חדשות

"ועדת גרוטו" לשיפור מצב הרפואה בצפון הארץ ממשיכה בעבודתה ותגיש המלצות

הוועדה מונתה על ידי שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן; פרופ' גרוטו, העומד בראשה: "חיזוק הרפואה בקהילה, הרחבת השיקום ומתן מענה לילד, לצד פתרונות טכנולוגיים שונים במיוחד לאזורים המרוחקים כמו טלה-רפואה, נבחנים ויהיה צורך לכוון אליהם"; תגיש ההמלצות לשר/ה הנכנסים

בית החולים לגליל המערבי בנהריה (צילום: יח"צ)
בית החולים לגליל המערבי בנהריה (צילום: יח"צ)

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הציג אתמול (יום ב') את העבודה שנעשתה בחודשים האחרונים בוועדה המיוחדת שהוא עומד בראשה ושנועדה לבחון את הרחבתם של שירותי הרפואה בצפון הארץ.

פרופ' גרוטו הודיע, כי העבודה תימשך עד להשלמת הממצאים וההמלצות לתיקון המצב יוגשו לשר הבריאות בממשלה הבאה. פרופסור גרוטו מסר זאת בכנס שנערך במעלות-תרשיחא תחת הכותרת "כנס הגליל לשוויון בבריאות".

פרופ' גרוטו: "יש בגליל מחסור בכוח אדם רפואי - ובדגש על רופאי משפחה ורופאים מומחים בתחומים שונים"

"תוחלת החיים בצפון הארץ נמוכה בכ-3 שנים לעומת המרכז", , אמר פרופסור גרוטו, "גם תמותת התינוקות גבוהה יותר בפער גדול, לרעה, מול מרכז הארץ. יש בגליל בעיות של מחסור בכוח אדם רפואי - ובדגש על רופאי משפחה ורופאים מומחים בתחומים שונים ובגריאטריה שיקומית. כמו כן יש פערים בנושא האשפוז בתחום בריאות הנפש שבהם אין כלל מסגרות מתאימות לנערים. זמני ההמתנה לשירותים הרפואיים השונים ארוכים מדי ולכן מטופלים נאלצים לנסיעה ארוכה למרכז הארץ כדי לקבלם".

פרופסור גרוטו הודיע, כי חלק לא קטן מההמלצות של הוועדה, יעסקו ברפואה מונעת ובקידום הבריאות. "חיזוק הרפואה בקהילה, הרחבת השיקום ומתן מענה לילד, לצד פתרונות טכנולוגיים שונים במיוחד לאזורים המרוחקים כמו טלה-רפואה, נבחנים ויהיה צורך לכוון אליהם", אמר ראש שירותי בריאות הציבור.

"ועדת גרוטו" מונתה בידי שרת הבריאות היוצאת יעל גרמן ואת הדו"ח המסכם שלה עמדה להגיש לשרה. עם התפטרותה הוחלט בוועדה להמשיך בדיונים לשם השלמת העבודה במטרה ששר/ת הבריאות הבא יקבל את ההמלצות ויוכל לפעול לתקן את הליקויים הרבים.

בכנס סיפר ד"ר צבי שלג, עוזר למנהל הרכז הרפואי לגליל המערבי בנהרייה, כי ביממה האחרונה הגיעו לחדר המיון בבית החולים 370 מטופלים בתוך 6-5 שעות "וזה נראה כמו פיגוע המוני של ממש".

ד"ר שלג הציג נתונים על פערים קשים בני עשרות שנים, בין שירותי הרפואה להם זכאים המתגוררים במרכז הארץ, לעומת אלו שמצאו עצמם גרים בפריפריה הרחוקה, כמו בגליל. "האוכלוסייה באזור הזה הוכפלה משנות ה-­80 פי שישה, אבל מספר המיטות בבתי החולים כאן גדל פי שניים בלבד. זו הדוגמא הכי בולטת ביותר למקום שבו נמצאת הרפואה בפריפריה".

לדבריו, "יש כאן מחסור חמור בתקנים של כוח אדם ויש קשיים בגיוס רופאים ובהשארת הסטודנטים מהפקולטה לרפואה בצפת. אפשרויות התגמול לאנשי הצוות הרפואי קטנות מאוד. האזור זקוק לאנשי המקצועות השונים בתחומי הרפואה והבריאות". הוא קרא לאנשי משרד הבריאות שהגיעו לכנס לבצע העדפה מתקנת.

ד"ר מנחם פישר, משירותי בריאות כללית במחוז הצפון, קרא לשנות את כללי המשחק בכל הקשור לרפואה בגליל ובצפון הארץ והציע לשקול את הכללת כל המרחב הזה לאזור בריאות אחד, שבו אין תחרות בין קופות החולים וכולן יספקו שירותים לכלל התושבים. "השינוי צריך לבוא מלמעלה למטה", אמר, "אנחנו שולחים לרמת הגולן פרופסור בשביל לטפל בארבעה ילדים, בעוד שבקופת חולים מכבי שולחים פרופסור באותו התחום לשני ילדים אחרים, וקופת חולים לאומית שולחת פרופסור אחר כדי לטפל באותה הבעיה בשלושה ילדים אחרים. זה לא ייתכן. באזור כה קטן ומרוחק לא יכול להיות שמכבי תתחרה בכללית, לאומית ומאוחדת".

ד"ר סלמאן זרקא, מנהל בית החולים "זיו" בצפת, הציע להפסיק את התחרות בין הקופות באזור הגליל ולאפשר לכולן להעניק את הטיפולים הנדרשים

"קופות החולים השונות מקבלות 300 מיליון שקל להשקעות בפריפריה ואף אחד לא יודע לאן הכסף הזה הולך", טען שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות תרשיחא. "לא יעלה על הדעת שאני אצטרך לשלם ביטוח משלים אבל אין כאן מכונים ורופאים שיתנו לי את השירותים המשלימים כמו מבוטח במרכז הארץ. אם אני צריך טיפול עלי לנסוע עד ל"אסותא" בתל-אביב. הבריאות כאן איננה שוויונית".

בוחבוט קרא לאיחוד כוחות בין ראשי הערים שנעזרים בבתי החולים במטרה לדרוש פתרונות ולהקים ליד כל בית חולים צוות שייצא למאבקים הנדרשים. "מה הבעיה שאני בקופת חולים כללית לא אקבל שירות בלאומית כמו שאני מקבל שירות רפואי בבתי החולים שלא שייכים לקופה?", אמר.

גם ד"ר סלמאן זרקא, מנהל בית החולים "זיו" בצפת, הציע להפסיק את התחרות בין הקופות באזור הגליל ולאפשר לכולן להעניק את הטיפולים הנדרשים לכל התושבים או לאפשר לקופה אחת לטפל בכל החולים.

בכנס השתתפו עוד ד"ר כרמל שלו ופרופסור מיכאל וינגרטן, שניהם מהפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל; ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי "פורייה" בטבריה וד"ר בשארה בשאראת, מנהל בית החולים בנצרת, לצד אנשי ציבור אחרים מהאזור.

נושאים קשורים:  חדשות,  "ועדת גרוטו",  מצב הרפואה,  צפון הארץ,  גליל,  פרופ' איתמר גרוטו,  משרד הבריאות
תגובות