חדשות

בריטניה: שליש מרופאי המשפחה שוקלים לפרוש בשל עומס העבודה

משבר מערכת הבריאות הציבורית בבריטניה עובר לראש סדר היום לקראת הבחירות הכלליות בחודש הבא, כשהשמרנים והלייבור מבטיחים עוד אלפי תקנים לרופאי משפחה

מחסור ברופאים (אילוסטרציה)
מטופלים ממתינים לתורם לרופא (אילוסטרציה)

34% מרופאי המשפחה (GP) בבריטניה שוקלים לפרוש מעבודתם בתוך חמש שנים, ו-19% מהם, בעיקר הצעירים, שוקלים להגר למדינות אחרות ולעבוד שם כרופאים, עקב עומס העבודה המוטל עליהם כיום; כך עולה מתוצאות סקר שערכה ההסתדרות הרפואית הבריטית (BMA) בקרב 15 אלף רופאים. לדברי ההסתדרות הרפואית, הנתונים ממחישים את עומקו של המשבר שבו שרויה רפואת המשפחה בבריטניה.

עוד עלה מהסקר, כי 70% מהרופאים טוענים שמוטלת עליהם עבודה רבה מדי ו-43% סיפרו שאין להם מספיק זמן כדי להקדיש למטופליהם. הנתונים פורסמו בשבוע שעבר בתקשורת הבריטית – לקראת הבחירות הכלליות שיתקיימו ב-7 במאי.

יו"ר האיגוד לרפואת משפחה בבריטניה: "הפוליטיקאים אינם לוקחים בחשבון שנדרשות 8-5 שנים כדי להכשיר ולאמן רופא משפחה ואין כל אפשרות 'לברוא' אלפי רופאים"

לקראת הבחירות, התחייבה המפלגה השמרנית השולטת לגייס עוד 5,000 רופאי משפחה לקהילה וגם לאפשר לבני 75 ומעלה לקבל תור בו-ביום לרופא שלהם מבלי לחכות. כמו כן התחייבה, שרופאי המשפחה יהיו זמינים ונגישים לביקורי חולים שבעה ימים בשבוע, וגם שהשירות הניתן בסופי-שבוע בבתי החולים ישופר.

בנוסף, התחייב שר הבריאות המכהן, ג'רמי האנט, לפעול לעידוד מרפאות רופאי המשפחה להתאחד כדי לחלק ביניהן את העבודה בשעות הערב ובסופי שבוע. כך, לא יהיה צורך לחייב כל מרפאה להיות פתוחה ללא הפסקה. ואמנם, הסקר מצא כי כ-20% מהרופאים הביעו נכונות להעמיד לרשות רשת מרפאות שכזאת שעות עבודה נוספות.

מפלגת הלייבור מצדה הודיעה, כי היא מתחייבת לגייס עוד 8,000 רופאי משפחה וכי כל המטופלים, בכל קבוצת גיל, יוכלו להגיע לרופא בתוך 48 שעות.

יו"ר איגוד רופאי המשפחה ב-BMA, ד"ר צאנד נגפאול, אמר כי ממצאי הסקר "מעוררים חששות עמוקים". לדבריו, רק בשנה האחרונה עזבו את משרותיהם במערכת הבריאות הציבורית הבריטית 450 רופאי משפחה שהתמחו בתחום הזה והמשרות לא מאוישות עתה. ברור, הדגיש, כי על רופאי המשפחה מופעל לחץ עבודה אדיר. "יש עלייה בדרישה לקבלת טיפול מהם – מעבר לכל יכולת לתת לכך מענה. רופאי המשפחה נדרשים ליתר-עבודה, שהיא גם אינטנסיבית וגם מסתכלת", אמר.

ד"ר נגפאול גם מתח ביקורת על המנהיגים הפוליטיים שאינם "מתחשבים במציאות, ומתווכחים על מספרים כאילו מדובר בנתוני קסם שישימו קץ למשבר. הם אינם לוקחים בחשבון שנדרשות 8-5 שנים כדי להכשיר ולאמן רופא משפחה ואין כל אפשרות 'לברוא' אלפי רופאים בתוך פרק זמן כה קצר כדי לתת מענה למשבר".

הסקר של ה-BMA גם העלה, כי 94% מרופאי המשפחה אינם מעוניינים שהמרפאות שלהם יהיו פתוחות לקבלת חולים שבעה ימים בשבוע. באחרונה, יותר מ-1,000 מרפאות קהילה של רופאי המשפחה בבריטניה החלו להציע למטופלים הרשומים בהן שירות זמין של רופאים גם בשעות הערב ובסופי שבוע. עוד 1,400 הודיעו שיעשו זאת בשנה הבאה.

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  NHS,  רפואת משפחה,  עומס עבודה,  לימודי רפואה,  הגירה,  ההסתדרות הרפואית הבריטית
תגובות
אנונימי/ת
24.04.2015, 14:55

איפה אתם רופאי המשפחה בארץ????....................

תגמול זה גם תנאי עבודה נאותים!!
כל עוד מוכנים רופאים לעבוד כעבדים במוקדי הלילה של חברות כח אדם
סימן הוא שהר"י איננה דואגת לכם !! ושיש מספיק רופאים פראירים !