המרכז הרפואי ת"א

איכילוב: השתלנו לראשונה התקן מתקדם זעיר לניטור הפרעות קצב לב

המיוחד בהתקן החדש: גודלו עשירית בלבד מהמכשיר הקודם והוא בעל יכולת ניטור, הקלטה וזיכרון אוטומטיים לשלוש שנים רצופות

ד"ר רפאל רוסו וההתקן החדש (צילום: "איכילוב")
ד"ר רפאל רוסו וההתקן החדש (צילום: "איכילוב")

המרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב" הודיע אתמול (יום ב'), כי לראשונה הושתל בחולה שטופל במרכז התקן חדש, המוגדר כמתקדם מסוגו בעולם, לניטור הפרעות קצב לב. המיוחד בהתקן (מתוצרת חברת "מדרטרוניק") הוא גודלו הקטן: כ-90% פחות ממכשירים קודמים. הוא בעל יכולות תיעוד של כ-3 שנים רצופות. ההתקן משדר מדי יום במערכת טלמטריה דרך הטלפון את נתוני קצב הלב של המטופל לרופא המטפל בו, לשם התערבות רפואית מיידית במקרה של הפרעת קצב המסכנת חיים.

ד"ר רפאל רוסו וההתקן החדש (צילום: "איכילוב")

ד"ר רפאל רוסו וההתקן החדש (צילום: "איכילוב")

ד"ר רפאל רוסו, מנהל השירות לטיפול בפרפור פרוזדורים במרכז הרפואי, הסביר: "ההתקן החדש מושתל תת-עורית באזור בית החזה בעזרת מזרק מיוחד. הפעולה מצריכה הרדמה מקומית בלבד האורכת כ-5 דקות. בסיום הפעולה החולה משתחרר לביתו".

ד"ר רוסו הוסיף, כי התעלפויות חוזרות ובלתי מוסברות (syncope) ודפיקות לב מהירות המופיעות ונפסקות בפתאומיות הן אתגר רפואי אבחנתי יום-יומי בחדרי המיון. זיהוי מדויק של הפרעות קצב שעלולות לגרום לשבץ מוחי יכול לעתים להציל חיי אדם. עד כה, רוב השיטות לניטור הפרעות קצב בטכנולוגיות הקיימות - בתרשימי א.ק.ג או הולטרים המוגבלים למשך 24 שעות ואחרים - היו מסורבלים מבחינת הנוחות, וגם למטופל.

ההתקן הזעיר - Implantable Loop Recorderע (ILR), מאפשר ניטור מתמשך, אפילו למספר שנים, לזיהוי הפרעות קצב לב פתאומיות, בלתי צפויות, ברמת דיוק גבוהה מאוד. לדברי ד"ר רוסו: "השימוש בהתקן הוכח כיעיל לזיהוי הפרעות קצב כמו חסם הולכה פתאומי או הפרעת קצב חדרית מהירה (טכיקרדיה חדרית) בחולים עם התעלפות חוזרת - מקרים שבהם השיטות האבחנתיות האחרות לא הועילו".

בחודש יולי השנה פורסם ב-NEJM דיווח על כך ש-ILR שהושתל בחולים עם שבץ מוחי איסכמי (שהוא משני לחסם פתאומי של העורק המספק דם למוח), זיהה נוכחות של פרפור פרוזדורים ב-8.9% מהחולים כאשר שיטות ניטור אחרות אבחנו את הפרעת הקצב רק ב-1.4%. זיהוי מוקדם של פרפור העליות מאפשר התחלת טיפול לדילול הדם באופן מיידי והפחתה משמעותית של הסיכון לאירוע חוזר של שבץ מוחי.

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי ת"א,  חדשות,  א.ק.ג,  פרפור פרוזדורים,  שבץ איסכמי,  הפרעות קצב לב,  ניטור קצב לב,  ד"ר רפאל רוסו,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות