חדשות

מי אתה אנדריאס לוביץ? ראיון (פיקטיבי) עם הפסיכיאטר המטפל, ד"ר וולפי ג'י, בכנס EPA האחרון בווינה, מארס 2015

כולנו המומים מההתרסקות של טיסת 9525 באלפים הצרפתיים ומות כל 150 הנוסעים במטוס. מובא כאן ראיון (פיקטיבי) עם הפסיכיאטר שטיפל בטייס המתאבד. חלום או מציאות, תשפטו אתם. ראיון בלתי אפשרי בהחלט

אנדריאס לוביץ, בתמונה מתוך חשבון הפייסבוק שלו

מראיין- כולנו המומים מההתרסקות של המטוס ומהאפשרות שזו היתה התרסקות מתוכננת, בה טייס המשנה סגר עצמו בקוקפיט ולא נתן לטייס הראשי לחזור לשם, וכך גרם למותם של 150 איש. האם תוכל לספר לנו פרטים על הטיפול שלך בטייס המשנה, אנדריאס לוביץ, ועל תחושותייך?

פסיכיאטר- אני מרגיש נורא. זה מחזיר אותי לימים הנוראים של 11.9.2001. אני חווה סיוטי לילה וקם מהם מזיע. אני מהרהר אם יכולתי למנוע את האסון, אם כי הוא הסתיר ממני פרטים רבים. למעשה, עד המפגשים האחרונים לא ידעתי בכלל שהוא טייס.

אנדריאס לוביץ, בתמונה מתוך חשבון הפייסבוק שלו

אנדריאס לוביץ, בתמונה מתוך חשבון הפייסבוק שלו

אני יכול לספר שהוא היה אצלי בפסיכותרפיה אחת לשבועיים בשל הנסיעות התכופות שלו לחו"ל לרגל עבודתו. הוא סיפר שהוא איש הייטק ורק שבועיים לפני המקרה הוא התוודה שהוא טייס.

מראיין: אנא ספר על חייו של המטופל.

פסיכיאטר: אדם מיוסר זה גדל במשפחה נורמאלית. כילד הוא התקשה לקבל הפסדים. במהלך הטיפול סיפר שכילד נהג להתעצבן על הוריו על דברים פעוטים ונהג להסתגר בחדרו עד שההורים דפקו בחוזקה על הדלת של חדרו. רק לאחר דקות ארוכות הוא פתח את הדלת, לאחר שנרגע. כילד היה לו מטוס צעצוע והוא אהב לשחק איתו ולביים את ההתרסקות של המטוס.

היה ברור שיש כאן בעיה אדיפלית. הוא סיפר לא אחת שנהג לבכות לאימו החמה והיה מתרחק מהאב הקר. במקומות העבודה בהם עבד, היה לו קושי עם בוסים מבוגרים והוא נמשך לחברות לעבודה שהיו מבוגרות ממנו בעשור או יותר. אחד הסיפורים הקשים שסיפר לי לאחרונה היה שאחת מהידידות הללו, דיילת אותה הכיר בבר מקומי, העדיפה את הבוס המבוגר שלה (טייס מכובד) על פניו. הוא מאוד כעס עליה בשל כך וגם נטר טינה לבוס שלה.

הוא נהג לזמזם:

"מה עושות הדיילות בלילות

הן עוגבות, הן בוגדות..."

בשנה האחרונה הוא סיפר על חלומות על קריסת המכונית בה נוהג עם פציעה קשה של כל נוסעי המכונית. בשתי הפגישות האחרונות הוא סיפר לי לפתע שהוא בעצם טייס ואז התחלחלתי. הכול לפתע התחבר וחשתי צמרמורת. ביקשתי ממנו שאדווח על המצב שלו (זעם נרקיסיסטי ודכדוך) לממונים שלו והדבר היחידי שהוא הסכים הוא שאצייד אותו במכתב עבורם. כתבתי במכתב שהוא לא כשיר לטוס. למרות דרישתי, הוא לא הסכים שאדווח אליהם ישירות.

מראיין: אנא ספר על הרקע הפסיכיאטרי שלו.

פסיכיאטר: הוא סבל בעבר מהתקף חמור של דיכאון והיו לו נטיות אובדניות. אין ספק שהיו לו קווי אישיות מטיפוס B, אם כי בזמן אמת לא ראיתי עד כמה הם משמעותיים לצערי. היו לו נטיות תחרותיות ניכרות וקושי לקבל תבוסה. נראה שבמקום להרגיש את הכאב על האובדן, הוא העדיף להפנות את הזעם שלו החוצה.

מראיין: מה ידוע לך על מקרי התאבדות עם מטוסים?

