הפרעות נשימה

מתן מורפין או איבופרופן לשיכוך כאבים לאחר ניתוח להסרת שקדים

מחקר חדש קובע, כי איבופרופן בשילוב עם אצטמינופן הינו משכך כאבים בטוח ויעיל בילדים לאחר ניתוח להסרת השקדים

18.02.2015, 00:56
מראה אופייני של החלק האחורי בגרון שלושה ימים לאחר ניתוח שקדים (מקור צילום: ויקיפדיה)
מראה אופייני של החלק האחורי בגרון שלושה ימים לאחר ניתוח שקדים (מקור צילום: ויקיפדיה)

הפרעות שינה בילדים נגרמות לעתים קרובות בשל היפרטרופיה של השקדים ומטופלות על ידי הסרתם בניתוח. קיימת אי-הסכמה לגבי סוג משכך הכאבים הבטוח והיעיל אותו יש לתת לאחר הניתוח.

במחקר חדש, שפורסם בכתב העת PEDIATRICS, חוקרים מבית החולים האוניברסיטאי מקמסטר (McMaster) שבהמילטון, קנדה, ביצעו מחקר קליני רנדומלי במטרה לנסות וליישב את אי-ההסכמה.

לדברי החוקרים, השימוש במורפין לאחר ניתוח להסרת שקדים צריך להתבצע באופן מוגבל, כיוון שהוא עשוי להיות לא בטוח לחלק מהילדים

למחקר גויסו ילדים עם הפרעות שינה נשימתיות שעברו ניתוח להסרת השקדים, שכולל או שאינו כולל גם הסרת אדנואידים. להורי הילדים ניתן מד דופק וריווי חמצן כדי למדוד את רמת הסטורציה ואירועי דום נשימה (Apnea) בלילה שלפני ובלילה שלאחר הניתוח.

לילדים ניתן באופן רנדומאלי אצטמינופן יחד עם מורפין במינון 0.2 – 0.5 מ"ג/ק"ג, או אצטמינופן יחד עם איבופרופן במינון 10 מ"ג/ק"ג במתן אוראלי.

על מנת להעריך את יעילות משכך הכאבים לאחר יום ולאחר חמישה ימים, החוקרים השתמשו בסקלת הכאב האובייקטיבית (The Objective Pain Scale) וסקלת הכאב על פי פרצופים (Faces Scale). המדד העיקרי שהוערך היה שינויים נשימתיים במהלך השינה.

91 ילדים מגיל שנה עד גיל 10 צורפו למחקר. שיפור בסטורציה בלילה שלאחר הניתוח נראה ב-14% מהילדים בקבוצת שקיבלה מורפין לעומת 68% מהילדים בקבוצת החולים שקיבלה איבופרופן (p<0.01). מספר המקרים בהם צנחה רמת החמצן היה גבוה משמעותית בקבוצת החולים שקיבלה מורפין, ועמד על בין 11.17 ל-15.02 פעמים בשעה (p>0.01).

לא נמצא הבדל ביעילות שיכוך הכאבים, דימום השקדים או בתופעות לוואי שליליות אחרות מהתרופות.

מסקנת החוקרים היא, שאיבופרופן בשילוב עם אצטמינופן הינו משכך כאבים בטוח ויעיל בילדים לאחר ניתוח להסרת השקדים. השימוש במורפין לאחר ניתוח להסרת שקדים צריך להתבצע באופן מוגבל, כיוון שהוא עשוי להיות לא בטוח לחלק מהילדים.

מקור:
Kelly, L. E., Sommer, D. D., Ramakrishna, J., Hoffbauer, S., Arbab-tafti, S., Reid, D., et al. (2015). Morphine or ibuprofen for post-tonsillectomy analgesia: A randomized trial. Pediatrics, , peds. 2014-1906.

נושאים קשורים:  הפרעות נשימה,  דום נשימה,  מורפין,  איבופרופן,  מחקרים,  ניתוח להסרת שקדים
תגובות