חדשות

רמב"ם: עלייה של כ-30% בעשור האחרון במספר מטופלי הסרטן בבית החולים

על רקע הדיון הציבורי בנוגע לתחלואת הסרטן הגבוהה באזור מפרץ חיפה, עידכן בית החולים כי חלה עלייה במספר המטופלים, אך לא קשר זאת ישירות לזיהום האוויר; המשרד להגנת הסביבה ימליץ להכריז על אזור המפרץ כ"מוכה זיהום אוויר", עמדה בה תומך משרד הבריאות

מזקקות הנפט במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

על רקע הדיון הציבורי בנוגע להשפעות זיהום האוויר על מקרי הסרטן בחיפה, פירסם אתמול (יום ד') המרכז הרפואי "רמב"ם" נתונים, לפיהם ישנה עלייה של 25%-30%  במספר חולי הסרטן המטופלים בבית החולים ובבית החולים לילדים בעשור האחרון. ראשי המרכז הרפואי לא קשרו ישירות בין הנתונים לבין זיהום האוויר.

לדברי המרכז, בשלוש השנים השנים האחרונות מסתמן גידול שנתי של 4%-5% במספר המטופלים החדשים במחלקות לאונקולוגיה והמטולוגיה לילדים. מנהל רמב"ם, פרופסור רפי ביאר, ציין עם זאת כי לא כל החולים מגיעים מאזור חיפה ולכן לבית החולים אין אפשרות לקבוע אם הגידולים הממאירים קשורים בזיהום האוויר באזור, כתוצאה מפעילות המפעלים הפטרו-כימיים ומפעלי תעשייה אחרים.

פרופסור עמוס עציוני, סגן מנהל רמב"ם ומנהל בית החולים לילדים, מסר כי ב-2012 אובחנו 82 ילדים חולי סרטן חדשים שנכנסו למשטר טיפול בבית החולים וב-2014 הגיע מספרם ל-89. עם זאת, בסוגי הסרטן שלגביהם ידוע ממחקרים רבים כי הם קשורים ישירות לזיהום אוויר (סרטן ריאות וסרטן שלפוחית השתן), לא נראתה עלייה בקרב הילדים.

"עלול להימצא קשר כזה גם לסוגי סרטן אחרים, אבל עדיין אין מספיק הוכחות לכך" אמר פרופ' עציוני, "גם לא נבדקה השאלה כמה זמן חשיפה דרוש עד שהמחלה מופיעה ומתי – כבר בגיל הילדות או בשלב מאוחר יותר". ברמב"ם אמור להיפתח לקראת סוף השנה בית חולים ייעודי למחלות סרטן.

לדברי "רמב"ם", בשלוש השנים השנים האחרונות מסתמן גידול שנתי של 4%-5% במספר המטופלים החדשים במחלקות לאונקולוגיה והמטולוגיה לילדים

בעקבות הדיווחים שפורסמו בימים האחרונים, לפיהם ראש מינהל שירותי בריאות במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, העריך שמחצית ממקרי הסרטן בקרב ילדים באזור חיפה והמפרץ נגרמו עקב חשיפה לזיהום האוויר של התעשייה הפטרו-כימית באזור - הודיע אתמול המשרד להגנת הסביבה כי מתגבשת המלצה להכריז על המפרץ כעל "אזור מוכה זיהום אוויר". הכרזה כזו, בה תומך משרד הבריאות, תחייב את העיריות באזור, ובמיוחד את עיריית חיפה, להציג תוכניות חירום פרטניות לשם התמודדות עם הבעיה.

המשרד להגנת הסביבה מסר כי בשנים האחרונות חלה ירידה ב-70% בזיהום האוויר במפרץ חיפה. לדברי המשרד, במקום מופעל מערך הניטור הגדול בארץ, שמבצע מדידות עדכניות לגבי שיעור פליטות המזהמים מהמפעלים.

אתמול הודיע בית החולים "הדסה", כי נתוני משרד הבריאות כפי שהוצגו על-ידי פרופ' גרוטו בחוות דעת שהגיש לוועדת ערר בנושא תכנון ושעליה דווח בחדשות ערוץ 2 שלשום, מבוססת על עבודת מחקר שנעשתה על-ידי פרופסור תמר פרץ, כיום מ"מ מנכ"ל הדסה ואונקולוגית בכירה, ד"ר אביעד זיק וד"ר יקיר רוטנברג, אונקולוגים מומחים במכון שרת בהדסה וכן מיכה ברחנא, שהיה אחראי על רשם הסרטן במשרד הבריאות.

ד"ר זיק מסר, כי "אזור חיפה הוא מתועש במיוחד וככזה ביקשנו לחקור קשר בין תיעוש לתחלואה. דווקא הנחת העבודה הייתה שמדובר בממדי תחלואה גדולים בנפת חיפה בשל שינויים באוכלוסייה ולא עקב נסיבות תעשייתיות", ציין ד"ר זיק. עם זאת, ממצאי המחקר הוכיחו באופן מובהק שיש יותר תחלואה בסרטן בנפת חיפה אבל שזו אינה קשורה בהכרח במוצא, מין, גיל, הכנסה או אפילו בעישון. שיעור המעשנים בחיפה איננו גבוה יותר מן הממוצע באוכלוסייה.

הסוגים השכיחים יותר של סרטן שנמצאו בעבודת החוקרים היו סרטן הריאה, סרטן שלפוחית השתן וסרטן הוושט. "חלק מסוגי סרטן אלו", אמר ד"ר זיק, "אכן תומכים בסברה שזיהום האוויר הוא הגורם המשפיע לתחלואה".

החוקרים גם מצאו כי לתושבי נפת חיפה, יחס סיכונים (HR- Hazard Ratio) גבוה לחלות בסרטן בהשוואה לשאר תושבי הארץ, לגבי 16 מבין 18 סוגי סרטן שנבדקו.

משרד הבריאות ציין, כי כל הממצאים הוצגו על-ידו לציבור אשתקד וגם קודם לכן, בדו"ח היארעות סרטן לפי נפות בישראל 2001-2011 שפורסם ב-20/10/14. המשרד גם הצביע על סקירה שפירסם בנוגע לקשר שבין זיהום אוויר לממצאים בריאותיים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  המרכז הרפואי "הדסה",  זיהום אויר,  סרטן,  המשרד להגנת הסביבה
תגובות