אקופונקטורה בלייזר

אקופונקטורה מביאה תועלת מועטה לסובלים מכאב ברכיים כרוני

מחקר רנדומלי מבוקר שכלל 4 קבוצות טיפול הראה תועלת מועטה בטווח הקצר והיעדר תועלת בטווח הארוך לסובלים מכאב ברכיים כרוני

06.10.2014, 08:23

על מנת לבחון את התועלת של אקופונקטורה עבור אלו הסובלים מכאב ברכיים כרוני, ביצעו חוקרים מאוסטרליה מחקר רנדומלי מבוקר.

282 מבוגרים בני 50 ומעלה, הסובלים מכאב ברכיים כרוני, חולקו באופן רנדומלי לארבע קבוצות: ביקורת (ללא טיפול), אקופונקטורה מדומה, אקופונקטורה באמצעות מחטים ואקופונקטורה בלייזר. המטופלים קיבלו טיפול במשך 12 שבועות. החוקרים בחנו משתנים שונים הנוגעים לרמת הכאב, לתפקוד ולאיכות החיים לאחר 12 שבועות ולאחר שנה.

26 ו-50 מהמשתתפים אבדו למעקב לאחר 12 שבועות ושנה, בהתאמה. לאחר 12 שבועות, לא נמצא שאקופונקטורה במחטים או אקופונקטורה בלייזר שיפרו את רמת הכאב או את התפקוד בהשוואה לאקופונקטורה מדומה. בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא קיבלה טיפולים כלל נמצא שיפור קל ברמת הכאב לאחר 12 שבועות, אולם יתרון זה נעלם לאחר שנה.

מבחינת רמת התפקוד, נמצא שיפור קל לאחר 12 שבועות בין אלו שטופלו באקופונקטורה במחטים לעומת קבוצת הביקורת ללא טיפול, אולם לא נמצא הבדל מול אלו שטופלו באקופונקטורה מדומה. היתרון לא נשמר לאחר שנה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים במדדים של איכות חיים בין הקבוצות השונות.

החוקרים מסכמים, שבעבור מטופלים בני 50 שנים ומעלה שסובלים מכאב ברכיים כרוני ברמה בינונית-חמורה, ממצאי המחקר לא תומכים בטיפול באקופונקטורה. כאמור, במחקר לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין אלו שטופלו באקופונקטורה במחטים או בלייזר לעומת אקופונקטורה מדומה מבחינת כאב או תפקוד.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Hinman RS, McCrory P, Pirotta M, et al. Acupuncture for Chronic Knee PainA Randomized Clinical Trial. JAMA. 2014;312(13):1313-1322.

נושאים קשורים:  אקופונקטורה בלייזר,  אב ברכיים כרוני,  כרוני,  אקופנקטורה,  דיקור סיני,  כאב ברכיים,  דיקור,  דלקת מפרקים,  אקופונקטורה מדומה,  מחקרים
תגובות