חדשות

מחקר חשף מוטציות גנטיות המשפיעות על הופעת סרטן ווילמס כלייתי

במחקר קודם בגן המשפיע על הופעת סרטן ווילמס, שפורסם בחודש מאי השנה, השתתפו שני חוקרים מישראל; סוג סרטן זה מופיע אצל ילדים

צוות חוקרים מאוניברסיטת סאות-ווסטרן ומהמרכז הרפואי לסרטן ומחלות דם של ילדים של אוניברסיטת טקסס בדאלאס, הודיעו בשבוע שעבר על התקדמות משמעותית בזיהוי גורמים גנטיים חדשים לסרטן הכליה מסוג ווילמס (Wilms Tumor). מחקרם פורסם בכתב העת Nature Communications. זהו סוג הסרטן הנפוץ ביותר בדרכי השתן בקרב ילדים, והגידול הממאיר המוצק השלישי בשכיחותו בילדות. הוא מופיע עקב התפתחות לא תקינה של הכליה בשלב העוברי.

במאי השנה דיווח כתב העת Genes & Development על כך שצוות אחר של 13 חוקרים, שכלל בין השאר את ד"ר אחיה אורבך מאוניברסיטת בר-אילן (כאשר היה בפוסט דוקטורט בבית החולים לילדים של אוניברסיטת הארוורד בבוסטון) בשיתוף מעבדתו של פרופסור בנימין דקל, מנהל המכון לחקר תאי הגזע במרכז הרפואי "שיבא", זיהה את הקשר שבין הגן Lin28 לסרטן מסוג ווילמס.

הצוות האמריקאי, ובראשו פרופסור ג'יימס אמטרודה (Amatruda), רופא-מומחה ברפואת ילדים, ביולוגיה מולקולארית ורפואה פנימית מסר עתה כי רוב הילדים החולים בסרטן מסוג ווילמס אכן נרפאים, אולם בקרב אלו שאצלם מתגלה הסרטן האלים יותר, תהליך הריפוי אטי וחלש מדי. לדבריו, יש "דאגה לגבי ההשפעות השליליות ארוכות-הטווח של הטיפול הכימותרפי שהם מקבלים". מסיבה זאת, התמקד מחקרם בהבנת הגורמים הגנטיים למחלה ומהן האפשרויות למקד בהם (כאתרי מטרה) את הטיפולים הרפואיים שיפותחו בעתיד.

החוקרים ציינו, כי שתי עבודות קודמות זיהו מוטציה אחת או שתיים של הגנים המעורבים בסרטן ווילמס – אלא שמוטציות אלו מצויות רק בשליש לערך מכלל מקרי הסרטן הזה. המחקר החדש התמקד ברצפי הד-נ-א של 44 גידולים ממאירים אלו ובהם זוהו כמה מוטציות גנטיות. "גנים אלו לא זוהו קודם לכן", הדגיש פרופסור אמטרודה. המוטציות הגנטיות החדשות נתגלו בגנים DROSHA ו-DICER 1.

המוטציות משפיעות על יצור ה-microRNA –המולקולות הזעירות הממלאות תפקידים מרכזיים בשליטה ובבקרה על גידול התאים. במרכז המחקר עמדה משפחת ה-microRNA בשם Let7. כאשר אלה חסרים, שגשוג התאים הלא-נורמאליים, הסרטניים, מואץ.

הגן Lin28 שנחקר בעבודת הצוות הקודם זוהה לראשונה עוד לפני כ-30 שנה (בעבודה על הנמותדה C-elegans). הצוות השתמש בעכברי מעבדה כדי לברר את ביטויי ה-Lin28 במהלך שלבי ההתפתחות העוברית של הכליה. התברר שביטוי יתר שלו במהלך חלון זמן קריטי להתפתחות תאי הכליה העובריים גורם לעיכוב בשלב ההתפתחותי האחרון של הכליה ואז להתרבות בקצב מואץ ולא תקין של התאים. במצב תקין אמורים התאים לחדול מלהתחלק ואז להפוך לתאי כליה בוגרים. החלוקה הלא מבוקרת מובילה להופעת הגידול הממאיר מסוג ווילמס. החוקרים בחנו סוגיה זאת גם לגבי גידולי ווילמס אנושיים – מתוך ביופסיות שנלקחו מחולים. כאמור, התברר כי המוטציה הגנטית הזאת מתבטאת בכ-30% מהחולים.

החוקרים האמריקאים מעריכים, כי לממצאיהם החדשים תהיה השפעה גם על סוגי סרטן אחרים המופיעים בילדים, ביניהם נוירובלסטומה (שאת נבט תאי העצב), גידול תא נבט (germ cell tumor) ורבדומיוסרקומה (rhabdomyosarcoma)

לקריאת הדיווח המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  כימותרפיה,  מוטציות גנטיות,  סרטן ווילמס כלייתי,  Wilms Tumor,  נוירובלסטומה,  גידול תא נבט,  רבדומיוסרקומה
תגובות