חדשות

מבקר המדינה מכין דו"ח על בריאות השן ורפואת השינים בישראל

כך אישר ל"דוקטורס אונלי" משרד המבקר; דו"ח קודם מצא כי המערכת "חסרת יעילות וכשלה במציאת פתרונות לבעיות שירותי בריאות השן"

משרד מבקר המדינה מכין בימים אלה דו"ח ביקורת בנוגע לתחום בריאות השן ורפואת השיניים בישראל. דובר המשרד אישר זאת אתמול (יום א') בתשובה לפניית "דוקטורס אונלי". צוות במשרד המבקר אסף באחרונה נתונים וחוות דעת מקצועיות על נושאי בריאות השן בישראל, וכן על דרך קבלת החלטות בנושאים אחרים במשרד הבריאות בתחום זה.

בכוונת משרד המבקר לפרסם את ממצאי הביקורת בדו"ח השנתי הבא, שיראה אור במאי 2015.

בתשובה לשאלת "דוקטורס אונלי" לגבי סוגיית ביטול ההפלרה הממלכתית של מי השתייה, המעסיקה באחרונה לא מעט גורמים במערכת הבריאות, מסר הדובר כי הדו"ח לא יכלול התייחסות לסוגיה.

בדו"ח קודם שפירסם משרד המבקר בנושא, לפני עשר שנים, נקבע כי מערכת רפואת השיניים בישראל "חסרת יעילות וכשלה במציאת פתרונות לבעיות שירותי בריאות השן". השאלה מה השתנה מאז תעמוד ככל הנראה לבדיקה עתה.

עוד ב-1990, "ועדת נתניהו", שעסקה במכלול בעיותיה של מערכת הבריאות בישראל, הקדישה פרק מיוחד לנושאים הדנטאליים. בין השאר המליצה אז להאיץ את תהליך הפלרת המים. רוב המלצותיה של הוועדה, לא יושמו.

בשנים האחרונות נעשו כמה ניסיונות לקדם את תחום בריאות השן ואת ההשקעה הממשלתית בו. ב-2012 החליטה הממשלה להציג טיפולי שיניים חינם לילדים עד גיל 12, כאשר הכוונה המוצהרת היא שבעתיד הם יורחבו עד גיל 18. כמו כן, הונהגו טיפולים משמרים חינם עד גיל 18, עליהם הכריזו קופות החולים. למרות זאת, התחושה בקרב מומחים רבים היא שרפואת השיניים בישראל היא עדיין "בן חורג" של מערכת הבריאות.

דו"ח של "מרכז טאוב" לחקר מדיניות חברתית קבע במארס 2011 שרפואת השיניים בישראל נמצאת "מחוץ לגדר". רמת בריאות השן בישראל נמוכה בהשוואה למדינות המפותחות.

בנוגע לנושא ההפלרה, בשבועות האחרונים מחו רופאי ילדים ורופאי שיניים על כך שמשרד הבריאות הכריע נגד הפלרה כללית של מי השתייה ברמה ארצית, ובמקום זאת בחר להעביר את האחריות לרשויות המקומיות. שרת הבריאות יעל גרמן הודיעה שעד 23 באוגוסט תוצג לציבור תוכנית חלופית לעניין הפלרת מי השתייה. זו טרם הוצגה.

תגובת דוברת משרד הבריאות ל"דוקטורס אונלי": "לקראת כניסת לתוקף של התקנה בעניין ההפלרה, קיימה שרת הבריאות דיון בראשותה עם הגורמים המקצועיים במשרד. בדיון נבחנה האפשרות לאשר לרשויות המעוניינות בכך הפלרה מקומית בשטח הרשות. בדיון הוחלט, כי בשלב זה, לא תשונה המדיניות המקורית".

המצב בבריטניה

בתוך כך, פורסם אתמול (יום א') בלונדון כי בשנה שעברה טופלו כמעט 26 אלף תלמידי יסודי אצל רופאי שיניים עקב עששת. 500 בני 9-5 אושפזו מדי שבוע בשנה שעברה. בשלוש השנים האחרונות מספר האשפוזים של בני 9-5 עם בעיות שיניים גדל בכ-3,000 מקרים:

בדו"ח שפורסם צוין, שבריטניה היא בין המדינות שבהן שיעור העששת בקרב ילדים ונוער הוא מהנמוכים בעולם. עם זאת, רופאי שיניים רבים באי הבריטי מסרבים לבצע סתימות בשיניים של ילדים ומעדיפים מעקב עד לאחר שהשיניים מתחלפות. על התנהלות זאת של הרופאים נמתחה ביקורת.

נושאים קשורים:  חדשות,  דו"ח מבקר המדינה,  מבקר המדינה,  הפלרת מים,  בריאות השן
תגובות