פסיכיאטר: בגלל המקרה קראתי בשבועיים האחרונים מספר מאמרים בנושא. בעבודות שפורסמו בג'ורנאלים של רפואה תעופתית עולה שהתאבדות עם כלי הטיס היא די נדירה. במחקר של וואוריו וחב' (2014), מקרי התאבדות בעזרת מטוס היו 0.33% מכל המקרים של תאונות קטלניות עם מטוסים וזאת בתקופה של 20 שנה. בגרמניה דווח על שיעור דומה- פחות מחצי אחוז (שווארק וחב', 2008- כשהאחוז של תאונות דרכים בשל התאבדות הוא 2.5-4.5%). במדגם קטן, ביותר מחצי מישהו מהסובבים ידע על הנטיות האובדניות של הטייס (וואוריו וחב', 2014). במחקר שבדק מקרים כאלו ב-21 שנה בארצות הברית נמצאו 37 מקרים של טייסים שביצעו התאבדות או ניסיון אובדני עם כלי הטייס שלהם, כשב-36 מהמקרים היה לפחות מקרה מוות אחד (בילס וחב', 2005). בכל המקרים היו אלו גברים. זה מתאים לכך שרוב הטייסים הינם גברים ובנוסף מתאים לדרך היותר אלימה בה גברים מתאבדים.

בתבחיני טוקסיקולוגיה נמצאה מעורבות של אלכוהול ב-24% מהמקרים ושל סמים ב-14% מהמקרים. בעיות נוספות הוי בעיות חברתיות ומשפחתיות (46%), בעיות עם החוק (40%) ובעיות פסיכיאטריות קודמות (38%). בהשוואה למקרים של תאונות, במקרים של האובדנות הטייסים היו יותר צעירים, היו פחות עם נוסעים נוספים במטוס בזמן המקרה והתאונות גרמו ליותר נזק במטוס וקרו הרחק משדה התעופה.

מראיין: מקרים של התרסקות מכוונת של מטוסים הינם די נדירים ולרוב קורים עם מטוסים קטנים. מה ידוע לך כך?

פסיכיאטר: יש מקרה שפורסם ב-1977 (ג'ונס, 1977) על טייס בן 36 שהתרסק עם מטוסו בצורה אנכית ומת. באוטופסיה פסיכולוגית שלאחר המוות נמצאו עדויות חזקות לדיכאון שלא זוהה וקווים מניפולטיביים ואנטי-סוציאליים. למרבה הצער, השינוי בהתנהגות שלו לפני המקרה נתפס על ידי הסביבה כשינוי דווקא חיובי.

למרות זאת, עולה חשד בעשורים האחרונים שמספר מקרים של התרסקות מטוסי נוסעים היו למעשה התאבדות של הטייס.

מודל מודרני של המקדש של האלה ארטמיס

מודל מודרני של המקדש של האלה ארטמיס

מראיין: על פי מה שידוע לך, מדוע הוא עשה את המעשה?

פסיכיאטר: אולי לעולם לא נדע את המניע שלו והבנתי שהוא לא השאיר מכתב התאבדות. אבל לדעתי סיבת המעשה משלבת רצון לנקמה בחברה ורצון להתפרסם ולהישאר נצחי. ברור שלא היה איכפת לו מהאנשים ומהילדים שעלו בעליזות לטיסה. לכולם היו תכניות ורצונות, אבל הוא היה נעול, במעין טייס אוטומאטי, כדי לברוח מהכאב הבלתי אפשרי שהוא הרגיש. הוא היה מבודד, לא מובן על ידי החברה ומיוסר.

מראיין: אנא פרט.

פסיכיאטר: אם תרצו הוא מעין מיכאל קולהאסMichael Kohlhaas  מודרני והרוסטראטוס Herostratos של העת החדשה. הנובלה מיכאל קולהאס מ-1810 נחשבת בעיני רבים לחשובה ביצירותיו של פון קלייסט ולקלאסיקה של הספרות הגרמנית. הנס קולהאזה, שעליו מבוססת דמותו של מיכאל קולהאס, היה סוחר אשר סוסיו הוחרמו ולא זכה להגנת השלטונות. בתגובה הוא יצא למסע נקמה נגד האציל שפגע בו ונגד מדינת סקסוניה כולה. הוא איגד תחתיו חבורה גדולה של פורעי חוק ויצא למסעות הרס והרג ברחבי המדינה, עד לבסוף נתפס והוצא להורג.

קולהאס משחרר את סוסיו, תדפיס מתוך הנובלה, 1885

קולהאס משחרר את סוסיו, תדפיס מתוך הנובלה, 1885

בגרמנית Herostrat הוא עבריין שכמה לתהילה. הרוסטראטוס הוא דמות מהמאה הרביעית לפני הספירה, יווני שהרס את המקדש של האלה ארטמיס (אחד משבעת פלאי עולם של העולם הישן) כדי להפוך למפורסם. שמו הפך לכינוי לאדם שעושה פשע כדי להתפרסם.

לא אחת לוביץ דיבר על העוולות שנגרמו לו. כשחש קרבן, היה משוחרר מחרדה ואשמה. הוא קיבל הצדקה לשנאה שלו באופן מלא. בדומה למיכאל קולהאס, אצלו התחלת הכעס היתה אולי מוצדקת בשל העוול שנעשה לו והיעדר התמיכה מצד השלטונות המושחתים, זה עבר להרסנות ללא שובע- ביטוי ישיר של יצר המוות (שטיינר, 1996).

