דיכאון

סימפטומים קוגניטיביים בחולי דיכאון מג'ורי הינם שכיחים גם בשלב הרמיסיה, ופוגעים בחזרת החולים לתפקוד תקין

מטרת סקירה זו הינה לסכם את הספרות המקצועית הנוכחית בנושא תסמינים קוגניטיביים בחולי MDD

09.06.2015, 14:00
מנהלת, דיכאון (צילום: אילוסטרציה)
מנהלת, דיכאון (צילום: אילוסטרציה)

סימפטומים קוגניטיביים הינם מהתסמינים המלחיצים ביותר עבור חולי הדיכאון בזמן האפיזודה הדיכאונית ומגבילים את השיקום התפקודי שלהם במידה ניכרת. הסימפטומים נשארים עם המטופלים גם בשלב בו הם מוגדרים ברמיסיה (לפי הסקאלות המקובלות).

לכן, כמו בתסמינים אחרים המלווים את הפרעת הדיכאון, הערכת המטופל הינה הכרחית בכדי לקבוע את חומרת הפגיעה הקוגניטיבית ההתחלתית וכמו כן לעקוב אחר התגובה לטיפול והמגבלה התפקודית שיכולה לנבוע מתסמינים אלו.

פרופ' פאפאקוסטאס מאוני' הארוורד, לקח על עצמו את המשימה לסקור ולסכם עבורנו את הספרות הקיימת בתחום הפגיעה הקוגניטיבית בחולי דיכאון, ולדון כיצד זה בא לידי ביטוי בקליניקה היומיומית הפסיכיאטרית. בסקירה נכללו עשרות מאמרים שפורסמו בין השנים 2007 -2012. המאמרים עסקו בממדים השונים של הפגיעה הקוגניטיבית, כגון קשיי ריכוז וקבלת החלטות, אטיות פסיכומוטורית, תפקוד ניהולי וזיכרון. חשוב לציין כי פרופ' Papakostas לא קיבל מימון עבור כתיבת סקירה זו מאף גורם מסחרי.

קושי בריכוז ובקבלת החלטות הינו אחד הקריטריונים לאבחנת דיכאון מג'ורי. בסקירה מפורט כי מתוך 1,426 מטופלים עם דיכאון מג'ורי שנבדקו במחקר ה- STAR*D הידוע, 90% דיווחו על קשיים בריכוז בזמן האפיזודה הדיכאונית בעת הגיוס למחקר ושני שלישים מהמטופלים דיווחו גם על איטיות פסיכומוטורית.

תפקוד ניהולי נבחן בסקירה זו ב-15 מחקרים שכללו 375 נבדקים עם דיכאון מג'ורי, - לעומת 481 נבדקים בריאים כבקרה, ונמצא כי בקרב המטופלים הדיכאוניים ניכר קוגניטיבי ליקוי משמעותי בתחומים דוגמת שטף מילים, גמישות מחשבתית ומהירות תגובה, בהשוואה לקבוצת הבקרה.

בסקירה שיטתית נוספת של מחקרים שהעריכו תפקוד קוגניטיבי במטופלים עם דיכאון מג'ורי שהגיעו לרמיסיה נמצא, כי ב-9 מתוך 11 מחקרים היתה פגיעה בתפקוד של חולי דיכאון מג'ורי בתחומי קשב ממושך וסלקטיבי, זיכרון ותפקוד ניהולי, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

על אף שייתכן שיפור בתסמינים הקוגניטיביים תחת טיפול בנוגדי דיכאון, לעיתים השיפור לא מספק דיו ותסמינים אלו נמשכים אל תוך תקופת הרמיסיה ובכך פוגעים בשיקום התפקודי.

פיתוח אסטרטגיות טיפול הכוללות גם טיפול בסימפטומים קוגניטיביים בקרב חולים עם דיכאון מג'ורי, יכול לקדם את רמת הטיפול בדיכאון ולהחזיר אותם לתפקוד מלא מהר יותר.

מקור:
J Clin Psychiatry. 2014 Jan;75(1):8-14. doi: 10.4088/JCP.13r08710.
Cognitive symptoms in patients with major depressive disorder and their implications for clinical practice.
Papakostas GI1.

למאמר נוסף על הפגיעה הקוגנטיבית בדכאון לחצו כאן

נושאים קשורים:  דיכאון,  חולי MDD,  תסמינים קוגניטיביים,  תפקוד קוגניטיבי,  מחקרים