חדשות

מחקר ישראלי: טיפול בתא-לחץ שיפר משמעותית את מצבן של חולות פיברומיאלגיה

לדברי חוקרים מאוניברסיטת תל אביב, זו הפעם הראשונה שמוצע טיפול יעיל במחלה, ובאמצעות מיפוי מוח לפני ואחרי הטיפול הסיקו החוקרים כי מקור המחלה הוא בשיבוש במנגנון עיבוד הכאב במוח

ילדה שנושאת את המוטציה בגן SHANK3, המובילה לאוטיזם, טופלה בתא לחץ ב"שמיר" ויכולותיה החברתיות והתפקוד המוחי שלה השתפרו במידה ניכרת. צילום: דוברות שמיר

צוות מחקר משותף לאוניברסיטת תל-אביב ולרופאים מכמה מרכזים רפואיים בישראל, ביחד עם עמיתים מאוניברסיטת רייס בארה"ב, הודיע כי פיתח טיפול חדשני ואפקטיבי לפיברומיאלגיה – הכולל שהייה בתא לחץ-אוויר עשיר בחמצן.

דיווח על הטיפול החדש הופיע בכתב העת המקוון PLoS-One, ובמאמר שהתפרסם צוין כי הוא שיפר משמעותית את מצבן של 70% מהחולות שהשתתפו במחקר - ועשוי להקל על סבלן של מיליוני נשים בעולם. לפי הדיווח, החוקרים הצליחו להוכיח לראשונה שמקור המחלה, הפוגעת בעיקר נשים, הוא במוח. עד היום לא נמצא טיפול יעיל לפיברומיאלגיה.

על הצוות הישראלי במחקר נמנו: ד"ר שי אפרתי, מנהל המרכז לרפואה היפרברית במרכז הרפואי אסף הרופא, חבר סגל בית ספר למדעי המוח באוניברסיטת תל-אביב; פרופסור אשל בן-יעקב ז"ל (שנפטר בשבוע שעבר) והיה חבר סגל בכיר בבית הספר לפיסיקה ואסטרונומיה ובמדעי המוח באוניברסיטת תל-אביב; פרופסור דן בוסקילה מאוניברסיטת בן גוריון, מומחה בינלאומי לפיברומיאלגיה, וד"ר יעקב אבלין, ראש המרפאה לפיברומיאלגיה במכון לראומטולוגיה במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב".

ד"ר שי אפרתי: "מצבן של כ-70% מהנשים שטופלו בדרך זו השתפר במידה משמעותית, עד שלא ניתן עוד להגדירן כחולות פיברומיאלגיה".

בהודעה לתקשורת שמסרה אוניברסיטת תל-אביב הודגש, כי פיברומיאלגיה היא תסמונת כאב כרונית הפוגעת בכ-2%-4% מהאוכלוסייה בעולם המערבי כאשר 90% מהחולים הן נשים. המחלה מופיעה בעיקר בשלושה מצבים: חבלת ראש; זיהום שבעקבותיו נפגעת מערכת העצבים או בעקבות סטרס נפשי קשה ומתמשך.

מקור המחלה הקשה לא אותר עד כה. הטיפולים הניתנים לחולות מתייחסים אך ורק לסימפטומים, אלא שיעילותם מוגבלת.

המחקר החדש הצליח לגלות את הגורם הראשוני למחלה - שיבוש במנגנון המוחי שאחראי על עיבוד הכאב, והצוות הציע לכן לראשונה טיפול בה.

ד"ר אפרתי מסר: "במחקרים קודמים תוך שימוש בתא לחץ מצאנו כי סדרת טיפולים משפרת משמעותית את מצבם של נפגעי שבץ מוחי וחבלות ראש. גילינו כי מתן חמצן בלחץ גבוה מביא להתחדשות ולתיקון נזקים שנגרמו לרקמת המוח בחולים אלו, גם שנים רבות לאחר הפגיעה".

בעקבות ההצלחה המרשימה, הוסיף, ביקש צוות החוקרים לבחון את יעילות השיטה גם לטיפול במחלות ובפגיעות מסוגים אחרים. "לכן בחרנו בפיברומיאלגיה".

במחקר השתתפו 60 נשים גילאי 67-21 שאובחנו כסובלות מפיברומיאלגיה לפני יותר משנתיים. בתחילת המחקר נערך לכל המשתתפות מיפוי מוח ברזולוציה גבוהה, שמציג את פעילות המוח באמצעות כלים אנליטיים שפיתח פרופ' בן-יעקב ז"ל. לאחר מכן חולקו הנשים לשתי קבוצות: 50% מהן קיבלו את הטיפול, והיתר היוו את קבוצת הבקרה.

החולות קיבלו טיפול בתא הלחץ ב"אסף הרופא" חמש פעמים בשבוע לאורך תקופה של חודשיים. הן נחשפו לתנאים של 100% חמצן בלחץ של 2 אטמוספירות (פי 2 מהלחץ בתנאים רגילים) למשך שעה וחצי בכל ביקור.

"התוצאה הייתה מעודדת ביותר," ציין ד"ר אפרתי. "מצבן של כ-70% מהנשים שטופלו בדרך זו השתפר במידה משמעותית, עד שלא ניתן עוד להגדירן כחולות פיברומיאלגיה".

בתום סדרת הטיפולים עברו המשתתפות מיפוי מוח נוסף. ההליך העלה סדרת גילויים חשובים נוספים. לדברי ד"ר אפרתי, "מצאנו שינויים במוח התואמים לשיפור במצב הקליני. זיהינו במדויק את האזורים במוח שאחראים על הפיברומיאלגיה. למעשה איתרנו את מקור התסמונת. הוכחנו שפיברומיאלגיה היא במהותה פגיעה במנגנון עיבוד הכאב במוח. הטיפול בתא לחץ מתמקד בשורש הבעיה ומתקן את רקמת המוח הפגועה - לכן הוא יעיל כל כך. ייתכן שבעתיד נוכל לאבחן פיברומיאלגיה על סמך המאפיינים הנצפים במיפוי המוח".

ד"ר אפרתי מסר עוד, כי מחקר ההמשך שבו ייעשה שימוש בתא לחץ יעסוק בחולים עם ירידה קוגניטיבית קלה, מצב שעשוי להצביע תחילתה של דמנציה.

לקריאת המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פיברומיאלגיה,  תא לחץ,  מוח,  תא לחץ-אוויר עשיר בחמצן,  ד"ר שי אפרתי,  פרופסור אשל בן-יעקב,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות
18.06.2015, 22:05

חדשות מעולות פלוס למטופלות פיברומיאלגיה. אשמח לדעת האם ובאיזו דרך ניתן להגיע לקבלת הטיפול.

22.06.2015, 00:59

מצטרפת לשאלה