חדשות

תסמונת המעי הרגיז (או הרגיש)

הלוקים בתסמונת עשויים לסבול בעיקר מעצירות, שלשולים או שילוב של שניהם

31.12.2014, 11:37
כאבי בטן (צילום: אילוסטרציה)
כאבי בטן (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת המעי הרגיז הינה תסמונת כרונית שכיחה המתבטאת בכאבי בטן או תחושת חוסר נוחות בבטן, המלווה בשינוי במרקם הצואה ( קשה או רכה)  ו\או בתדירותה ( כלומר עצירות או שלשולים), ללא עדות לגורם אורגני (כדלקת או גידול) המסבירים את התסמינים.

הכאב מופיע בדרך כלל בבטן תחתונה, ומוקל על ידי יציאה. הלוקים בתסמונת עשויים לסבול בעיקר מעצירות, שלשולים או שילוב של שני הקודמים.

הגורמים העיקריים לתסמונת הינם הפחתה בסף הכאב במערכת העיכול, גורמים פסיכו-סוציאליים ( כחרדה, לחץ נפשי, דיכאון), הפרעות בתנועתיות מערכת העיכול, ריגוש יתר של מערכת העיכול לאחר זיהומים קשים ( POST INFECTIOUS IBS ׂ), אי סבילות לסוגים שונים של מזון, דסביוזיס ( הרכב פגום של חיידקים במעי) ואחרים. התסמונת עלולה לגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים של הלוקים בה.

התסמונת שכיחה, והיארעותה מגיעה עד ל  20% בארצות המערב ובאסיה, והיא מהווה את אחד מהגורמים השכיחים לפניה לגסטרואנטרולוג.

אבחון התסמונת מתבסס על תלונות החולה. בדרך כלל יש צורך בביצוע מספר בדיקות דם בסיסיות, שמטרתן שלילת מחלה משמעותית במערכת העיכול ( ספירת דם, רמות CRP או שקיעת דם, סרולוגיה למחלת צליאק, רמות הורמון מגרה בלוטת התריס TSH ). במידה והבדיקות תקינות והקליניקה מתאימה, ניתן לאבחן את התסמונת. במחקרים שונים נמצא כי הסיכוי לאבחון שגוי באסטרטגיה זו הינו נמוך.

בדיקות מתקדמות יותר, כקולונסקופיה או בדיקות הדמיה של מערכת העיכול מבוצעות כאשר קיים חשד שמדובר במחלה אורגנית עקב תלונות נלוות או סיפור משפחתי של מחלות מעי דלקתיות, גידולים וכדומה.

הטיפול בתסמונת המעי הרגיז הינו רב תחומי, ומערב טיפול תרופתי, תזונתי ופסיכולוגי.

הטיפול התרופתי מתחלק לטיפול פרפרי הכולל תרופות  אנטיספסמוטיות המקלות על כאבי הבטן (קולוטל, קולפרמין), תרופות להקלה על עצירות (משלשים אוסמוטיים כפגלקס), תרופות לטיפול בשלשול (כאימודיום) וסיבים.

בקבוצת התרופות בעלות מנגנון פעולה מרכזי ניתן למצוא  תרופות מקבוצת הSSRI , טריקצלים, SNRI ועוד.

הטיפול התזונתי כולל הוספת סיבים מסיסים. לעיתים יש צורך בדיאטות מיוחדות (FODMAP) , בהן נגרעים מהדיאטה  מזונות שונים העלולים לגרום להחמרת התסמינים .

הטיפול הפסיכולוגי כולל בעיקר טיפול בהיפנוזה ובהתערבויות התנהגותיות קצרות מועד.

שילוב בין סוגים שונים של טיפול, ויחסי רופא- חולה טובים, מהווים את הבסיס לטיפול מוצלח בתסמונת המעי הרגיז.

ד"ר דן קרטר, רופא מומחה בכיר במכון למחלות דרכי העיכול, מרכז רפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר

נושאים קשורים:  חדשות,  כאב,  מערכת העיכול,  מעי רגיש,  הנחיות קליניות,  IBS,  מעי רגיז,  עצירות
תגובות