חדשות

הר"י דורשת למנוע פיטורי רופאים בכירים בבית החולים "הדסה"

הוגשה בקשה לצו מניעה שתידון בקרוב בביה"ד לעבודה בירושלים; האשמות כי סכסוך בנוגע לפיטורים הוביל לביטול השתלת כבד

רפואה דחופה. חדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)
כניסה לחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם (צילום: פלאש 90)

ההסתדרות הרפואית בישראל הגישה בקשה לצווי מניעה אירעיים וזמניים למניעת פיטורי עשרות רופאים בכירים במרכז הרפואי "הדסה". הדיון בבקשה אמור היה להתקיים היום (יום ג') בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים אך נדחה ליום שני בשבוע הבא (20 באוקטובר, נמסר ל"דוקטורס אונלי".

בית הדין התבקש להורות להדסה שלא לקיים שימוע לרופא בכיר בבית החולים, ד"ר הדר מרחב, שההנהלה מבקשת לפטרו כבר כמה חודשים; בית הדין גם התבקש להוציא צו מניעה לגבי כל פעולה הנוגעת לצמצום משרות בסקטור הרפאים בהדסה, בכלל זה זימון לשימועים או לשיחות לבחינת אפשרויות לפרישה מרצון או לסיום העסקה או שימועים לקראת פיטורין.

הר"י טוענת בבקשה, שהוגשה על-ידי משרדה של עורכת הדין ארנה לין, כי הפיטורים נעשים באופן שרירותי, פסול ובניגוד להסכם הנושים ולתוכנית ההבראה שנחתמה עם הדסה.

הר"י מדגישה בבקשה לבית הדין, כי על-פי ההסכמים אמורה היתה הנהלת הדסה להעביר לידי ועדי הרופאים של בית החולים רשימה של עד 30 רופאים, בטרם יוכרע במשותף אם הם אכן יפוטרו או שתוצע להם פרישה מרצון. אלא שההנהלה החדשה של המרכז הרפואי הירושלמי, לדברי הר"י, מתנערת מההסכמות שהושגו עמה, והיא זימנה רופאים לשיחות כדי לפטרם. הנהלת הדסה מצדה טוענת בתגובה, שלעניין הזה אין כל קשר עם הסדר הנושים ושלא נחתם שום מסמך בהקשר לנוהל הדיון עם ועדי הרופאים בסוגיית הפיטורים.

"ידיעות אחרונות" דיווח היום כי ד"ר מרחב, המשמש כמנהל יחידת ההשתלות של הדסה, הגיש תביעה נפרדת לבית הדין לעבודה, בטענה שההנהלה מתנכלת לו ולעבודתו. ד"ר מרחב טוען, באמצעות עורכי הדין גדעון רובין ופולינה רשף, כי פעילותו ככירורג וכמומחה בתחום ההשתלות ממארס 1990 ועד ספטמבר 2013 הכניסה להדסה 75 מיליון שקל – והרווח שרשם בית החולים מכך הסתכם בכ-50 מיליון. לדבריו, הרווח "שווה לכל הרווח בגין פעילות של כל הרופאים האחרים במחלקה הכירורגית". ד"ר מרחב תובע למנוע את פיטוריו וגם לפצותו על עוגמת נפש ב-100 אלף שקל.

הדסה, נמסר עוד בדיווח, ביקשה מבית הדין להסיר את התביעה על הסף או לחילופין לדחות את ההחלטה עד שיינתן פסק דין בבית המשפט העליון בתיק הסדר הנושים ונושאים אחרים הנוגעים להליכי ההבראה של הדסה, שלגביהם יש להדסה השגות.

במקביל דיווח אתמול ערוץ 2, כי עקב העימות שבין ד"ר מרחב לבין הנהלת הדסה, בוטלה בשבוע שעבר השתלת כבד בבית החולים. תרומת הכבד, מגבר בן 72 שנפטר, נועדה לאשה בשנות ה-50 לחייה. מאחר שההשתלה בוטלה וגם לא נמצא מועמד אחר בבתי החולים איכילוב ובילינסון, לא התבצעה התרומה והנפטר נקבר עם הכבד.

עיתון "הארץ" מוסר בהקשר זה, כי הנושא ייבדק עתה על-ידי משרד הבריאות, משום שקיים חשד שההשתלה בוטלה "עקב מאבק פנימי בין רופאי הדסה להנהלת בית החולים בנושא פיטורי התייעלות". את ההשתלה בהדסה עמד להוביל ד"ר מרחב, אלא שעל פי הדיווחים, הנהלת הדסה, במסגרת העימות עמו, דרשה שבניתוח ימצא לצדו של ד"ר מרחב רופא בכיר נוסף, ד"ר יעקב (מנדי) בן-חיים.

לפי הדיווח בתקשורת, ד"ר בן-חיים סירב לשתף פעולה עם ההנהלה בנושא הזה, מאחר שעמיתו הוא הסמכות המקצועית. ד"ר בן-חיים פנה למנהל הדסה והביע את מחאתו על עצם ההוראה שניתנה לו. הוא ציין עוד כי "לא ישתף פעולה עם דיסקרטיזציה, פגיעה גלויה או נסתרת, במעמדו ובשמו הטוב של ד"ר מרחב". את מחאתו הפיץ בהודעה שהועברה לידיעת עמיתיו הרופאים בבית החולים. עוד ציין בה, כי "היענות לבקשת מנהל הדסה פרופסור יורם וייס כפי שנוסחה, לא היתה תקינה, לא ראויה ולא מקצועית".

דוברות הדסה מסרה בתגובה, כי "מאבקים פוליטיים פנימיים פוגעים במחלקות הכירורגיה בבית החולים מאז שמונתה הנהלה חדשה ונחתם הסכם ההבראה". עוד מסרה ש"בשום שלב לא נאמר שד"ר מרחב לא יוכל לנתח, אלא שהנהלת בית החולים ביקשה נוכחות של רופא נוסף בשל נסיבות פרטיות שלא נוכל לפרטן" . בית החולים מסר כי מנהלו פרופסור וייס קיים שיחה עם ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת מרכז ההשתלות הלאומי, בה הובהר וסוכם שהכבד שהוצע לתרומה הוגדר כגבולי (מתאים רק למספר מצומצם של חולים) וגם שהכליה שהוצעה להשתלה יחד עם כבד התורם אינה תקינה. מסיבות אלו גם איכילוב ובילינסון דחו את ההצעה להשתמש בכבד הזה להשתלה בחוליהם. ד"ר מרחב עצמו, מסרה הדוברות, "הוא שהודיע מיוזמתו שלא יעשה שימוש בכבד הזה - ותבוטל ההשתלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  שימוע לרופאים,  פיטורי התייעלות,  השתלות כבד,  בית הדין האזורי לעבודה,  הר"י,  המשבר ב"הדסה",  המרכז הרפואי "הדסה",  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות