חדשות

אסתר דומיניסיני, מנכ"לית רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים, הודיעה על התפטרותה

דומיניסיני, שמונתה לעמוד בראש הרשות החדשה שהוקמה על ידי שרת הבריאות הקודמת יעל גרמן, הודיעה כי אינה רואה טעם להמשיך בתפקידה על רקע התנגדותו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לפעילות הרשות, "וכוונתו לקדם נושאים אחרים"

אסתר דומיניסיני (צילום: "ויקיפדיה")
אסתר דומיניסיני (צילום: "ויקיפדיה")

מנכ"לית רשות המרכזים הרפואיים הממשלתיים ("רשות האשפוז"), אסתר דומיניסיני, הודיעה אתמול (ב') על החלטתה להתפטר מהתפקיד. היא מסרה על כך במכתב שהועבר לידי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן.

במכתב ציינה דומיניסיני, כי קיבלה את החלטתה לאחר שליצמן חזר ואמר כי איננו רואה מקום להמשך קיומה של הרשות, שעל הקמתה הוחלט בממשלה הקודמת. את הקמת הרשות יזמה שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, כחלק מעבודת הוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית שבראשה עמדה.

בהחלטת הממשלה הקודמת נקבע, כי "הרשות תרכז את מלוא התפקידים והסמכויות הנוגעים לניהול ולפיקוח על התנהלות בתי החולים הממשלתיים הכלליים". תפקידה הוא לפקח על בתי החולים הממשלתיים במקום משרד הבריאות, מתוך רצון להפריד בין תפקידו הרגולטורי של המשרד לבין היותו הבעלים של בתי החולים.

במסקנות ועדת גרמן נאמר, כי המצב הקיים (לפני הקמת הרשות) יוצר ניגוד עניינים ופוגם ביכולת המשרד למלא את תפקידו כרגולטור. במסקנות נכתב, כי רשויות המנהלות ומפקחות במתכונת כזו על בתי החולים קיימות במדינות רבות בעולם, ביניהן בריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד וסינגפור .

בחודשים שעברו מיום ההחלטה על הקמת הרשות (מאי 2014) פעל למעשה צוות מצומצם בראשותה של דומיניסיני כדי ללמוד את הנושאים שיהיה צורך לפקח עליהם (תקציבים, תרומות לקרנות המחקר ומאגודות הידידים, כוח אדם, תהליכי עבודה, תכניות התייעלות), הצוות אסף נתונים על בתי החולים שימצאו תחת פיקוחה של הרשות, ועסק בהגדרת המבנה ותפקידי הרשות.

מיד עם ההחלטה על הקמת הרשות נתקלה דומיניסיני בהתנגדויות של הנהלת משרד הבריאות ועובדים בכירים. גם מנהלי בתי החולים הסתייגו מהכוונה להדק את הפיקוח עליהם. באחרונה התרחש עימות פומבי בין משרד הבריאות לבין הרשות החדשה, על רקע תקציבי בתי החולים לשנת 2015. בעוד דומיניסיני ביקשה להעביר התקציבים לאישורה, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק הודיע למנהלי בתי החולים כי אין לה עדיין את הסמכות וכי המשרד הוא שינהל את תקציבי בתי החולים.

ליצמן טען מרגע כניסתו לתפקיד כי אין מקום לרשות שכזו, וכי זו הייתה עמדתו גם בקדנציה הקודמת שלו כסגן שר. דומיניסיני מסרה אמש, כי "לאור עמדת סגן שר הבריאות, כי איננו רואה מקום להמשך הקמתה ופעילותה של הרשות למרכזים רפואיים ממשלתיים, וכן שבקדנציה הנוכחית שלו הוא מבקש לקדם נושאים אחרים שבהם ישקיע את עיקר מאמציו", היא איננה רואה טעם להמשיך בתפקיד.

גרמן הגיבה בשיחה עם "דה מרקר" אתמול על התפטרות דומיניסיני, ואמרה: "בעיני זה נורא ואיום. היא הייתה האישה הנכונה במקום הנכון ובזמן הנכון. להערכתי הייתה מסוגלת לעמוד היטב מול מנהלי בתי החולים. חלק מהם דווקא ציפו לה ולרשות".

"מנכ"ל משרד הבריאות", הוסיפה גרמן, "איננו מסוגל למעשה לנהל גם את בתי החולים מפני שמרחב השליטה של המשרד והנושאים שהוא עוסק בהם רבים ומגוונים מאוד, ואין לו זמן לטפל בפרטים הקטנים הנוגעים לבתי החולים. בשנים האחרונות בתי החולים הגדולים התעלמו ממשרד הבריאות ומנציבות שירות המדינה. הגדולים עושים מה שעולה על דעתם והקטנים והבינוניים כורעים תחת נטל בלתי אפשרי. נטל שנובע בין השאר מכך שאין מי שמנהל אותם ומסייע להם".

נושאים קשורים:  חדשות,  אסתר דומיניסיני,  רשות האשפוז,  משרד הבריאות,  פרופ' ארנון אפק,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות