תרופות נגד דיכאון

מורכבות הפגיעה הקוגניטיבית בחולי דיכאון

לאחרונה גוברת ההתעניינות בממצאים המעידים על פגיעה קוגניטיבית בקרב הסובלים מדיכאון מז'ורי (MDD). סימפטומים קוגניטיביים מתבטאים בין היתר בקשיי ריכוז, בקושי בקבלת החלטות, אשר שכיחים מאוד בקרב הסובלים מדיכאון

12.07.2015, 11:18
דיכאון, הפרעת דיכאון מג'ורית (צילום: אילוסטרציה)

רקע

לאחרונה גוברת ההתעניינות בממצאים המעידים על פגיעה קוגניטיבית בקרב הסובלים מדיכאון מז'ורי (MDD). סימפטומים קוגניטיביים מתבטאים בין היתר בקשיי ריכוז, בקושי בקבלת החלטות, אשר שכיחים מאוד בקרב הסובלים מדיכאון.

בעוד שחלק מהמטופלים מראה שיפור בסימפטומים הקוגניטיביים במקביל לשיפור בתסמיני הדיכאון, בחלק ניכר מהמטופלים הפגיעה הקוגניטיבית נותרת ללא שיפור גם לאחר השיפור במצב הרוח.

עם הזמן, הפגיעה הקוגניטיבית שנותרה עלולה להקשות על חזרה לתפקוד בתחומי חיים רבים: בעבודה, בבית ובהקשרים חברתיים. חשוב מאוד למדוד, לבחון ולטפל באופן עקבי בתפקודים הקוגניטיביים של המטופלים הסובלים מדיכאון.

תפקוד קוגניטיבי

תפקודים קוגניטיביים נמצאו קשורים לפעילות אינטגרטיבית של מספר אזורים במוח. מחקרים מהתקופה האחרונה מצביעים על קשר בין תפקודים אלה לפעילותן של שלוש רשתות עצביות:
Salience network, Central executive network ו-Default mode network

פגיעה באיזון שבין שלוש הרשתות הללו עלולה לגרום מחד למצב הדיכאוני, ומאידך להסביר את הפגיעה הקוגניטיבית המתלווה למצב זה. יש המשערים כי הפגיעה הקוגניטיבית הנובעת מהפגיעה באיזון שבין שלוש הרשתות הללו עומדת בבסיס של הפרעת הדיכאון. חשוב לדעת כי במקרים רבים הקשיים הקוגניטיביים מופיעים עוד לפני תחילת האפיזודה הדיכאונית והפגיעה הקוגניטיבית נותרת ללא שיפור גם בין האפיזודות הדיכאוניות.

הקשר שבין קיום סימפטומים קוגניטיביים לבין הופעת דיכאון

הנתונים העולים ממחקרים שונים מלמדים כי הפגיעה הקוגניטיבית שכיחה בקרב הסובלים מדיכאון והיא עלולה להופיע לפני האפיזודה הדיכאונית, להתמיד גם במהלך האפיזודה ולהימשך גם לאחריה.

במחקר חשוב שכלל כ-700 נבדקים שלא סבלו מדיכאון, בוצעה לנבדקים הערכה קוגניטיבית אשר כללה בין היתר הערכת זיכרון אפיזודי. כל המשתתפים במחקר זה היו מתנדבים, שלא סבלו מעולם ממצב דיכאוני.

המחקר עקב אחרי מטופלים אלו במשך 3 שנים ונמצא כי היה מתאם בין שכיחות הדיכאון שהתפתח במהלך שנות המעקב לבין הליקויים הקוגנטיביים שנמצאו בתחילת המחקר. הממצא העיקרי היה מתאם גבוה בין לקות בזיכרון האפיזודי לבין התפתחות דיכאון.

השפעה של תרופות נוגדות דיכאון על פגיעה קוגנטיבית המופיעה בדיכאון
עדויות בודדות בספרות הרפואית מצביעות על שיפור בקשיים קוגניטיביים של מטופלים המאובחנים כסובלים מדיכאון בעקבות טיפול תרופתי נוגד דיכאון. תרופות כמו citalopram ו-duloxetine נמצאו יעילות בשיפור תסמיני דיכאון ובשיפור זיכרון בקרב מטופלים מבוגרים.

תרופה חדשה בשם vortioxetine (תרופה בעלת מנגנון פעולה מולטימודאלי המשלבת בתוכו 2 מנגנוני פעולה שונים המאפשרת מודולציה הן על סרוטונין והן על נוירוטרנסימיטורים נוספים כגון נוראפינפרין, דופמין, אצטיל כולין, היסטמין, גלוטאמאט ו-GABA) נמצאה יעילה בשיפור תסמיני דיכאון ובשיפור התפקוד הקוגניטיבי הכללי, הן בקרב מטופלים מבוגרים והן בקרב מטופלים צעירים.

תרגום והערכה ע"י ד"ר דורון תודר
מנהל מרפאת חרדה
המרכז לבריאות הנפש באר שבע

מקור: 
J Clin Psychiatry. 2015 Apr;76(4):418-25. doi: 10.4088/JCP.13086ah1c.
Understanding and managing Cognition in the Depressed Patient.
Papakostas GI, Culpepper L.

נושאים קשורים:  תרופות נגד דיכאון,  vortioxetine,  תפקוד קוגניטיבי,  דיכאון מאג'ורי,  מחקרים,  פגיעה קוגניטיבית