חדשות

"יש צורך במיליארד שקל בשנה לקיצור תורים - 1.5% מתקציב הביטחון"

כך אמר יו"ר הר"י בתגובה לנתוני משרד הבריאות, בדבר העלייה החדה בהוצאות משקי הבית על ביטוחי בריאות משלימים ופרטיים

ההסתדרות הרפואית הגיבה אמש (יום א') להודעת שרת הבריאות, יעל גרמן, לפיה בשנה שעברה חלה עלייה משמעותית בהוצאות משקי הבית בישראל על ביטוחי בריאות. ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בהקשר זה: "לעלייה בהוצאות משקי הבית על ביטוחי בריאות יש סיבה שמשרד הבריאות לא מגלה לנו - אבל כולם יודעים מהי - התארכות התורים בבתי החולים הציבוריים".

לדברי אידלמן " לציבור קשה להמתין חודשים ארוכים ואף שנים לניתוח, לכן הוא הולך לרפואה הפרטית. לפי דו"ח משרד הבריאות, שיעור מיטות האשפוז הכללי בישראל ירד ב-3% בחמש השנים האחרונות. שיעור המיטות לאלף נפש בישראל נמצא בירידה והוא הנמוך ביותר בעולם המערבי. אז מה הפלא שההוצאה הפרטית לביטוחי בריאות עולה?"

הוא הוסיף: "הממשלה נותנת פחות ופחות כסף לרפואה הציבורית, ו'מתפלאת' שהרפואה הפרטית בעלייה. ואז היא ממציאה פטנט: להגביל את הרפואה הפרטית באמצעות מכסות כדי לגרום לכך שפחות חולים ילכו לרפואה הפרטית. ואז לאן הם ילכו? - נכון, לרפואה הציבורית. התורים והסבל שם יתארכו עוד יותר. זה ה'היגיון' של הממשלה.

"הגבלת המכסות ברפואה הפרטית לא תפתור את הבעיה. הציבור לא יפסיק לשלם עוד ועוד עבור ביטוחי בריאות משלימים ופרטיים כל עוד לא נפתרה בעיית התורים ברפואה הציבורית. להיפך: בגלל הטלת המכסות, השרות יתייקר ותעריפי ביטוחי הבריאות יעלו עוד יותר והציבור ישלם יותר כי בריאותו חשובה לו. בכך תושג התוצאה ההפוכה לכוונת הממשלה.

"אם הממשלה באמת רוצה לצמצם את הגידול ברפואה הפרטית, יש רק דרך אחת: לקצר את התורים ברפואה הציבורית. להגדיל את התקציבים לרפואה הציבורית. אין פטנט אחר. אם יתקצרו התורים, פחות אנשים יפנו לרפואה הפרטית".

ד"ר אידלמן הדגיש, כי "התוספת הדרושה לקיצור התורים בבתי החולים הציבוריים היא בסך 1 מיליארד ש"ח לשנה. זהו אחוז וחצי בלבד מתקציב הביטחון".

על-פי הנתונים שמסרה אתמול שרת הבריאות יעל גרמן - המקדמת את יוזמתה לאשר את הסעיף בחוק ההסדרים הקובע מס על רווחים עודפים של בתי החולים הפרטיים - בשנה שעברה חל גידול משמעותי שאותו כינתה השרה "עלייה תלולה וחסרת הצדקה" בהוצאות משקי הבית על ביטוחי בריאות משלימים (שב"ן) ובביטוח המסחרי. "הוצאה זו קשורה קשר הדוק לעלייה בניתוחים במגזר הפרטי ומזינה אותה", אמרה גרמן.

"רק טיפול משולב, במסגרתו נגביל את העלייה בניתוחים הפרטיים ונעביר רפורמה בביטוחי הבריאות תביא להורדת יוקר הבריאות של המשפחות במדינה ועמה להורדת יוקר המחיה", אמרה. "חשוב ביותר להעביר את חוק ההסדרים ועמו את הגבלת הגידול הלא מרוסן של השימוש בביטוחים הפרטיים ובניתוחים הפרטיים", הוסיפה שרת הבריאות.

על-פי הנתונים שעליהם מסתמכת השרה גרמן בהודעתה:

- ההוצאה של משקי הבית על שב"ן וביטוחי בריאות פרטיים עלתה בשנת 2013 בכ-8.5% לעומת שנה קודמת. זאת, לעומת גידול של 4.0% בשאר הסעיפים בתחום הבריאות.

-ההוצאה למשק בית עלתה ב-21.5 שקל בחודש ו- 258 שקלים לשנה.

-ברמה הלאומית, המשמעות היא גידול של כ-800 מיליון שקל בהוצאה על ביטוחי בריאות בשנת 2013

- שיעור ההוצאה על ביטוחי בריאות עבר לראשונה את רף 2% מכלל ההוצאות של משקי הבית ועלה לכדי 35.8% מההוצאות על בריאות (לעומת 34.6% בשנת 2012).

נושאים קשורים:  חדשות,  קיצור תורים,  ביטוח בריאות משלים,  שרת הבריאות יעל גרמן,  שב"ן,  רפואה ציבורית,  רפואה פרטית,  משרד הבריאות,  ההוצאה הלאומית על בריאות,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
איזי
24.11.2014, 13:44

לא ידעתי שלרפואה הפרטית באסותא ושות' יש לובי כל כך חזק בהנהגת הר"י ואר"מ .