חדשות

ועדה קבעה: ייאסר על חיילים בשירות פעיל לפנות לרפואה פרטית

ועדה של חיל הרפואה שדנה בעניין, בשיתוף מומחים, קבעה כי עקרון השוויון בין חיילי צה"ל גובר, ומי שירצה לקבל טיפול רפואי פרטי במסגרת ביטוח מסחרי ייאלץ לדחות את שירותו

קרפ"ר מקצר את הדרך לריטלין לחיילים (צילום: אילוסטרציה)

נייר עמדה שהוכן עבור חיל הרפואה בצה"ל בהשתתפות מומחים בתחום האתיקה הרפואית קובע, כי חייל יוכל לקבל טיפול רפואי פרטי רק במסגרת דחיית שירות. הסוגיה נידונה בשל בקשת חיילים לקבלת טיפול רפואי פרטי באמצעות ביטוחי הבריאות שברשותם או ברשות הוריהם.

"ישראל היום" מדווח בהקשר זה הבוקר (יום ב'), כי הדיון המקיף בנושא נעשה בליווי מומחי אתיקה ולבסוף התקבלה ההחלטה כי ערך השוויון בין חיילי צה"ל הוא הגובר. בנייר עמדה של חיל הרפואה נקבע לכן, שחייל יוכל לקבל טיפול רפואי פרטי רק אם יפסיק את שירות החובה במסגרת דחיית שירות.

פרופ' שוקי שמר: "זה יפה שהצבא רוצה לשאוף ולחתור לשוויון, אבל אי אפשר להתעלם מרחשי הציבור הרוצה וזקוק לרפואה פרטית"

בחוק ביטוח הבריאות הממלכתי נקבע, שחיילי צה"ל זכאים לשירותי בריאות מחיל הרפואה של צה"ל ולא מקופות החולים. לחיילים אמנם אין ביטוח משלים מקופות החולים, אך לאור העובדה שכ־50 אחוזים מהישראלים מחזיקים בביטוח רפואי מסחרי, גם לחלק מהחיילים או להוריהם ביטוחים כאלו, המכסים לעתים את המשפחה כולה.

ועדת האתיקה של חיל הרפואה התכנסה לדון בנושא. בראש הוועדה עמד קצין רפואה ראשי תא"ל ד"ר דודו דגן, יחד עם סגל רפואי ומשפטי צבאי ואזרחי. לגיבוש נייר העמדה היו שותפות גם ד"ר חגית פדובה וד"ר שני ברוש מחיל הרפואה. בדיונים נטלו חלק פרופסור רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, ופרופסור שוקי שמר, יושב ראש "אסותא" ולשעבר הקרפ"ר.

סיכום עבודת הוועדה הוצג בשבוע שעבר בכנס השנתי של המכון לחקר שירותי הבריאות.

פרופסור שמר הביע התנגדות למסקנת הוועדה ואמר לעיתון: "זה יפה שהצבא רוצה לשאוף ולחתור לשוויון, אבל אי אפשר להתעלם מרחשי הציבור הרוצה וזקוק לרפואה פרטית מסיבות אלו ואחרות ורוצה לבחור את המנתח". בדיון, אמר, נשמעו דעות לכאן ולכאן.

המצדדים בהתרת רפואה פרטית במהלך שירות החובה הסבירו שזו זכות הבחירה של החיילים בנוגע לבריאותם, וכי ההליך הביורוקרטי של דחיית שירות לטובת טיפול רפואי פוגע ברציפות הטיפול ובשיקום, וגם בזכויות החייל במסגרת השירות הצבאי.

המתנגדים הדגישו, כי מתן אפשרות לרפואה פרטית פוגע בעקרון השוויון בין החיילים, ויפגע בשוויון באיכות ובזמינות הטיפולים לכלל החיילים. כמו כן, ציינו המתנגדים, שרפואה פרטית תפגע בניהול הטיפול על ידי הצבא ובאחריות הכוללת של חיל הרפואה לבריאות החיילים.

