חדשות

נייר עמדה מציג לראשונה הנחיות למתן קנביס רפואי לילדים

בין ההמלצות במסמך: למנות רופא ילדים אחראי בכל בית חולים או מוסד רפואי, בעל ניסיון במרשם קנאביס לחולים מתחת לגיל 18

ועדת-ששה של איגוד רופאי הילדים, שעסקה בסוגיית מתן קנביס רפואי לילדים חולים, ממליצה למנות רופא בכל בית חולים וכן בכל מוסד רפואי (מרפאה קהילתית, קופת-חולים) שתפקידו יהיה לרכז את כל המידע וכן את כל הטיפול במתן קנביס רפואי. נייר עמדה בנושא זה, ראשון מסוגו, מוצג היום (יום ד') בכנס השנתי של איגוד רופאי הילדים המתקיים בתל-אביב.

את נייר העמדה חיברו ד"ר גדי קמפינו אבבה מהמערך ההמטו-אונקולוגי בבית החולים לילדים ב"שיבא", ד"ר רחל אפרת מיחידת הכאב ב"שניידר" וכן ממחלקת הרדמה במרכז הרפואי העמק בעפולה, פרופסור מתי ברקוביץ וד"ר צחי דגן, שניהם מהיחידה לפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה ב"אסף הרופא", פרופסור ערן קוצר מהמחלקה לרפואה דחופה בילדים ומורן לזריאן משירותי הרוקחות, גם הם מ"אסף הרופא".

בנייר העמדה סוקרים המומחים את דרכי הצריכה של קנביס רפואי ומציניים כי מבחינה טכנית ילדים יכולים לצרוך אותו בשאיפה (חימום לאדים, משאף נוזלי) או בבליעה (סוכריות, עוגיות, שמן). כל המוצרים הללו למעט Sativex אינם תרופות, וריכוז החומר הפעיל בהם שונה ולרוב גם לא ידוע.

משרד הבריאות קבע כללים והתוויות לגבי מתן קנביס רפואי לחולים: הוא יינתן כמשכך כאב, רק לחולים במחלות דלקתיות של המעי (קרוהן ובמקרים חריגים קוליטיס כיבי) כאשר החולה לא הגיב לטיפול מקובל אחר; לחולי טרשת נפוצה או פרקינסון לשיפור התנועתיות; לחולים אונקולוגים כתכשיר להקלה על בחילה והקאות בעקבות טיפול כימותרפי וגם לשיפור השינה והתיאבון; לחולים סופניים עם תוחלת חיים המוערכת בפחות מחצי שנה; לסובלים מכאב כרוני נוירופאטי שלא מגיב לטיפול מקובל במרפאת כאב; וכן לחולי איידס במצב קכקסיה (ירידה של יותר מ-5% במשקל הגוף) לשיפור תיאבון ונגד כאב.

"אין עדות מדעית מספקת לגבי קנביס רפואי כטיפול לכאבי בטן מסיבות של תנועתיות המעי ויציאות או כטיפול בהפרעות שינה שאינן קשורות למחלות אונקולוגיות, או לשיפור התיאבון של חולים הסובלים מקכקסיה מסיבות אחרות, או כטיפול בספסטיות (CP, היפוטוניה) או לאוטיזם", נכתב בנייר העמדה.

"ברוב המקרים מדובר בתיאורי מקרים בודדים ומנגד גם פורסמו דיווחים סותרים. רוב המידע נמצא במדיה שאיננה מדעית, לא נחקר ולא פורסם במדיה המקצועית-רפואית".

לגבי מתן קנביס רפואי לילדים מתחת לגיל 18 קובע נייר העמדה, כי הוברר כי ילדים שהחלו להשתמש בו לפני הגיעם לגיל 16, הפגינו רמת ההשכלה שלהם והשתכרו נמוכה במידה ניכרת לעומת האכולוסייה בגיל 30. הם הפגינו חוסר מוטיבציה, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, בכלל זה השפעות ארוכות טווח, ובבדיקות MRI ו-PETCT וגם ב-fMRI נמצאו אצלם שינויים אנטומיים במערכת העצבים המרכזית. הם גם הפגינו התקפי חרדה (פאניקה) ופסיכוזה קשה והיוו סיכון מוגבר לתאונות בכבישים.

מחברי נייר העמדה המליצו שכל בקשה למתן קנביס רפואי לילדים תובא להערכה אצל רופא ילדים עם ניסיון במתן קנביס רפואי; לדבריהם, יש צורך בהקמת מערכת ריכוזית ארצית שתקשר בין כל רופאי הילדים המבקשים להמליץ על מתן קנביס רפואי כדי לסייע בהגדרת אינדיקציות, אופן השימוש ומעקב פרטני לכל חולה.

עוד הומלץ, שעקב הסכנות הידועות ולא הידועות לגבי שימוש בקנביס (שמוגדר בחוק כסם מסוכן),  יש לשקול בכובד ראש הגשת בקשה ולא לאשר לפני שימוצו כלל האפשרויות הטיפוליות והרפואיות המקובלות (למעט לגבי חולים סופניים). יש להבהיר לחולה ומשפחתו את כלל הסכנות האפשריות שבשימוש בקנביס רפואי וגם לשקול ביצוע הערכה פסיכולוגית מוקדמת לגבי סיכון לחרדה ופסיכוזה.

להורדת נייר העמדה המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  נייר עמדה,  קנביס רפואי,  קנביס לילדים,  כנס איגוד רופאי הילדים 2014
תגובות
הלן שיינפלד
27.11.2014, 09:37

בוקר טוב,
מחובתי לברך על מאמר נוסף זה, העוסק בנושא הקנביס. המידע הנוכחי כפי שגם המאמר ברוח דומה שהתפרסם לפני כחודשיים (על ידי ד"ר א.שופמן) מבהיר ומחזק את עמדתנו מול הפונים לקבלת רצפטים עבור קנביס. כידוע בקשתם של רבים מהם אינה תואמת את המקובל על פי החוק.
תודה, הלן שיינפלד