חדשות

הוכרזה "קואליציית הבריאות"; אידלמן: "מאשים הפוליטיקאים בשחיקת התקציב"

בקואליציה, שקיימה היום תדרוך לתקשורת, חברים הר"י, הסתדרות האחיות, קופות החולים, ארגוני חולים ואחרים; יו"ר הר"י: "העניים בפריפריה מתים מוקדם יותר - ואת האצבע המאשימה אני מפנה כלפיכם - הפוליטיקאים. כולכם אשמים, מכל המפלגות, מכל צדי הקשת הפוליטית"

ביוזמת ההסתדרות הרפואית הוכרז היום (יום א') על הקמת "קואליציית הבריאות", שיתוף פעולה בין הר"י", הסתדרות האחים והאחיות, קופות החולים "כללית", "מכבי" ו"לאומית", איגוד מנהלי בתי החולים, האגודה לזכויות החולה ועמותת צב"י (צרכני בריאות ישראל). הקואליציה הוקמה במטרה "לזעוק את זעקת מערכת הבריאות, וקודם כל את זעקתם של אותם חולים שכבר אין להם כוח לזעוק", כפי שהגדיר זאת יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, בתדרוך לתקשורת שהתקיים במשרדי הר"י ברמת-גן.

התדרוך נועד להדגיש את מצבה העגום של מערכת הבריאות בישראל ולהציף את בעיותיה החמורות במיוחד בשבועיים שנותרו עד הבחירות.

בתדרוך השתתפו עוד מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער; סמנכ"ל שירותי בריאות כללית, ד"ר מיקי שרף; מנכ"ל שירותי בריאות לאומית, ניסים אלון; יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, ד"ר ערן הלפרן; יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן; יו"ר האגודה לזכויות החולה, שמואל בן יעקב; ויו"ר צב"י, (צרכני בריאות ישראל), מידד גיסין.

אידלמן: "זהו איחוד כוחות נדיר של כל השחקנים המרכזיים במערכת הבריאות שנועד למנוע אסון מוסרי, חברתי וכלכלי"

אידלמן אמר בתדרוך, כי מדובר ב"איחוד כוחות נדיר של כל השחקנים המרכזיים במערכת הבריאות שנועד למנוע אסון מוסרי, חברתי וכלכלי". לדבריו, "יש פצצה אמיתית המאיימת על כל אזרח במדינה הזאת - מצבה של מערכת הבריאות. היא מתפוצצת מתחת לרגליהם של יותר ויותר אנשים במדינה... ברגעים הכי קשים שלהם. אף אחד איננו חסין. אני פונה אל מי שדווקא לא נמצאים בחדר הזה – הפוליטיקאים. אני מאשים אתכם בכך שבמשך 20 השנים האחרונות שחקתם את תקציב הבריאות של מדינת ישראל. הזנחתם את הקופות ואת בתי החולים. הפקרתם את החולים והצוותים הרפואיים, שכחתם את ציבור הבוחרים ברגע של חולי, חולשה וסבל. מערכת הבריאות צועדת לאחור – ואתם אשמים בזה".
.
עוד אמר ד"ר אידלמן: "מטופלים מחכים חודשים רבים בתור לניתוח ואתם, הפוליטיקאים אשמים בכך. העניים בפריפריה מתים מוקדם יותר - ואת האצבע המאשימה אני מפנה כלפיכם. כולכם אשמים, מכל המפלגות. מכל צדי הקשת הפוליטית".

יו"ר ההסתדרות הרפואית תהה "למה נושא הבריאות לא נמצא בראש דאגתכם? האם הזקנה שעדיין שוכבת במסדרון עד כדי כך שקופה ולא מעניינת אתכם? ההסבר היחיד הוא: אתם פשוט מנותקים מהעם".

ד"ר אידלמן מסר, כי סקר שערכה הר"י לפני כשבועיים מוכיח באופן מובהק כי הציבור אינו חושב שנושא הבריאות עומד בראש סדר העדיפויות של הפוליטיקאים, למרות שהוא אמור.

"חובתי כרופא וכיו"ר ההסתדרות הרפואית לנצל ימים אלו ולדרוש מהפוליטיקאים: הציגו לציבור תכנית סדורה להצלת מערכת הבריאות, תתחייבו להחזיר במפורש את הכסף שנלקח ממנה. עליכם לדאוג לתוספת מיטות בבתי החולים, לקצר תורים. חובה לשנות את סדרי העדיפויות ולהביא להשקעה מאסיבית בבריאות. אזרח שיגיע כדי להצביע צריך לראות את הבריאות גבוה בסדר העדיפויות לפני שיהיה מאוחר מדי".

בתדרוך הוצגו נתונים שונים הממחישים את מצב מערכת הבריאות. "מערכת הבריאות שלנו רק נראית בריאה מבחוץ: התורים ארוכים בצורה בלתי סבירה, אי-השוויון והפערים בבריאות הולכים וגדלים, מספר הרופאים והאחיות במערכת יורד בהתמדה, חדרי המיון קורסים. מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי (1995)", אמר ד"ר אידלמן, "הבאתם (הפוליטיקאים) אותנו למצב של מערכת סף חולנית".

