חדשות

תרופה ניסיונית לחולי אי ספיקת לב הפחיתה הידרדרות והאריכה חיים

מחקר שהתפרסם ב-NEJM השווה את ביצועי התרופה עם הטיפול המקובל כיום (אנלפריל), בניסוי בינ"ל שבו השתתפו מעל 8,000 חולים

כתב העת NEJM פירסם בסוף השבוע תוצאות ראשונות של מחקר שנעשה בתרופה הניסיונית LCZ696, שנועדה לטפל בחולי אי ספיקת לב. המחקר השווה את תוצאות הטיפול בתרופה החדשה, מקבוצת angiotensin receptor–neprilysin inhibitor לבין הטיפול הקיים בעזרת Enalapril. לפי הדיווח, התרופה הפחיתה את ההידרדרות במצב החולים והאריכה חיי חולים קשים. פרטים על התרופה החדישה יוצגו בקונגרס השנתי של האיגוד האירופי לקרדיולוגיה, המתקיים השבוע בברצלונה.

לקריאת סקירה על אודות המחקר מאת ד"ר שירי אלפרט לחצו כאן

התרופה, שפותחה על ידי חברת נוברטיס, היא טבלייה הניתנת פעמיים ביום. מנגנון פעולתה מכוון להפחית את העומס על הלב החולה. התרופה "מגייסת" לשם כך את ההגנות הטבעיות של הגוף כנגד אי ספיקת לב, על-ידי הגדלת רמות חומרים שונים וחלבונים המשפיעים על לחץ הדם, כל זאת תוך ריסון ודיכוי של מערכת הרנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון הקשורה בהגברת העומס על הלב ועלייה בלחץ הדם.

המחקר הובל על ידי ד"ר מילטון פארקר, מהמחלקה למדעים קליניים באוניברסיטת טקסס בארה"ב וד"ר ג'ון מק'מארי מאוניברסיטת גלזגו. בדיווח נמסר, כי הוא בוצע ב-1,042 מרכזים רפואיים ב-47 מדינות. תחילה גויסו 10,521 מתנדבים, אבל 2,079 מהם לא נמצאו מתאימים ולכן השתתפו 8,442 חולי אי ספיקת לב HF-REF. מצב זה מאפיין כמחצית מחולי ספיקת לב.

כל המשתתפים קיבלו את התרופה הניסיונית או Enalapril (אנלפריל) החל מדצמבר 2009 ועד סוף 2012. התברר, כי LCZ696 הפחיתה סיכון לתמותה ב-20% ואת שיעור האשפוזים עקב אי ספיקת לב ב-21%. לפי הערכת החוקרים, השימוש בה עשוי למנוע סיבוכים ויהדרדרות במצב החולים עד כדי הצורך לבצע השתלת לב.

גם תופעות הלוואי, שביניהן שיעול, עלייה ברמת האשלגן בדם, בצקות ואי ספיקת כליות - פחתו. החברה הודיעה כי בכוונתה לבקש אישור FDA עד סוף השנה הנוכחית ואת אישור האיחוד האירופי בתחילת 2015. בשלב זה התרופה עדיין לא מאושרת לשימוש וגם לא הושלם פרוטוקול הטיפול בחולים.

שיעור התמותה מאי-ספיקת לב מגיע ל-50% בתוך 5 שנים מהאבחון. על-פי הערכות קרדיולוגים בישראל, מספר הסובלים מהמחלה בארץ עומד על כ-150 אלף. עד היום, תרופות חדשניות אחרות שנוסו בעשור האחרון כדי לתת פתרון לבעיה הזאת, איכזבו. התוצאות שהושגו באמצעותן לא הראו יתרון יחסי ברור על-פני התרופות הקיימות הישנות.

לדיווח המלא ב-NEJM לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  LCZ696,  Enalapril,  angiotensin receptor–neprilysin inhibitor,  חולי לב,  נובארטיס,  אי ספיקת לב,  FDA,  אנפריל
תגובות
שקוף
02.09.2014, 15:40

עוד עבודה בעיניים: atrial natriuretic hormone נמצא לא יעיל, מעכב הפירוק נמצא לא יעיל, אבל בצירוף עם אנלפריל נולדה לפתע ״תרופת פלא״ חדשה. די!!!