חדשות

משרד הבריאות מזהיר מתכשירים למריחה בחלל הפה לטיפול בכאבי בקיעת שיניים

המשרד פירסם בסוף השבוע אזהרת בטיחות לגבי תכשירים למריחה בחלל הפה לשם טיפול בכאבי בקיעת שיניים בתינוקות ובילדים

להאכיל תינוק (אילוסטרציה)
להאכיל תינוק (אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם בסוף השבוע אזהרת בטיחות לגבי תכשירים למריחה בחלל הפה לשם טיפול בכאבי בקיעת שיניים בתינוקות וילדים, בעקבות דיווחים על תופעות לוואי חמורות. ההודעה פורסמה בתיאום עם האיגוד לרפואת ילדים.

בהודעה, שהופצה על ידי המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי באגף הרוקחות במשרד הבריאות, לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לתופעות לוואי, נאמר כי באחרונה פירסם ה-FDA אזהרה בנוגע לאיסור השימוש בתמיסות המכילות לידוקאין 2% בתינוקות וילדים לשם הקלה על כאבי בקיעת שיניים.

בישראל לא נמכרים תכשירים אלה, אולם יתכן שיש הורים המייבאים באורח פרטי תכשירים אלו מחו"ל

אזהרה זאת מצטרפת לאזהרות בטיחות נוספות שפורסמו בנוגע לתכשירים למריחה בחלל הפה לטיפול בכאבי בקיעת שיניים בתינוקות וילדים. בנוסף לאזהרת ה-FDA, פירסמו עוד רשויות בריאות בעולם אזהרות דומות, לאור הסיכון לתופעות לוואי חמורות.

לפי ההודעה, הפרסומים הללו הובילו את הגורמים הנוגעים בדבר בישראל לפרסם גם הם אזהרה דומה.

משרד הבריאות הדגיש, כי ככלל הוא ממליץ להעדיף טיפול לא תרופתי, כמו שימוש בנשכן טבעת ייעודי להקלה על כאבי שיניים ועיסוי עדין של החניכיים בעזרת האצבע, להקלת התסמינים.

על הרופאים והאחיות בטיפות חלב ובמרפאות להדריך את ההורים שאין למרוח בחלל הפה תכשירים המכילים לידוקאין עבור טיפול בכאבי בקיעת שיניים בתינוקות ובילדים, וזאת לאור הסיכון לתופעות לוואי חמורות כמו פרכוסים, פגיעה מוחית, מתמוגלובינמיה (methemoglobinemia) בדם, בעיות קרדיאליות ואף מקרי מוות.

בישראל לא נמכרים תכשירים המכילים לידוקאין המיועדים לטיפול בכאבי בקיעת שיניים בתינוקות. אולם יתכן שיש הורים המייבאים באורח פרטי תכשירים אלו מחו"ל.

תכשירים המכילים מאלחשים מקומיים כמו בנזוקאין עלולים לגרום לתופעת לוואי נדירה, אך חמורה הנקראת מתהמוגלובינמיה (methemoglobinemia), מצב המתאפיין בירידה בזמינות החמצן לרקמות עקב עלייה ברמות מתהמוגלובין. מצב זה עלול להיות מסכן חיים.

בישראל היו רשומים בעבר תכשירים המכילים בנזוקאין, אלא שהם אינם רשומים עוד ולא נמצאים בבתי המרקחת. לאור האמור לעיל, בשלב זה, גם לא יחודש הרישום שלהם.

בישראל רשומים שני תכשירים המכילים כולין סליצילאט: TEEJEL GEL ו- BABY GUM. תכשירים אלו מיועדים לשימוש מגיל 4 חודשים להקלה על כאבי בקיעת שיניים. אין לעבור על המנה המומלצת ליום בשימוש בתכשירים אלה.

לקריאת הודעת האזהרה המלאה לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אזהרה,  לידוקאין,  בנזוקאין,  אלחוש,  כאבי בקיעת שיניים,  שיניים
תגובות