חדשות

מחקר: לחולי שיגדון סיכון נמוך ב-24% לסבול מאלצהיימר לעומת האוכלוסייה

מחקרים קודמים העלו, כי ייתכן שהתכונות האנטי-אוקסידנטיות של תחמוצת השתן בדם שמובילה לשיגדון (gout) מגנות מהתפתחות מצבים נוירו-דגנרטיביים

צילום רנטגן - גאוט ברגל שמאל (מקור: ויקיפדיה)
צילום רנטגן - גאוט ברגל שמאל (מקור: ויקיפדיה)

מחקר שפורסם בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של ה-Annals of the Rheumatic Disease (מבית ההוצאה BMJ) מצא כי שיגדון, או בשמה האחר צינית (Gout), היא כנראה בעלת אפקט מגן על המוח ואצל חולי דלקת מפרקים זו קטנים הסיכויים ב-24% להופעת מחלת אלצהיימר.

החוקרים, מהמחלקה לראומטולוגיה, אלרגיה ואימונולוגיה בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס ומהמרכז הרפואי באוניברסיטת בוסטון, מעריכים כי הסיבה האפשרית עשויה להיות נוכחות חומצת שתן בדם. התגבשותה לגבישים קטנים מובילה להופעת שיגדון.

במחקר הנוכחי נבחנה ההערכה לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של שיגדון לסיכון להופעת אלצהיימר באוכלוסייה הכללית

מחקרים קודמים הציגו תיאוריה לפיה התכונות האנטי-אוקסידנטיות שבתחמוצת השתן כנראה מגנות מפני התפתחות או התקדמות במצבים נוירו-דגנרטיביים כמו פרקינסון. במחקר הנוכחי נבחנה ההערכה לגבי ההשלכות הפוטנציאליות של שיגדון לסיכון להופעת אלצהיימר באוכלוסייה הכללית.

לצורך המחקר השתמש הצוות בנתוני ה-THIN - מסד נתונים רפואיים אלקטרוני שמקורו במרפאות קהילה (רופאי משפחה) בבריטניה. הנתונים הם מהשנים 1995 עד 2013, וכוללים כ-3.7 מיליון אנשים בני 40 ומעלה שנרשמו לקבלת טיפול במרפאות לפחות במשך שנה בתקופת המחקר.

אנשים שאובחנו כחולי שיגדון ועם היסטוריה משפחתית שלה לצד הופעת סוג כלשהו של דמנציה לפני שהוחל במעקב אחריהם במסגרת המחקר – לא נכללו במסד הנתונים. משתתפי המחקר נמצאו במעקב עד שהחלו לפתח אלצהיימר, או מתו.

בסך הכול זיהו החוקרים 309 מקרים חדשים של אלצהיימר בקרב 59,224 מטופלים עם שיגדון בגיל ממוצע של 65 ו-1,942 מקרים בקרב 238,805 שנכללו בקבוצת הביקורת במשך 5 שנות המעקב אחריהם.

עורכי המחקר חישבו, כי הסיכון לאלצהיימר היה נמוך ב-24% בקרב אלו שיש להם היסטוריה של שיגדון – וזאת לאחר שנלקחו בחשבון גיל, מגדר, BMI, מעמד סוציו-אקונומי, גורמים הקשורים באורח החיים, מחלת לב ושימוש בתרופות הקשורות למחלת הלב שהחלה לפני הופעת הפודגרה.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  שיגדון,  דלקת מפרקים,  צינית,  gout,  חומצת שתן,  אלצהיימר,  פרקינסון
תגובות