ethics

נתניהו: נמצא רופאים שיאכילו בכפייה אסירים שובתי רעב

ראש הממשלה אמר את הדברים אמש (ב') על רקע התנגדות הר"י להצעת החוק בעניין; מספר האסירים שובתי הרעב המאושפזים עלה ל-70

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אתמול (יום ב') בפגישה עם שרים ונציגי שב"ס כי ימצא רופאים שיסכימו להאכיל בכפייה אסירים פלשתינאים שובתי רעב, אם ההסתדרות הרופאית בישראל תמשיך בהתנגדותה להצעת החוק המאפשרת צעד זה. על ההתבטאות דווח אמש בחדשות ערוץ 2.

לפי הדיווח, נתניהו כינס אתמול אחר הצהריים דיון מיוחד בנושא, בהשתתפות השר לביטחון פנים, נציב שב"ס וגורמים נוספים, על רקע התרחבות שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בארץ. מאות אסירים הכריזו על שביתות רעב וכ-70 מהם כבר אושפזו בבתי חולים ברחבי הארץ.

נתניהו הורה לגורמים השונים לזרז את אישור הצעת החוק שתאפשר האכלה בכפייה של אסירים אלה, לאחר שעברה כבר את אישור ועדת השרים לחקיקה. לפי הדיווח, נתניהו אמר, כי גם בכלא גואנטנמו האמריקאי (על אדמת קובה) מתאפשרת האכלה בכפייה של אסירים שובתי רעב. כשעודכן לגבי התנגדות הר"י להצעת החוק החדשה, אמר נתניהו כי המדינה תמצא רופאים שיסכימו להאכיל בכפייה אסירים אלה.

ההסתדרות הרפואית הביעה בשבוע שעבר התנגדות חריפה להצעת החוק, ואף קיימה כנס מיוחד בנושא זה. בסיום הכנס פורסם "מסמך הסכמות", שיופץ לכל הרופאים והרופאות בישראל (להורדת המסמך לחצו כאן).

הר"י קובעת, כי הצעת החוק היא בניגוד ל-DNA של כל רופא, בניגוד ל"אמנת מלטה" ובניגוד לתפיסה האתית של תפקיד הרופא בעולם כולו. בשבוע שעבר, דיווחה הר"י, הגיעה למוסדות הארגון פנייה בנושא מההסתדרות הרפואית העולמית.

גם המועצה לביו-אתיקה רפואית מתנגדת בתוקף להזנה בכפייה. בחוות דעת שהגישה המועצה למשרדי הבריאות, המשפטים והמדע הודגש, כי יש לעשות כל מאמץ כדי להימנע מחקיקה שבה יאמר במפורש שכל שביתת רעב של אסירים דינה להסתיים בהאכלה בכפייה מונעת, בניגוד לרצונם של האסירים. על-פי חוות הדעת של המועצה, הדרך הטובה ביותר להגיע לאיזון בין ערכי קדושת החיים לבין זכות האסיר השובת רעב לאוטונומיה, היא דרך תהליכית - כלומר באמצעות קשר רציף ומתמשך בין האסיר לבין גורם רפואי טיפולי מחוץ למערכת בתי הכלא. לדברי המועצה, מנגנון כזה עשוי להוות פתרון ראוי למרבית המצבים של שביתות רעב בכלל ושל אסירים בפרט.

המועצה לביו-אתיקה רפואית פועלת כגוף עצמאי ומונה 17 חברים. היא הוקמה בדצמבר 2001 בהתאם להחלטת ממשלה, כדי לשמש גוף מייעץ עצמאי למשרדי הממשלה השונים, לכנסת ולבתי המשפט בעניינים אתיים הנובעים מהתפתחויות המחקר והפיתוח בתחומי הביולוגיה, הביו-טכנולוגיה, הרפואה והגנטיקה, וכן ביחס להשלכותיהם הרפואיות והחוקיות.

ב-2010 הופסקה עבודת המועצה וחודשה כעבור שנתיים. בראשה עומדים פרופסור אפרת לוי-להד, מנהלת המכון לגנטיקה רפואית ופרופסור אברהם שטיינברג, נוירולוג ילדים בכיר ומנהל המכון לאתיקה רפואית, שניהם מ"שערי צדק".

כיום 125 אסירים פלסטינאים שובתים רעב (מבין 189 עצירים מנהליים), כ-70 פונו בימים האחרונים לבתי החולים שיבא, איכילוב, וולפסון, השרון וסורוקה.

"הארץ" מדווח הבוקר (יום ג') כי מנהל "וולפסון" ד"ר יצחק ברלוביץ מעריך שבימים הקרובים יעלה מספר המאושפזים מקרב האסירים. משרד הבריאות ושירות בתי הסוהר החלו בהיערכות לקליטת שובתי הרעב בבתי החולים כבר לפני שבועיים. לכן רבים מהם הובאו  גם לבתי חולים שאינם בקרבת מתקני הכליאה שבהם שוהים האסירים. נקבעו נהלים ולפיהם הבדיקות הרפואיות יעשו ביום ה-28 וביום ה-35  לשביתת הרעב, בבתי החולים ואז גם יקבע הצוות הרפואי אם לאשפזם.

ד"ר ברלוביץ מסר לעיתון, כי בשלב זה שום טיפול לא נעשה בכפייה. במצבים חריגים יש כוונה להשתמש בייעוץ משפטי.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, התייחס לחוק המוצע ואמר : "מבחינת הרופאים, החוק לא משנה את העמדה האתית הברורה, לפיה אין לכפות טיפול רפואי לרבות האכלה/הזנה בכפייה על מטופל בר שיפוט". בכנס השתתף פרופסור ארנון אפק, שנכנס השבוע לתפקידו כמנכ"ל החדש של משרד הבריאות. הר"י העבירה לידיו מכתב בנושא האכלת אסירים בכפייה, שבו הודגש הצורך לתגבר בכוח רפואי את מחלקות בתי החולים הקולטות אסירים שובתי רעב (להורדת המכתב לחצו כאן).

נושאים קשורים:  ethics,  משרד הבריאות,  הצעת חוק,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  ההסתדרות הרפואית העולמית,  האכלת אסירים שובי רעב בכפייה. אתיקה,  פרופ' ארנון אפק
תגובות
איליה
29.05.2014, 21:00

דיי כבר. נמאסתם. חסר לכם שאסירים ביטחוניים כאן יתחילו למות מרעב?? או שהשלטונות יהפכו מתקני כליאה למחבלים לבתי מלון 5*?

ד"ר וידנפלד יעקב
29.05.2014, 21:01

ברור שכוונת מציעי החוק אינה טובת החולה שובת הרעב אלא שבירת שביתתו בכוח ומניעת ביקורת עולמית על ישראל אם אחד השובתים ימות. על כן והיות שמדובר בהצעת חוק פוליטית ובלתי דמוקרטית, אני סבור שצודקת ההסתדרות הרפואית בזה שאוסרת על הרופאים לשתף פעולה במעשה בלתי מוסרי זה.
אני מקווה שההסתדרות הרפואית תמשיך גם הלאה בדרך זו של התנגדות לטיפול בלתי מוסרי ומרושע של המדינה באוכלוסיות שונות הזקוקות לרפואה הולמת ( כגון פליטים, מהגרי עבודה, עובדים זרים, פלסטינים ועוד).

דר" ישראל אשר
30.05.2014, 15:22

נכון מאוד !

sikirov
29.05.2014, 21:45

אין לחר"י כל בסיס להתעסק בפוליטיקה, אנו רופאים ולא פוליטיקיים, אין זכות לרופאים להחתיב לממשלה מה לעשות, זה מה שהגיעה מאירגון רופאים בינלאומי התנגדות זה התנהגות אנטיישראלית מוכרת , הם עושים הכל כדי כמה שיותר לפגיע במדינת ישראל. מי שמהרופאים רוצה לעשות בפוליטיקה מותב שיעזוב רפואה וילך לפוליתיקה. לא מדובר בבלרינות אלה מחבלים שרצו לפגיע במדינת ישראל ולממשלה לפעול כדי להגן על מדינת ישראל ולרופאים לעשות מה שנדרש מהם.

רופאה בשבועה
30.05.2014, 00:50

בדיוק בגלל שפוליטיקה אינה עניינו אלא שליחותינו ושבועתנו הם העניין - עלינו לא להזיק, ולהשתדל לעשות טוב - בדיוק בשל כך אסור לנו לגרום נזק בהאכלה בכפייה, שליחותינו הראשונה היא לאנושיות ולהקלה על סבל ולא ליצירתו.
עתוב אם אסיר בטחוני ימות מרעב אבל עצובלא פחות אם יוזן באלימות וכח בניגוד לאמנות בין לאומיות וימות מנזק שיגרם לו ע"י רופא
האם לדעתך היה צריך להזין את דר' אידלמן בכח כששבת רעב?

דווקא לא להתנגד לחוק זה מעשה פוליטי ולא מקצועי.

איליה
30.05.2014, 08:29

לרופאה בשבועה.
1. ד"ר אידלמן בעת ששבת רעב לא היה אסיר אלה בן אדם חופשי לחלוטין - על כן היה חופשי לעשות מה שבאה ללו לרבות למות מרעב.
2.רופא ע"י האכלה בכח של שובת רעב בחיים לא יגרום לא למות - בתנאי שלמד את המקצוע שלו כמו שצריך, ההיפך הוא נכון: ככה רופא אמור להציל את חייו של שובת רעב. אגב, בכל בית חולים קיימת הנחיה לפעול גם בניגוד לרצונו של החולה (לצורך העניין שובת רעב) כאשר נשקפת סכנה ברורה ומידית לחייו.
3. הרי אמנם יכולה להתנגד לכל חוק, אבל אין שליטת הר"י פרוסה על המוסדות הלא דמוקרטיים כגון צבא,משטרה, שרות בתי הסוהר. על כן רופאים שבמדים לרבות רופאי שב"ס אמורים לציית לפקודה מלמאלה - כולל הזנת אסיר בכפייה. רופא אמנם יכול להביע את דעתו אך אינו יכול לסרב פקודה בזמן עמת, אין כאן מקום להתערב להסתדרות הרפואית. כמובן מי שאינו במדים דהיינו רופאי בתי חולים אזרחיים, מר"מים או מרפאות קופות החולים - יכולים לפעול לפי השקפת האולמם ו/או לפי הנחיות הר"י עד כדי סירוב להאכיל חולה/שובת רעב בכח

ירון
31.05.2014, 13:15

ראה תגובתי מהכתבה ב 20.5.2014. כאשר זה מצב חירום רפואי, ממילא מותר להאכיל גם נגד רצונו , כמו כל טיפול חירום שניתן לבצע עפ"י חוק זכויות החולה.

כל עוד האסיר לא במצב מסכן חיים , אין שום סיבה להאכיל אותו בכפייה.

באופן כללי כללי האתיקה של הר"י אינם מחייבים אף אחד (ללא קשר למסגרת בה עובדים הרופאים). מה שמחייב זה רק החוק, התקנות ובמידה מסוימת הנהלים (חוזרי מנכ"ל, חוזרי מנהל רפואה, וכו').

ד"ר וידנפלד יעקב
01.06.2014, 00:07

תגובה לדברי ירון:
פירוש המילה אתיקה הוא, כידוע, תורת המוסר.
שום חוק אינו יכול לחייב אדם (כולל רופא) להיות מוסרי. על האדם לבחור אם רק החוק מחייב אותו או גם המוסר.
רק אתה, הרופא, יכול להחליט אם אתה רופא טוב ושומר חוק, תקנות ונהלים או רופא טוב, שומר חוק, תקנות ונהלים ובאותו הזמן גם מוסרי.
כדי לעזור לנו בהחלטה קשה (עבור חלק מאתנו) זו, קיימת האתיקה הרפואית.

ירון
01.06.2014, 07:39

you don't say!!!!!

ירון
01.06.2014, 07:43

ומעבר לכך, יש אסכולות שונות בנושא אתיקה. אפשר להתווכח מה מוסרי ומה לא. ללשכת האתיקה של הר"י אין פטנט רשום על המוסר. רופא יכול (כמו כל אדם) יכול להיות בעל אג'נדה שונה מזו של הלשכה האתית של הר"י ועדיין להיות לא פחות מוסרי.

