דעות

כך הפך בית החולים לילדים בסינסינטי ליעד מועדף להתמחות

עד כה, כ-30 פוסט-דוקטורנטים ישראלים, רופאים וחוקרים מצטיינים, סיימו את התמחותם בסינסינטי, ומעל 100 ילדים בישראל טופלו על ידי רופאים מסינסינטי יחד עם עמיתיהם מישראל

רפואת הילדים בישראל עוברת מהפכות רבות בשנים האחרונות וזוכה להישגים, שהעיקרי שבהם הוא ירידה חדה בתמותת התינוקות. זאת בין היתר בשל שיתופי פעולה פורצי דרך בין רופאי ילדים וחוקרים ישראלים לרופאים וחוקרים מחו"ל והמחקרים הנולדים מהם.

שיתוף פעולה שכזה קיים בין בתי חולים ואוניברסיטאות בישראל לבין אחד משלושת בתי החולים לילדים המובילים בארה"ב - בית החולים לילדים בסינסינטי (Cincinnati Children's Hospital Medical Center).

במסגרת שיתוף פעולה זה, רופאים וחוקרים ישראלים שרוצים להתמחות בתחום רפואת ילדים או בתחומי מחקר משיקים נוסעים לסינסינטי, ורופאים וחוקרים אמריקאים באים לישראל. מטרתם היא לטפל בילדים, לערוך מחקרים משותפים, לעבור הכשרה קלינית ולפתח טכנולוגיות.

בבית החולים בסינסינטי רואים בישראל מובילה עולמית בתחום המחקר והחדשנות הרפואיים

מטרת שיתוף הפעולה היא ללמד וללמוד, על מנת לפתח את תחום רפואת הילדים ולהוביל לטיפול מיטבי בהם. שם התוכנית, שנמשכת שלוש-חמש שנים, הוא "Israel Exchange Program", והמענקים הניתנים בה הם 50-40 אלף דולר לפוסט-דוקטורנטים (סטודנטים אשר סיימו את לימודיהם לתואר דוקטור) מצטיינים המתכננים לשוב לישראל ולעבוד בה.

מבין דלתותיו של בית החולים בסינסינטי, שהוקם לפני כ-130 שנה, יצאו פיתוחים ומחקרים פורצי דרך ברפואה, כגון חיסונים למחלת הפוליו ונגיף הרוטה, שהיו בעבר גורם התמותה מספר אחת בקרב ילדים ותינוקות בעולם.

מנקודת מבטם של הישראלים שעברו את תוכנית ההתמחות בסינסינטי, ניתן לומר כי המציאות עולה על כל דמיון. החשיפה למקרים נדירים (כגון השתלות מעיים) ולמומחים בעלי שם עולמי ברפואת ילדים, מעצם היותו של בית החולים אחד המובילים בארה"ב שמופנית אליו אוכלוסייה רחבה ביותר, משפרת את ניסיונם הקליני והידע הרפואי שלהם לאין ערוך. את ידע זה הם יכולים להעביר גם לרופאים, חוקרים ומתמחים נוספים בארץ, בזמן אמת.

עד היום, מעל 30 פוסט-דוקטורנטים ישראלים, רופאים וחוקרים מצטיינים, סיימו את התמחותם בסינסינטי

בנוסף, בניגוד להתמחות בארץ, שהמחקר אינו חלק מובנה ממנה, בהתמחות בסינסינטי אפשרויות המחקר הרפואי הן רבות, כיוון שבית החולים רואה בו ערך עליון ולכן הוא חלק מובנה מהתוכנית.

לדוגמה, באחד המחקרים שאנו היינו שותפים להם, מחקר משותף של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב והמחלקה לאלרגיה ואימונולוגיה בבית החולים בסינסינטי, שפורסם בינואר 2014 בכתב העת Nature Immunology, התגלו חלבונים המתבטאים בתאי דם לבנים שמשתתפים בתהליך האלרגי.

חלבונים אלו יכולים להיות מטרה חדשנית לטיפול באלרגיות, ששכיחותן בילדים הולכת ומתגברת עם השנים. גם בתחום מחלות המעי הדלקתיות בילדים, ששכיחותן הוכפלה בעשור האחרון, נרקם שיתוף פעולה בין בית החולים בסינסינטי לישראל, הפעם במרכז הרפואי "שיבא", במחקר שהתפרסם באוגוסט 2014 בכתב העת Journal of Clinical Investigation.

מחקר זה בחן את הביטוי המולקולרי של גנים ברקמות חולות (Host) ובאוכלוסיית החיידקים במעי. זאת כדי לנסות לאבחן במדויק, מבחינה גנטית, על פי התבטאות הגנים בביופסיית מעי, את סוג המחלה - קרוהן או קוליטיס כיבית. כיום, ההבחנה בין שתי המחלות הללו היא קלינית ולא תמיד ברורה. על כן, גם למחקר זה יש כמובן חשיבות בקביעת טיפולים חדשניים, מותאמים אישית.

בבית החולים בסינסינטי רואים בישראל מובילה עולמית בתחום המחקר והחדשנות הרפואיים ובעלת הון אנושי איכותי. בתי החולים הגדולים והאוניברסיטאות בישראל כבר נמצאים עמו בקשר כחמש שנים ובימים אלה נרקמים שיתופי פעולה עם מוסדות נוספים.

סינסינטי, שעלות המחיה בה סבירה בהחלט ומאפשרת לגור באזורים טובים, נמצאת במיקום מרכזי, וחיה בה קהילה חמה ותומכת, והקהילה היהודית בה מספקת תמיכה נדיבה למשפחות המתמחים הישראלים, כדי שיוכלו לשלוח את ילדיהן למעונות, בתי ספר וחוגים.

עד היום, מעל 30 פוסט-דוקטורנטים ישראלים, רופאים וחוקרים מצטיינים, סיימו את התמחותם בסינסינטי, ו-מעל 100 ילדים בישראל טופלו על ידי רופאים מסינסינטי יחד עם עמיתיהם מישראל. שיתוף הפעולה בין בתי החולים, הרופאים והחוקרים צפוי להמשיך ולהתחזק למען רפואה ורופאים טובים יותר בישראל ובארצות הברית.

פרופ' אריאל מוניץ

פרופ' אריאל מוניץ

- אריאל מוניץ, פרופסור חבר במחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת״א; סיים את לימודי הדוקטורט במסלול הישיר באוניברסיטה העברית והתמחה במחלקה לאלרגיה ואימונולוגיה בבית החולים לילדים בסינסינטי.

ד"ר יעל הברמן-זין

ד"ר יעל הברמן-זין

- יעל הברמן-זיו, רופאה וחוקרת ביחידה לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בבית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים במרכז הרפואי "שיבא". סיימה תוכנית MD-PhD באוניברסיטת תל אביב, התמחות בילדים ב"שיבא" ותת-התמחות בגסטרו-ילדים בבית החולים בסינסינטי.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  בית החולים לילדים בסינסינטי,  התמחות,  קהילה יהודית,  ארה"ב
תגובות