חדשות

מחקר חשף: מוטציות סרטניות בעור מתרחשות הרבה לפני הופעה המחלה

מחקר מצא, כי יותר מרבע משטח העור של אדם בוגר בממוצע כבר עבר את השלבים הראשונים לקראת הופעת סרטן; החוקרים ביצעו אנליזה של דגימות תאי עור

תקריב על עור (צילום: אילוסטרציה)

יותר מרבע משטח העור של אדם בוגר עבר כבר את השלבים הראשונים לקראת הופעת סרטן; כך פורסם בשבוע שעבר בכתב העת Science. עבודת המחקר בנושא הזה בוצעה באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה.

החוקרים ביצעו אנליזה של דגימות תאי עור שנלקחו מבני 73-55 ומצאו בהן יותר מ-100 מוטציות בדנ"א לכל 1 ס"מ של עור, הקשורות לסרטן עור. צוות המחקר כינה את הממצאים "מפתיעים".

סרטן עור הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר, בין השאר כתוצאה מנזקי קרינת העל-סגול מהשמש. קרניים אלו "מפציצות" את רקמת העור והופכות אותה מבריאה למסורטנת. רבות מהמוטציות המשגשגות על העור ידועות, אבל צוות המחקר הנוכחי ביקש לברר מתי מופיע ביטוי השלב הראשוני ביותר שלהן.

234 דגימות עור נלקחו מהעפעפיים של החולים משתתפי המחקר והחוקרים בדקו את הדנ"א העורי וכך גילו את השלבים הראשוניים ביותר שבהם מתחיל התהליך שכינו "המסע הארוך לעבר הופעת סרטן".

ראש צוות המחקר, פרופסור פיטר קמפמבל, מומחה לגנטיקה של הסרטן, מסר בראיון ל-BBC כי התגלית המפתיעה ביותר הייתה העובדה שבין רבע לשליש מתאי העור כבר עברו מוטציות סרטניות בשיעור גבוה הרבה יותר מכפי שהיה ידוע עד כה, בעוד התאים ממשיכים לתפקד באורח נורמלי. לדבריו, ככל הנראה דרושות מוטציות רבות עוד יותר – ולא ידוע כמה – כדי שייווצר גידול סרטני.

המוטציות מצטברות במהלך החיים ולכן הדרך הטובה ביותר למנוע הופעת סרטן עור היא נקיטת אמצעי הגנה בעת החשיפה לשמש, תוך מתן תשומת לב רבה לנזקי השמש.

ד"ר דייב שרגיל מאיגוד הדרמטולוגים הבריטי אמר ל-BBC, כי בעוד שהמערכת החיסונית של הגוף יכולה בהחלט להיות יעילה לסילוק התאים שעברו מוטציות, חשוב מאד לזכור כי יש כבר תאים שלא ניתן לסלקם והם עברו את שלבי המוטציה בדרך לסרטן.

לתמצית המאמר ב-Science לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן עור,  מוטציות,  דנא,  בריטניה
תגובות