבית. השאלה החייבת מענה היא: האם הרפורמה הזאת עונה על הצורך של 90% מהאנשים הזקוקים לה, ושלא מגיעים כלל לטיפול?"

נושאים קשורים:  חדשות,  הרפורמה בבריאות הנפש,  טיפול נפשי,  תקיפה מינית,  הוועדה לקידום מעמד האשה,  ח"כ מיכל בירן,  פרופ' ארנון אפק
תגובות
29.07.2015, 20:50

במרפאת מודיעין לילדים נוער והורים הוא כבר לא יטופל באותו מקום... זו לא היתה מרפאה קטנה כפי שנאמר בטעות - אלפי ילדים והורים עברו בשעריה. ומעולם לא נאמר של היא זמנית - להיפך הניב פסיון לקיימה נמשך עד ערב הוצאת מכתבי הפיטורין.

29.07.2015, 20:50

היה ניסיון (תיקון)

29.07.2015, 20:50

היה ניסיון (תיקון)