תחושת העוול קשורה לתחושה של המשולש האדיפלי בו הילד חש שנעשה לו עוול כי האובייקט לא התנהג בדרך בה הוא היה צריך להתנהג. הדחייה בשלב האדיפלי גורמת לתחושות קשות של פגיעה וחוסר צדק ואף בגידה. זה מנפץ לרסיסים את ההנחה לגבי יחסים אקסקלוסיביים בין האם לילד ויוצר בסיס ליחסי אובייקט נרקיסיסטיים.

מראיין: נשמח לדוגמאות מהטיפול?

פסיכיאטר: לא אחת פירשתי לו במהלך הפגישות שלנו שהוא לא סבל את הפגישות שלי שנערכו לפני שהגיע למשרדי או לאחר שעזב את משרדי. היו אלו פגישות שהמחישו את הקיום העצמאי שלי ואז הוא חש קטן ולא בתוך המעגל. חשבתי לעצמי שאם הוא ירשה לעצמו להכיר ולבטא את השנאה שלו ואת הרצון שלו בנקמה, הוא יזהה את המתקפות שלו כלפי והדבר יוביל אותו קדימה.

מראיין: אתה סבור שהוא סבל מדיכאון?

פסיכיאטר: אין לי ספק שמה שהוא עשה נבע לא מהדיכאון שהוא חש (למעשה הוא לא סבל לדעתי מדיכאון קליני), אלא מהנטיות האישיותיות שלו בכיוון של Cluster B.

מראיין: מה אתה ממליץ בנושא כשירות של טייסים?

פסיכיאטר: בוודאי שטייסים צריכים לעבור בדיקות קפדניות, אך הכשירות תיקבע ספציפית לכל אדם ולא על פי האבחנה. יש אנשים עם עבר של דיכאון שמטיסים מטוסים שנים רבות בהצלחה רבה.   ההערכה צריכה להיעשות עבור כל מקרה לחוד. יש לזכור שאנשים עם דיכאון ניהלו מדינות (וינסטון צ'רצ'יל בבריטניה ובונדביק בנורבגיה).

כשגורמי סיכון לאובדנות עולים, כגון אפיזודה חדשה של דיכאון קליני, אביוז של אלכוהול או ניסיון אובדני בעבר, יש להגביל את העבודה של הטייס. במקרים בהם עולה חשד לאקט אובדני שכבר קרה, יש לבצע חקירה שמערבת את הבדיקות שהטייס עבר יחד עם תחקור של המשפחה והסביבה של הטייס, כולל כמובן המחשב של הטייס.

מראיין: מה לדעתך תהיה השפעת המקרה על הסטיגמה בנושא בריאות הנפש?

פסיכיאטר: למרות שהתקדמנו בעשור האחרון בנושא הסטיגמה, כעת אנשים יפחדו שוב להודות בבעיות הנפשיות שלהם ויפחדו לפנות לטיפול. רבים יפחדו שהבעיה שלהם תיוודע לסביבה או לממונים וזה ישפיע לרעה על חייהם.

יש להוריד את הסטיגמה בקרב החברה בכלל ובקרב טייסים בפרט. מומלץ לחפש דרכים כדי לשפר את הנגישות לטיפול נפשי. טייסים הם אוכלוסיה בריאה בסה"כ, אך היא חשופה לדחק רב ולתנאי עבודה קשים, מה גם שיתכנו השלכות משפחתיות וזוגיות קשות בשל עבודתם הדורשת נסיעות תכופות וניתוק מהסביבה הביתית. עבודה כטייס מסחרי הינה אחת העבודות המלחיצות ביותר.

מראיין: תודה רבה על הראיון הלא שגרתי הזה!

 ערך וכתב: פרופ' יוליאן יאנקו

Bibliography

Beattie HJ. Revenge. J. Amer. Psychoanal. Assn., 2005; 53:513-524.

Bills CB, Grabowski JG, Li G. Suicide by aircraft: a comparative analysis. Aviat Space Environ Med. 2005 Aug;76(8):715-9.

http://www.bmj.com/content/350/bmj.h1874?utm_source=WNOL%20news%20and%20views&utm_medium=Email&utm_campaign=WNOL%20-%209%20April

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%99%D7%9B%D7%90%D7%9C_%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%94%D7%90%D7%A1

http://en.wikipedia.org/wiki/Herostratus

Jones DR. Suicide by aircraft: a case report. Aviat Space Environ Med. 1977 May;48(5):454-9. Schwark T, Severin K, Grellner W. "I am flying to the stars"--suicide by aircraft in Germany. Forensic Sci Int. 2008 Aug 6;179(2-3):e75-8.

Steiner J. Revenge and resentment in the 'Oedipus situation'. Int J

Psychoanal. 1996 Jun;77 ( Pt 3):433-43.

Vuorio A, Laukkala T, Navathe P, Budowle B, Eyre A, Sajantila A.Aircraft-Assisted Pilot Suicides: Lessons to be Learned. Aviat Space Environ Med. 2014 Aug;85(8):841-6.  

נושאים קשורים:  חדשות,  התאבדות,  רצח,  ג'רמן ווינגס,  דיכאון,  ראיון פיקטיבי
תגובות