ושט

מין, השכלה ומצב הרוח קשורים להיעדר תסמיני החזר ושטי על רקע דלקת ושט מכרסמת

מחקר חדש בחן מה הם המאפיינים הנפוצים של מטופלים עם דלקת ושט מכרסמת (erosive esophagitis) שאינה מלווה בתסמינים

תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)
תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)

מטופלים עם דלקת ושט מכרסמת (erosive esophagitis) ללא תסמינים אינם מתלוננים על החזר ושטי. במחקר זה, בדקו החוקרים את השכיחות של דלקת ושט מכרסמת באוכלוסיה הכללית אשר עוברת בדיקות תקופתיות שגרתיות.

מטופלים שעוברים בדיקות שגרתיות עברו הערכה אנדוסקופית עבור מחלת החזר ושטי ומילאו שאלון לגבי תסמיני החזר ושטי. בנוסף הוערכו נוכחות וחומרה של דלקת ושט מכרסמת. המאפיינים הדמוגרפיים ותוצאות בדיקות ביוכימיות תועדו עבור כל הנבדקים, וכן נבדקו מאפיינים פסיכולוגיים ודפוסי שינה.

מתוך 2,568 נבדקים שהתאימו לקריטריוני המחקר, דלקת ושט מכרסמת אותרה בקרב 676 מטופלים (26.3%). מתוך מטופלים אלו, כ-60% היו ללא תסמינים (400 מטופלים) וכ-40% היו עם תסמינים (276 מטופלים).

ניתוח של משתנה יחיד העלה, כי מטופלים עם דלקת ושט מכרסמת ללא תסמינים היו לרוב נשים בגיל מבוגר ועם רמת השכלה נמוכה. כמו כן, מטופלים אלו צרכו פחות אלכוהול ותה, סבלו פחות מחרדה, היו עם רמות טריגליצרידים נמוכות יותר ועם שכיחות נמוכה של תסמונת מטבולית.

ניתוח רב-משתנים העלה, כי ערך ניבוי חיובי (positive predictive factor) לדלקת ושט ללא תסמינים היה מין נקבה, בעוד ערכי ניבוי שליליים (negative predictive factors) היו השכלה גבוהה, דיכאון ותסמונת מטבולית.

החוקרים מסכמים, כי דלקת ושט מכרסמת הינה ממצא שכיח בנבדקים שמצבם הבריאותי טוב, וכי דלקת זו קשורה למין נקבה, השכלה ירודה, העדר דיכאון ושכיחות נמוכה של תסמונת מטבולית.

מקור:
Wei-Yi Lei, Hao-Chun Yu, Shu-Hui Wen, Tso-Tsai Liu, Chih-Hsun Yi, Chia-Chi Wang, Ching-Sheng Hsu, Chien-Hwa Chen, Chien-Lin Chen, Fabio Pace. Predictive factors of silent reflux in subjects with erosive esophagitis. Available from: Digestive and liver disease, January 2015 Volume 47, Issue 1, Pages 24–29

נושאים קשורים:  ושט,  דלקת ושט מכרסמת,  erosive esophagitis,  מחקרים
תגובות