חרדה חברתית

הסובלים מהפרעת חרדה חברתית נוטים לחשוב כי מסתכלים עליהם

מחקר שהשווה בין קבוצת אנשים הסובלים מחרדה חברתית לאלה שאינם מצא כי ההבדל הוא בתפישה, ולא בתשומת הלב שהם מקבלים

23.09.2014, 09:09

הפרעת חרדה חברתית מאופיינת בפחד קיצוני להערכה שלילית מאנשים אחרים. פחד מכך שמתבוננים בך הוא ממצא שכיח אצל אלו הסובלים מההפרעה. בסיטואציות חברתיות, אלו שסובלים מההפרעה נמצאים תחת הרושם שהם מוקד לתשומת לב של האנשים בסביבתם.

עשויים להיות שני הסברים לתחושה הזו: הראשון הוא שהם אכן צודקים, ובשל התנהגות זו או אחרת הם מושכים תשומת לב וההסבר השני הוא שישנו הבדל בתפישה הסביבתית שלהם.

במחקר זה בחנו החוקרים אם ישנו הבדל תפישתי בין אלו הסובלים מהפרעת חרדה חברתית לאלו עם רמה נמוכה של חרדה חברתית. החוקרים השתמשו במייצגים שהציגו פנים של אנשים בקהל, והמשתתפים נדרשו להעריך את אחוז האנשים מתוך הקהל שהסתכלו עליהם.

48 משתתפים עם הפרעת חרדה חברתית הושוו ל-48 אנשים ששימשו ביקורת.

החוקרים מצאו, שאנשים שסובלים מחרדה חברתית העריכו שיותר אנשים בקהל מסתכלים עליהם, בהשוואה לביקורת. אף כי ייתכן עדיין שאלו שסובלים מחרדה חברתית מושכים יותר תשומת לב בשל התנהגותם בחברה, מחקר זה מראה שישנו הבדל תפישתי בין אלו שסובלים מחרדה חברתית לאלו שלא.

לדברי החוקרים, למחקר זה ישנן השלכות קליניות. ההכרה בכך שישנו הבדל תפישתי עשויה לסייע לסובלים מההפרעה לתפקד בחברה, ולעזור למטפלים לבנות תוכנית טיפולית או אימון מתאים, כדי להתמודד עם ההפרעה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Bolt OC, Ehlers A, Clark DM. Faces in a Crowd: High Socially Anxious Individuals Estimate that More People Are Looking at Them than Low Socially Anxious Individuals. PLoS ONE. 2014;9(9)

נושאים קשורים:  חרדה חברתית,  התנהגות חברתית,  תפישה,  קהל,  פחד,  מודעות עצמית,  מחקרים
תגובות