HIV

בני נוער נשאי HIV נמצאים בסיכון מוגבר למוות בהשוואה למבוגרים

במחקר שנערך בזימבבואה נמצאו שיעורי תמותה גבוהים יותר בקרב בני נוער שלא התאימו או שהמתינו לקבלת טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (ART)

שכונת עוני באפריקה (צילום: אילוסטרציה)

הוכח בעבר כי ישנם שיעורי תמותה גבוהים בקרב נשאי איידס מבוגרים הממתינים לטיפול אנטי-רטרו-ויראלי (antiretroviral therapy, ART). מחקר זה, שנערך בבולוואיו, זימבבואה, ערך השוואה בין תמותת בני נוער ותמותת מבוגרים הממתינים ל- ART במסגרת טיפול במגזר הציבורי.

מחקר עקבה רטרוספקטיבי זה השווה את התוצאים של בני נוער הממתינים ל-ART עם אלו של מבוגרים שנרשמו לטיפול ב-HIV באותה מרפאה. בני נוער הוגדרו כמטופלים שהיו בגילאי 10-19 בעת ההרשמה. ערכי הממוצעים הושוו על ידי מבחני t והיחסים הושוו על ידי מבחני חי בריבוע, עבור נתונים עם התפלגות נורמלית, ועל ידי מבחני מאן-וויטני עבור נתונים עם התפלגות שאינה נורמלית. מטופלים שאבדו במעקב (Loss to follow-up) הוגדרו כמי שלא הגיעו לפגישות מעקב במשך שלושה חודשים לפחות.

בין השנים 2004 ל-2010, 1,382 מבין 1,628 בני הנוער ו-7,557 מבין 11,106 המבוגרים שנרשמו לטיפול ב-HIV נמצאו מתאימים ל-ART.

בני נוער נרשמו בשלב מתקדם יותר של המחלה, בהשוואה למבוגרים (83% בהשוואה ל-73% היו בשלבים III או IV לפי הסיווג של ארגון הבריאות העולמי, בהתאמה), וחציון הזמן עד להתחלת ART היה ממושך יותר בקרב בני נוער, בהשוואה למבוגרים (21 [י10-55] ימים בהשוואה ל-15 [7-42], בהתאמה).

מבין 942 המטופלים שלא התחילו ARTי, 138 (28%) בני נוער ו- 135 (14%) מבוגרים מתו, והשאר אבדו במעקב. גם שיעורי התמותה בקרב מטופלים שנמצאו מתאימים והמתינו ל-ART היו גבוהים יותר באופן מובהק אצל בני נוער (3%) מאשר אצל מבוגרים (1.8%).

מחקר זה הראה, כי בני נוער פונים לקבלת ART בשלב קליני מתקדם יותר מאשר מבוגרים, והם בסיכון מוגבר למוות טרם התחלת הטיפול. קיים צורך מיידי בשיטות חדשניות ושיפור השיטות הקיימות לאיתור בני נוער נשאי HIV, עם מתן דגש על התחלת טיפול מיידית. כמו כן, יש צורך במעקב אחר מטופלים שנרשמו לקבלת הטיפול, בין אם הטיפול ניתן או לא.

מקור:
Amir Shroufi, Wedu Ndebele, Mary Nyathi, Hilary Gunguwo, Mark Dixon, Jean F Saint-Sauveur, Fabian Taziwa, Mari C Viñoles, Rashida A Ferrand Risk of death among those awaiting treatment for HIV infection in Zimbabwe: adolescents are at particular risk
Journal of the International AIDS Society 2015, 18:19247 Published: 23 February 2015.

נושאים קשורים:  HIV,  איידס,  טיפול אנטי-רטרו-ויראלי,  ART,  מחקרים
תגובות