חדשות

הסכסוך על פיטורי רופאים ב"הדסה" עובר להכרעת ביהמ"ש המחוזי

כך קבע בית הדין לעבודה בירושלים; על רקע דיווח על דחייה בהשתלת כליה בנערה בעקבות סכסוך בנוגע לפיטורים, תוקם ועדה מיוחדת

רפואה דחופה. חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)
כניסה לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים נענה אתמול (יום ג') לבקשת ההסתדרות הרפואית ורופאי "הדסה", והחליט להשעות באופן זמני את הדיונים הנוגעים לפיטורי רופאים. בית המשפט קבע כי יש להמתין לקבלת הכרעה בבית המשפט המחוזי, לגבי המחלוקת הכספית שבין הצדדים. לבית הדין לעבודה אין סמכות לעסוק בנושא הזה. לבית המשפט המחוזי הוגשה עתירה בעניין, ובה בקשה לקיים על כך דיון מהיר.

המחלוקת הכלכלית נוגעת לשאלה אם רופאי הדסה אכן ספגו קיצוץ של 15 מיליון ש"ח בשכר ובהיקף המשרות, כפי שנקבע בתוכנית ההבראה והסדר הנושים ל"הדסה".

במהלך הדיון בבית הדין לעבודה עלה, כי מינואר השנה סיימו 75 רופאים את עבודתם בהדסה, אבל בה בעת נקלטו 65 רופאים. רופאי הדסה הבהירו, כי לא ברור להם מדוע נעשתה קליטת רופאים חדשה בעת תקופת הצמצומים בכוח האדם – נושא שעליו הוסכם בין הצדדים על-פי תוכנית ההבראה.

עוד התברר, כי מתוך 65 הרופאים שהדסה גייסה, כ-50 הם מתמחים שעלות העסקתם נמוכה בכ-50% מעלות העסקת הרופאים שסיימו את עבודתם בהדסה. הרופאים אמרו כי מדובר ב"דלת מסתובבת" שבה ההנהלה מצד אחד מפטרת רופאים בכירים ובעלי ניסיון, ומעסיקה במקומם מתמחים.

עוד עלה מתוך הדיון, כי מאז יוני השנה, 16-13 רופאים הביעו נכונות לשקול פרישה מרצון. נכון לאמש, שמונה אכן הסכימו לפרוש, אלא שהנהלת הדסה מעוניינת שיפרשו עוד שניים. גם על הפער הזה קיימת מחלוקת.

הנהלת הדסה מסרה בדיון, כי החיסכון שהושג מהמהלך הגיע ל-11 מיליון שקל – אלא שלטענת הר"י וועדי הרופאים מדובר למעשה בכ-17 מיליון שקלים. לטענת הרופאים, במה שנעשה עד כה בבית החולים די כדי למלא אחר התחייבויותיהם בהסכם הנושים.

פרשת דחיית ההשתלות

בתוך כך, בדיון נוסף הנוגע לעתירה שהגיש ד"ר הדר מרחב מהדסה נגד פיטוריו, דחה בית הדין לעבודה את דרישת הנהלת הדסה, לאסור על ד"ר מרחב ליצור קשר עם התקשורת, צוות עובדי בית החולים ומטופלים. גם הדיון בעניינו הושעה עד להכרעת בית המשפט המחוזי.

בית הדין פסק, כי אם מעוניינת הנהלת הדסה לנהל עם ד"ר מרחב מו"מ על סיום עבודתו בבית החולים, עליה לפעול באופן מסודר, כמקובל. אם ברצונה לכלול את פיטוריו במסגרת הקיצוצים בכוח אדם, היא לא תורשה לעשות זאת עד לקבלת ההכרעה הסופית בסוגיית הפיטורים, בכלל זה בהיבט הכלכלי הקשור אליה.

בחדשות ערוץ 2 דווח אתמול, כי עקב הסכסוך שבין הנהלת הדסה לד"ר מרחב נדחתה השתלת כליה בנערה בת 17. תרומת הכליה נועדה להילקח מאמה. ההשתלה כבר נדחתה קודם לכן שלוש פעמים מסיבות שונות. בעקבות הדיווח הודיעה הנהלת הדסה כי ההשתלה תבוצע היום.

הדחייה בהשתלת הכליה נגרמה עקב דרישת הנהלת הדסה, שד"ר מרחב, מנהל יחידת ההשתלות, לא יוביל את הפרוצדורה אלא רופא אחר, פרופסור אחמד עיד. בעקבות החלטה זו הורו הרופאים שלא לבצע את ההשתלה כפי שתוכננה. הנהלת הדסה דחתה את הטענות ומסרה כי סוכם עם משפחת הנערה שההשתלה תתקיים היום על ידי צוות המומחים של הדסה. "לנגד עיני הנהלת הדסה עומדת אך ורק טובת המטופל וזה ההסבר היחידי למערכת ההחלטות שהתקבלו בתקופה האחרונה", הודיעה ההנהלה.

לפני עשרה ימים נטען, כי הסכסוך בין ד"ר מרחב להנהלה גרם לביטול השתלת כבד. הנהלת "הדסה" הודיעה כי הכבד כלל לא היה מתאים להשתלה.

עוד נמסר מבית החולים, כי "לאור האירועים שהתרחשו בעת האחרונה הורתה ההנהלה  על מ"מ מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה להקים ועדה מיוחדת לגיבוש נהלים בנושא ההשתלות. משרד הבריאות הודיע כי המקרה יבחן לעומקו. יו"ר המרכז הלאומי להשתלות פרופסור רפי ביאר אמור לבחון את כל תוכנית ההשתלות בהדסה.

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדי הרופאים,  בית הדין לעבודה בירושלים,  משבר ב"הדסה",  המשבר ב"הדסה",  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות