סטטינים

מחלת ריאות חסימתית כרונית: סטטינים אינם מפחיתים התלקחויות

בניגוד למחקרים קודמים, מחקר פרוספקטיבי רנדומלי מבוקר חדש לא מצא תועלת לטיפול בסטטינים בחולים במחלת ריאות חסימתית כרונית

05.06.2014, 08:47
תמונת CT של הריאות (מקור: ויקיפדיה)
תמונת CT של הריאות (מקור: ויקיפדיה)

מחקרים רטרוספקטיביים הראו בעבר שסטטינים מפחיתים את החומרה והתדירות של התלקחויות של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) וכן את התמותה כתוצאה מהמחלה.

מחקר STATCOPE הוא מחקר רב מרכזי, פרוספקטיבי, רנדומלי מבוקר, שנועד לבדוק את התועלת של טיפול בסטטינים, למשך 12 חודשים לפחות, על שיעור ההתלקחויות של COPD בקרב חולים עם COPD בינוני–חמור וללא התוויה אחרת לקבלת טיפול בסטטינים. בסה"כ כלל המחקר 885 חולי COPD מ-45 מרכזים רפואיים (ארה"ב וקנדה). קבוצת הטיפול קיבלה 40 מ"ג סימבסטטין ליום אל מול פלסבו.

שיעור ההתלקחויות היה דומה בין שתי הקבוצות: 1.61±1.36 לעומת 1.73±1.39 למטופלים בקבוצות COPD וביקורת\ בהתאמה (P=0.54). לא היה הבדל בין המינים לגבי שיעורי ההתלקחות. מספר הימים שחלפו עד להתלקחות הראשונה היה דומה. חומרת ההתלקחויות לא הושפעה מטיפול בסטטינים, וכך גם הצורך באנטיביוטיקה ובסטרואידים. לא היתה השפעה לטיפול על התפקוד הריאתי. לאחר שנה של טיפול רמת LDL אצל המטופלים בסטטינים ירדה משמעותית לעומת קבוצת הפלסבו, ורמת ה-HDL עלתה.

החוקרים מסכמים, כי סימבסטטין במינון יומי של 40 מ"ג לא הפחית את שיעור ההתלקחויות של COPD, את חומרתן או את משכן בקרב חולים עם COPD בינוני-חמור. לא נמצאה השפעה על תפקודי ריאה, איכות חיים או תמותה על סמך מחקר פרוספקטיבי זה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Criner GJ, Connett JE, Aaron SD, et al. Simvastatin for the Prevention of Exacerbations in Moderate-to-Severe COPD. N Engl J Med. Published Online First. 18th May 2014. DOI: 10.1056/NEJMoa1403086

נושאים קשורים:  סטטינים,  COPD,  סימבסטטין,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  מחקרים
תגובות