חדשות

גם המועצה הלאומית לבריאות בקהילה מתנגדת לצורך להציג אישור רפואי לריצה

המועצה תמכה בהמלצות איגוד רופאי המשפחה, שקבע כי האישור נותן לרץ החובב תחושה כוזבת של בריאות, ועלול להוביל להתעלמות ממצבו האמיתי; מארגני מרתון תל אביב דיווחו על ירידה של 10,000 משתתפים השנה, ותלו זאת בין השאר בקושי להשיג את אישורי הבריאות הנדרשים כיום

תצלום ארכיון: מרתון תל אביב (צילום: פלאש 90)

בדיון שהתקיים שלשום (יום ו') במועצה הלאומית לבריאות הקהילה, בנוכחות מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור ארנון אפק, הוסכם כי הצורך במתן אישורים רפואיים לרצים המשתתפים כתחביב בתחרויות למרחקים ארוכים (כמו מרתון ת"א), הוא מיותר ואף מסוכן.

הרופאים-המומחים שישבו במועצה הסבירו, כי האישור הרפואי נותן לרץ המתחרה תחושה שהכל בסדר, אך למעשה הוא או היא עשויים להתעלם תוך כדי הריצה מהבעיות האמתיות שמאמץ גופני ממושך בעצימות גבוהה עלול לגרום, עד כדי נזק.

פרופ' וינקר: "האישור הרפואי איננו עוזר ומסתבר שאף מונע מאלפים להשתתף בפעילויות ספורט עממיות. הוא גם מעמיס על המערכת עומס מיותר - וגם מסכן את הרצים"

לפי ההסברים, במתן האישור הרפואי לפני התחרות יש כביכול אישור לכשירות לריצה, ואז עשוי המתחרה שלא להקשיב לגופו במהלך התחרות ולהתייבש או לגרום לעצמו נזק בריאותי אחר.

אחד מתפקידי המועצה הלאומית לבריאות הקהילה הוא להביא את המלצותיה למנכ"ל משרד הבריאות במגוון נושאים. בדיון הפעם היתה תמיכה מלאה להמלצות "ועדת מורן" של משרד הבריאות, שהוקמה בעקבות מקרה המוות במרתון תל אביב ב-2011. הוועדה המליצה אז, שלצורך קביעת כשירות רפואית להשתתפות במרוצי ספורט עממי בעלי עצימות גבוהה, יש להסתפק בהצהרה רפואית של המשתתף בעת ההרשמה ואין צורך להציג אישור רופא.

המלצה זאת דומה לעמדת איגוד רופאי המשפחה בנושא.

לפי ההמלצה, המשתתף ימלא הצהרת בריאות, ואם לפי כלל הסעיפים בה הוא או היא כשירים לפעילות הגופנית, אז ניתן יהיה להשתתף בפעילות. אם לא, יצטרכו הרצים לקבל אישור רופא לשם כך.

מארגני מרתון ת"א סיפרו בדיון, שבהשוואה לשנים עברו היתה השנה ירידה של למעלה מ-10 אלפים משתתפים. ייתכן, העריכו משתתפי הדיון, שהירידה נובעת במקרים רבים מכך שהם לא הצליחו להשיג אישור רפואי.

יו"ר איגוד רופאי המשפחה, פרופסור שלמה וינקר, התייחס לעמדת המועצה לבריאות בקהילה ואמר: "האישור הרפואי איננו עוזר ומסתבר שאף מונע מאלפים להשתתף בפעילויות ספורט עממיות. הוא גם מעמיס על המערכת הרפואית עומס מיותר - וגם מסכן את הרצים, מכיוון שכאשר רופא מעניק אישור הוא עלול לסכן את המשתתף, להשלות אותו ולהעניק לו 'שלווה' מסוכנת".

פרופ' וינקר הוסיף: "איגוד רופאי המשפחה שמח על ההמלצה של המועצה הלאומית, מאחלים החלמה מהירה לנפגעים מהמרתון שהתקיים בת"א ומקווים שבעקבות המלצה זאת המארגנים של המרוצים השונים יוכלו לקיים בשנים הבאות תחרויות ריצה עממיות עם משתתפים רבים וללא נפגעים".

נושאים קשורים:  חדשות,  המועצה הלאומית לבריאות,  איגוד רופאי המשפחה,  אישור רפואי,  מרתון תל אביב,  פרופ' שלמה וינקר
תגובות

כמי שמשתתף בפעילות של ריצה למרחקים אני מברך על ההמלצות לבטל את הדרישה לאישור רופא כתנאי להשתתפות. האם עצם האישור מונע את הנזק שעלול לקרות למשתתף לא מאומן?
הדרישה לקבלת האישור משיגה את ההיפך הגמור. אנשים רבים שזקוקים לפעילות גופנית נמנעים מלבצע אותה בצורה נכונה בהדרכת מאמן בגלל הטירחה בקבלת האישור