בני נוער

בדיקת סקר לאיתור וסיווג מתבגרים המשתמשים בסמים ובאלכוהול

שאלת בסיס אחת הנוגעת לתדירות השימוש ב-8 סמים בשנה החולפת נמצא תקפה ומאפשר לסווג בני נוער לקטגוריות טיפול והתערבות

31.07.2014, 12:19

איתור מתבגרים המשתמשים לרעה בסמים והתערבות מיידית יכולים להפחית את נטל ההתמכרות ואת התחלואה והתמותה הנגרמות כתוצאה ממנה. מספר כלי סקר בנושא זה בקרב בני נוער פותחו, אולם אף אחד מהם לא כויל על מנת לסווג בני נוער לקטגוריות קליניות של סיכון על מנת להנחות את ההתערבות.

מטרת מחקר זה היתה לתאר כלי סקר אלקטרוני קצר, המאפשר לסווג בני נוער לארבע קטגוריות פעולה בהתאם לשימוש שלהם בסמים.

מעל 200 בני נוער (12-17 שנים), שהגיעו לקבלת טיפול בשתי מרפאות ראשוניות ובמרפאה אחת המטפלת בשימוש לרעה בסמים, השתתפו במחקר. כלי הסקר האלקטרוני החל בשאלה "כמה פעמים בשנה החולפת  השתמשת ב..." וכלל רשימה של שמונה סמים, ביניהם אלכוהול, מריחואנה ועוד. בני נוער שדיווחו על שימוש כלשהו הופנו לשאלות המשך הקשורות לתדירות השימוש עליה דיווחו.

כל המשתתפים גם מילאו ראיון אבחנתי מובנה כסטנדרט הזהב.

משך מילוי השאלון הממוצע היה 32 שניות. כלי הסקר היה בעל 100% רגישות ו-84% סגוליות לאיתור שימוש בסמים שאינם טבק; 90% רגישות ו-94% סגוליות לאיתור הפרעת שימוש בסמים; 100% רגישות ו-94% לאיתור הפרעה חמורה של שימוש בסמים; ו-75% רגישות ו-98% סגוליות לאיתור תלות בניקוטין. כלי הסקר היה מדויק באופן זהה בין אם מולא על ידי הנשאל עצמו או בעזרת איש צוות.

החוקרים סיכמו, כי כלי סקר פשוט וקצר זה, הכולל שאלת בסיס אחת הנוגעת לתדירות השימוש ב-8 סמים בשנה החולפת נמצא תקף ומאפשר לסווג בני נוער לקטגוריות טיפול והתערבות בהתאם לשימוש.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Levy S, Weiss R, Sherritt L, et al. An Electronic Screen for Triaging Adolescent Substance Use by Risk Levels. JAMA Pediatr. Published online July 28, 2014.

נושאים קשורים:  בני נוער,  עישון,  מריחואנה,  אלכוהול,  התמכרות לסמים,  מחקרים
תגובות