בין הנתונים שהוצגו:

- הקופות מצויות בגירעון משותף של יותר מ-2.6 מיליארד שקלים, כאשר ב-2011 הגירעון המשותף עמד על 1.355 מיליארד שקל, וב-2012 על 1.976 מיליארד. "התוצאה: המטופלים לא מקבלים את מה שמגיע להם. הקופות נאלצות לחסוך בכל דבר אפשרי, כולל בהסכמים מול בתי החולים. המטופלים מטורטרים. בכל שנה, מספר אדיר של חולים נאלצים לקבל טיפול במקום רחוק מביתם נמנע מהם לקבל הפנייה לבית החולים שהם מכירים, לא מאשרים להם בדיקות יקרות יחסית, והכול בגלל שחסר כסף במערכת", אמרה יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן.

- ב-2010, זמן ההמתנה הממוצע בחדר מיון עמד על 3 שעות ו-6 דקות. ב-2013 הוא כבר קפץ ל-3.5 שעות. "המשמעות ברורה : החולים מחכים יותר זמן, זוכים לפחות תשומת לב מהצוות שידיו מלאות עבודה, לא מקבלים את הטיפול הראוי להם. במשרד הבריאות מנסים לטפל בבעיה על ידי הצגת נתונים בזמן אמת בנוגע לעומסים, הוספת עוזרי רופא, תוספת מיטות וכוח אדם, העברת כספים נוספים ועוד. אלא שעד שנראה את השיפור, המגמה רק צפויה להחריף", הזהירה כהן.

- ההשקעה לבריאות ביחס לכל תושב בישראל היא מהנמוכות במדינות המערב המתקדמות. בישראל ההשקעה בבריאות לנפש עומדת על כ-2,300 דולר. הממוצע, במדינות ה-OECD הוא כ-3,500 דולר ובארה"ב קרוב ל-8,700.

- תקציב סל הבריאות עמד ב-2008 על 450 מיליון שקל ומאז ירד בהתמדה כל שנה ומגיע ב-2014 ל-300 מיליון בלבד.

- ב-2008 התקציב לתרופות המוגדרות חיוניות עמד על 1,1 מיליארד שקל וב-2012 עלה ל-2.3 מיליארד אבל שיעור התקציב שמספיק לתרופות הללו ירד מ-40.7% ב-2008 ל-12.7% בשנה שעברה.

רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, שבירך את הר"י על היוזמה, אמר: "המחסור ברופאים והקיצוץ בתקציבים פוגע בחולים, בחיי אדם, פוגע בכולנו. החוק קובע מה מגיע לאזרחים והמדינה מתעלמת ממנו. אני פונה למועמדים לכנסת הקרובה: אני מצפה מכם להשקיע בבריאות החולים שלנו. חברי הכנסת החדשים צריכים לדעת שהחיים של החולים תלויים בהם".

ד"ר מיכאל שרף, סמנכ"ל שירותי בריאות כללית, אמר: "אני לא חושב שיש מישהו במדינת ישראל שמצב מערכת הבריאות איננו פוגע בו. כשמדברים על אורכי התורים לניתוחים - אני אומר לכם כמנהל, הייתי עד לכך שחדרי ניתוח מודרניים וצוותים מקצועיים עומדים ריקים אחר הצהריים כשאפשר להשתמש בתשתיות הללו לקיצור תורים. ניתן לנצל את המערכת הציבורית".

שמוליק בן יעקב, יו"ר, האגודה לזכויות החולה קרא לבוחרים להצביע רק למפלגה שתדאג לבריאותם. "מבקר המדינה טוען שבין 4,000-6,000 אנשים מתים מדי שנה מזיהומים וזאת משום שלא משקיעים מספיק במערכת הבריאות. התוצאה היא שהחולים הולכים למערכת הפרטית שצומחת. המדינה היא שמובילה אותנו למערכת הפרטית - והיא עושה זאת בכוונה. אם לא נתעורר, נגיע למצב של אותן מדינות שמי שיש לו כסף מקבל שם טיפול ומי שאין לו - לא".

מידד גיסין, יו"ר צב"י (צרכני בריאות ישראל), אמר: "אני מציע - לפני שהפוליטיקאים הולכים לבחירות שישבו יום אחד בבתי החולים. השחיקה במערכת הבריאות מובילה לכך שיש כבר רפואה לעשירים ורפואה לחסרי יכולת. יש ציבור רחב שאין לו כסף לתרופות. צריך לדאוג לאזרחים על ידי ביטול ההשתתפויות העצמיות. יש כבר אנשים הנמנים על מעמד הביניים  שירדו מתחת לקו העוני בעיקר בגלל נושא הבריאות. באחרונה בוטלו הביטוחים הקבוצתיים הסיעודיים - עשרות אלפי אנשים שהיו במעמד הביניים והרשו לעצמם כספית לקנות ביטוח סיעודי נותרו עתה ללא מענה ביטוחי. זה אחד הנושא שחייבים לטפל בו כאשר הכנסת תחזור לעבודה".

נושאים קשורים:  חדשות,  הסתדרות האחים והאחיות,  שירותי בריאות כללית,  מכבי שירותי בריאות,  שירותי בריאות לאומית,  איגוד מנהלי בתי החולים,  האגודה לזכויות החולה,  עמותת צרכני בריאות ישראל,  בחירות 2015,  אילנה כהן,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות