חדשות

חוקרים: קיים בסיס גנטי משותף ליצירתיות ולסכיזפורניה והפרעה דו-קוטבית

חוקרים בריטים, שבדקו את האוכלוסייה באיסלנד, מצאו סיכון גבוה להפרעות אלה בקרב מי שהוגדרו כיצירתייים - אמנים, סופרים או שחקנים

הצייר ההולנדי וינסנט ואן-גוך (מקור: ויקיפדיה)

צוות מהמכון לפסיכיאטריה, פסיכולוגיה ומדעי המוח (PPN) ב"קינג'ס קולג'" בלונדון דיווח השבוע לכתב העת Nature Neuroscience, כי גילה שסכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית חולקות במשותף שורשים גנטיים עם כשרון יצירתי. הגנים הקשורים ביצירתיות, לדברי החוקרים, מגבירים את הסיכון להתפתחות שתי ההפרעות הפסיכיאטריות.

מחקרים קודמים בנושא זיהו קשר בין יצירתיות לבין הפרעות פסיכיאטריות, אבל עד כה לא היה ברור אם הדבר נובע מגנים משותפים. החוקרים ציינו, כי במחקרים קודמים עלה שהפרעות פסיכיאטריות (ובעיקר הפרעה דו-קוטבית) נוטות להתגלות במשפחות שבהן שכיחה יצירתיות מקצועית.

הסיכון הגנטי נבחן עתה במחקר החדש, שבו השתתפו 86,292 אנשים באיסלנד, בשיתוף פעולה עם מכון המחקר הגנטי deCODE באי.

אנשים יצירתיים הוגדרו כאלו שעובדים כאמנים, שחקנים, רקדנים, מוסיקאים, סופרים, כותבים ואמנים בתחום הויזואלי.

נמצא, כי הסיכון על בסיס גנטי לסכיזופרניה ולהפרעה דו-קוטבית היה באופן משמעותי ומובהק גדול יותר בקרב אלו שהוגדרו כבעלי יכולת יצירתית.

המחבר הבכיר של דו"ח המחקר, פרופסור רוברט פאוור, מסר כי "לגבי רוב ההפרעות הפסיכיאטריות ידוע מעט מאוד מההיבט הביולוגי. הגישה שזכתה עד כה להתייחסות המהימנה ביותר היא שההפרעות משקפות קצוות בספקטרום הנורמלי של ההתנהגות האנושית, ולא מחלה פסיכיאטרית נבדלת.

"עתה, כאשר ידוע שהתנהגויות בריאות כמו יצירתיות חולקות בסיס גנטי ביולוגי משותף עם מחלות פסיכיאטריות, גישה זאת זוכה ליתר הבנה לגבי תהליכי החשיבה שמובילים אדם לחלות וכיצד משתבשת פעילות המוח".

"הממצאים שלנו טוענים, כי אנשים יצירתיים הם בעלי נטייה מראש לחשיבה אחרת וכאשר זה משתלב עם גורמים ביולוגיים או סביבתיים מזיקים – זה מה שמוביל למחלת נפש", הדגיש פרופסור פאוור.

למחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  יצירתיות,  סכיזופרניה,  איסלנד,  הפרעה דו-קוטבית
תגובות