חדשות

על רקע האיסור על שומן טראנס, מחלוקת בארה"ב על נתוני התמותה מצריכתו

בעקבות הודעת ה-FDA בשבוע שעבר, לפיה ייאסר מ-2018 כליל השימוש בשומני טראנס במוצרי מזון, הציגו רופאים מודלים שונים לגבי הערכות מקרי המוות שיימנעו

מזון מטוגן (צילום: אילוסטרציה)
מזון מטוגן (צילום: אילוסטרציה)

הוראת מינהל המזון והבריאות בארה"ב (FDA) שפורסמה בשבוע שעבר, לפיה על תעשיית המזון בארה"ב להיערך להפסקה מוחלטת של שימוש בשומן טראנס עד 2018, מעוררת מחלוקת בקהילה המדעית, בשל הנתונים בהם השתמש ה-FDA כדי לנמק את ההחלטה.

בדיווח באתר MedPage הועלו ספקות לגבי הראיות שהציגה ה-FDA, וצוין כי ישנם כמה מודלים סטטיסטיים לגבי הקשר בין שומן טראנס לתחלואה, המציגים פערים משמעותיים ביניהם.

לפי הדיווח, על-פי מודל סטטיסטי המבוסס על נתונים תצפיתיים לגבי הקשר שבין שומן טראנס וכולסטרול LDL ו-HDL, וגם סמנים ביולוגיים אחרים (ביו-מרקרים), הסיכון למחלות לב אם תופחת צריכת שומן טראנס יירד בין 4.2% ל-6.0%. כלומר, התוצאה תהיה ירידה שבין 18,660 ל-54,900 פחות אירועי לב ובין 7,740 ל-22,770 פחות מקרי מוות עקב מחלות אלה.

נשיא ה-AMA: "ה-AMA מאמינה כי סילוק שומן טראנס מהמזון שלנו יהיה הצעד הנכון לסייע בצמצום מחלות שניתנות למניעה ולהצלת חייהם של רבים"

אבל מודל שמרני יותר הצביע על נתונים שונים: ירידה בסיכון למחלות לב בטווח שבין 0.1% לבין 0.8% - כלומר בין 1,180 ל-7,510 פחות חולים עם מחלות לב וכלי הדם,  ובין 490 ל-3,120 פחות מתים מדי שנה, בארה"ב.

בהודעת ה-FDA נכתב, כי הפסקה מוחלטת בשימוש בשומן טראנס בכל מוצרי המזון עשויה למנוע בארה"ב כ-20 אלף התקפי לב בשנה וכ-7,000 מקרי מוות ממחלות לב.

ד"ר פרי ווילסון, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת "ייל", שבחן את הממצאים, אמר כי "הנתון האמיתי כנראה מצוי קרוב יותר למודל הפחות שמרני". הוא הודה: "ההערכות בהקשר זה אינן מושלמות, אבל עדיין ברור שהציבור ישיג תועלת מסוימת, מאוד חשובה, מהאיסור להשתמש בשומן טראנס והמעבר לשימוש בתחליפים יותר בריאים לצרכי תעשיית המזון".

הנשיא החדש של AMA, ד"ר סטיבן סטאק, הגיב: "בהתבסס על מחקר מדעי רחב שקישר צריכת שומן טראנס לאפקטים בריאותיים מסוכנים, בכלל זה להתקפי לב ושבץ, AMA מאמינה כי סילוק שומן טראנס מהמזון שלנו יהיה הצעד הנכון לסייע בצמצום מחלות שניתנות למניעה וכך – להצלת חייהם של רבים".

מההיבט הכלכלי, ההערכה היא שבתוך 20 שנה יחסוך המשק האמריקאי 130 מיליארד דולר כתוצאה מהאיסור.

מחקר: קשר בין שומני טראנס לירידה בזיכרון

בתוך כך, פורסם בסוף השבוע מחקר חדש שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, לפיו צריכה בשיעור גבוה של מוצרי מזון המכילים תחמוצות שומני טראנס (dTFA) נקשרת להחמרה בתפקוד הזכרון אצל גברים בני 45, ואפילו צעירים יותר.

"אני נוהגת לומר למטופלים שלי: שומני טראנס מאריכים את חיי המדף של מוצרי מזון, אבל מפחיתים את חיי המדף של בני האדם"

במחקר, שפורסם ב-PLoS-One, דווח כי החוקרים בחנו את הנושא אצל 1,018 גברים ונשים שעברו מבחני זיכרון המבוססים על זכרון מלים. בממוצע, גברים בני 45 ומטה זכרו 86 מלים – אבל כל תוספת של 1 גרם בצריכה יומית של שומני טראנס הציגה ירידה ב-0.76 מלים.

המחברת הראשית של המחקר, פרופסור ביאטריס גולומב, מסרה כי "נמצא קשר חזק ביותר בהחמרה בזיכרון בקרב גברים כאשר הם מצויים בשיא תקופת הפרודוקטיביות שלהם. צריכת שומני טראנס הראתה בעבר השפעה שלילית על התנהגות, מצבי רוח ועל תפקודי מוח מרכזיים נוספים. אבל זו הפעם הראשונה שסוגיה זאת – הקשר שבין שומן טראנס לקוגניציה - נבחנה במחקר".

החוקרים מסרו, כי לא מצאו הבדלים דומים בנוגע לנשים או בנוגע למצב באוכלוסיית הקשישים. לדברי החוקרים, "נראה כי האפקט יותר ברור בכל הנוגע לזיכרון בקרב בגירים צעירים. ירידה בזיכרון ממילא מופיעה במוח עם הגיל, כך שהיה צורך לקחת בחשבון משתנה נוסף".

"אני נוהגת לומר למטופלים שלי: שומני טראנס מאריכים את חיי המדף של מוצרי מזון, אבל מפחיתים את חיי המדף של בני האדם", הוסיפה פרופסור גולומב.

נושאים קשורים:  חדשות,  שומן טראנס,  כולסטרול,  FDA,  מחלות לב,  ארה"ב,  זיכרון
תגובות