חדשות

בדיקות אולטרה-סאונד מאפשרות לעקוב אחרי התלקחות והפוגה בחולי RA

בכנס מומחי ראומטולוגיה באירופה הודגשה חשיבות המעקב אחרי חולי דלקת מפרקים שגרונית באמצעות אולטרה-סאונד, במטרה לזהות התלקחות עתידית של תסמיני המחלה גם במצבי הפוגה

מכשיר אולטרה-סאונד (צילום: אילוסטרציה)

שני מחקרים חדשים שהוצגו בסוף השבוע ברומא, בכנס השנתי של מומחים לראומטולוגיה באירופה (European League against rheumatism), עסקו בחשיבות המעקב אחרי חולים בדלקת מפרקים שגרונית באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד.

לפי המחקרים, ישנה חשיבות רבה לשימוש באולטרה-סאונד לזיהוי חולי דלקת מפרקים שגרונית (RA) המצויים ברמיסיה קלינית, כדי להשיג תועלת מטיפול נמרץ יותר שיינתן להם דווקא בעת ההפוגה במחלה הפעילה.

השימוש באולטרה-סאונד מיועד לנבא סיכון להתלקחות או להחמרה בתסמיני המחלה. לדברי החוקרים, בדיקה זו מאפשרת להעניק טיפול נוסף לחולים, ולמנוע נזק חמור יותר למפרק שיכול להסתיים בנכות.

המחקר הראשון הראה קשר בין אבחון באולטרה סאונד במקרה של טנוסינוביטיס – דלקת במעטפת הגיד ובנוזל הסינוביה - לבין החמרה עתידית במצב החולים. המחקר נעשה באיטליה על 427 חולים, ומצא כי לאחר האבחון באמצעות האולטרה-סאונד של מצב זה מתחדשת ההתלקחות בתסמינים. זאת, למרות שהבדיקה נעשתה כאשר המחלה היתה בהפוגה.

במחקר השני נעשה שימוש באולטרה-סאונד ברזולוציה גבוהה לשם אבחון סינוביטיס תת-קליני פעיל בחולי RA בהפוגה. הבדיקה זיהתה את החולים שישיגו את התועלת המיטבית מטיפול אינטנסיבי יותר, למניעת נזק מאוחר יותר במפרק.

בשורת ההמלצות שפירסם הארגון בתום הכנס הודגש, כי מצב של הפוגה במחלה הפעילה צריך להיות יעד לטיפולים מתקדמים בחולי RA, וכי יש לפעול בגישות תראפויטיות מודרניות להשגת הפוגה ביתר תכיפות. כמחצית מחולי RA המצויים במצב של הפוגה במחלתם חווים התלקחות שלה בתוך 24 חודש מתחילת תקופת הרמיסיה.

לפרטים נוספים לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  דלקת מפרקים שגרונית,  RA,  אולטרסאונד
תגובות