הסיכום שהושג קובע: "חיל רפואה בצה"ל שואף למתן מענה רפואי זמין ומקצועי לכלל החיילים באופן שוויוני. ניתן יהיה להמשיך ולקבל טיפול רפואי פרטי רק במסגרת דחיית השירות - כדי שלא לפגוע בערך השוויון ובאחריות הצבא למצבו של החייל".

נושאים קשורים:  חדשות,  צה"ל,  רפואה פרטית,  אתיקה,  ביטוח בריאות פרטי
תגובות
אנונימי/ת
18.05.2015, 20:45

זמינות שרותי הבריאות לחיילים גרועה מאשר לכלל האזרחים. בולט הדבר במשרתי קבע, שרובם ככולם, ללא יוצאים מהכלל מתלוננים על כך. כעת שלטונות הצבא אף מקשים על כך במעטפת ארכאית של שוויון כביכול.
פרט לכך שתי נקודות נוספות:
1. האם פרט לכך יש שוויון בכל בין החיילים? במה שהצבא מעניק להם?
2. זה מנוגד לרוח החרות - שליטה ביונית מלאה של הצבא על חייליו.
3. כשמפקדים בכירים בצבא סובלים מבעיה רפואית הם מוצאים מייד דרך פרוטקציונית לרופאים הטובים ביותר, וממש לא חושבים על עקרון השוויוניות.

אנונימי/ת
18.05.2015, 23:19

מעניין שתמיד מחפשים את עיקרון השוויון רק ברפואה ולא בתחומים אחרים.
האם כל החיילים נושאים את אותו טלפון סלולרי? האם כל החיילים חוזרים לאותו בית? האם כל החיילים מגיעים הביתה באותה דרך? האם יציאות החיילים שוות וזהות? אני יכול להמשיך עוד, אך אסכם זאת במשפט אחד "אף אחד לא נהיה עשיר מכך שמישהו אחר נהיה עני", והמבין יבין.

אנונימי/ת
19.05.2015, 15:46

לכאורה זה נשמע יפה מאד שהצבא רוצה "אחריות כוללת של הצבא לבריאות החיילים", ולכאורה דוגל בשיווין ההזדמנויות לחיילים בעולם בלתי שיוויוני בעליל. אך מה קורה כאשר יש כשל/חוסר זמינות/ חוסר נגישות/ או סתם לעתים צמצום שירותים בתוך מסגרת זו? אזרח יכול לבחור לשלם לרופא פרטי או להפעיל ביטוח משלים. וחייל מה? ייאלץ לבחור בין דחיית טיפול (שעלולה להיות הרת אסון) לבין דחיית שירות (שיש לה לעתים השלכות קשות על מסלול הקידום של החיל, הפסקת קורס, הפסד תפקיד, או סתם "מריחת" שירות סדיר על פני תקופה ארוכה מהמתוכנן ו"דחיית" החיים, הלימודים וכו')? ואולי המערכת הצבאית כה טוטליטרית שהיא מתקשה להתמודד עם "חוות דעת שניה" של רופא פרטי?
עולה מההחלטה ניחוח של סתירה עם "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו", ויסלחו לי המומחים לאתיקה שנתנו יד להחלטה זו.

27.05.2015, 09:04

העיקרון המנחה חקיקת תקנות אינו יכול להתעלם מהכלל האומר שאין לחוקק חוק או תקנה שהציבור לא יעמוד בה. והרי ברור לכל בר דעת שהתקנה האוסרת על חיילים בשירות פעיל לפנות ל"רפואה פרטית" איננה ניתנת למימוש. לכן, על האחראים לקביעת תקנות מסוג זה למשוך את תקנה זו שלא תעמוד במבחן המציאות העכשווית ולחשוב על רעיון אחר, מעשי ובר ביצוע שיאפשר לשמר ככל שניתן את אחידות תנאי השירות של החיילים.

02.06.2015, 09:37

זה שנים שאני מטפלת בחיילים קרבים ,בהתנדבות!!!בשעות הבקר הכי מוקדמות,חג שבת-שלא מפריע לפעילותם בצה"ל. הטפול המתאים גנ מאפשר להם לחזור לפעילות הנדרשת,כולל טייס....
איניני רואה בעיה בנושא!!זו התנדבות ותרומה שאין לשערכה בכסף!-זו בריאות לשמה!!!