וזה, אם קראת את דברי, בלי קשר לעובדה שבסוגיה הנ"ל גם אני סבור שאין מקום להאכלה בכפייה של אסירים.

אריה
01.06.2014, 08:27

זאת דילמה קשה. צריך להפריד כמובן מהעניין את העובדה שהאיש אסיר . הדין צריך להיות זהה לאסיר ולאדם חופשי , כל עוד הם בדעה צלולה . אם מסכימים על הנקודה הזו נשאר בכל זאת לשאול האם אדם שמחליט להתאבד עלינו למנוע זאת ממנו (גם אם מדובר בכפייה) או לא. זאת שאלה קשה מאד . מה שבטוח שלא בחוק

jewish d-r
01.06.2014, 10:53

פ "...ניקים" כל מינהם ישמחו לדחוף את האחריות על הרופא.
במצב הנתון : מה שלא תעשה לא טוב... להאכיל בכוח ?
לא טוב...לאפשר למות מרעב ? ממש לא טוב.ו"מטיפי מוסר"
מבחוץ (ומהבית כמובן...) רק מחכים בפינה וסכינים כדי
להאשים אותנו בהפרת שבועת רופא ...
תעזבו אותנו מפוליטיקה .רופא שבחר
בקריירה במוסדות האלה (בלי זילזול חלילה ! ) ש"ישבור
את הראש". מספיק צוריס גם כך.

jewish d-r
01.06.2014, 12:34

s ד"ר וידנפלד הנכבד.
מרופא אני מצפה דווקא לא להיות דמאגוג.
"יחס מרושע כלפי אוכלוסיות שונות" ?
"מהגרי עבודה " , "פליטים" - מסתננים בלתי חוקיים
אשר מסכנים את המדינה.זה באמת לא נכון למנוע מהם טיפול
רפואי ולכן בתי חולים מסוימים מלאים "פליטים" עם מחלות
זיהומייות מסוכנות ביותר...צריך כן לטפל בהם
ולשלוח הבייתה.האם אתה רוצה אותם בתור שכנים ?
-כן.אך לא בבית מגוריך...
עבודים זרים חוקיים ? מי מונע מהם טיפול רפואי ??
שטעיות במיץ,לא מתאים,ד"ר...
פלסתנאים... תשמור את זה לכנסת.פה פאנל מקצועי.

ד"ר וידנפלד יעקב
04.06.2014, 18:22

ואני לא מצפה מרופא גזעני לכלום.
דרך אגב, שמי גלוי ורשום למעלה. מדוע אתה מסתיר את שמך? אתא מתבייש במשהו?
אם כן, אז עדיין יש תקווה.

דליה
04.06.2014, 10:01

למה דווקא רופאים ? לאזכור לי שלמדתי להאכיל בכפיה. אני ממליץ לביבי לשלוח את חברי הכנסת של הליכוד והבית היהודי לבצע משימה לאומית כזאת.

רופא הוגן
08.06.2014, 20:53

מסכים איתך אך מציע להטיל זאת על אנשי שמאל. יש להם ניסיון עשיר בהאכילה בכפיה עם כל מיני חומרים "נורבגיים" קשים לעיכול...

רופא בכיר
06.06.2014, 08:36

חברי היקרים
אנחנו נדחפנו לפינה הלא נכונה. הסוגיה היא משפטית גרדא.ולא לביבי ולא לאדלמן אין פה זכות החלטה . החוק כבר קיים ולא משנה מי המטופל.אם החולה בלי הכרה ונמצא במצב של סכנת חיים עלינו לעשות הכל כדי להציל אותו ,כולל הזנה תוך וורידית . במידה
והמטופל בהכרה ומסרב לקבל טיפול ונמצא בסכנת חיים,3 רופאים בכרים חותמים על הצורך בטיפול והנושא עובר לבית המשפט ורק השופט יכול להחליט על כן או לא לתת את הטיפול .אין פה עינן של המוסר.טיפלנו בעבר ומטפלים גם עכשיו במחבלים , שבויים,רוצחים ורשימה עוד ארוכה ,ונמשיך בזה .חלילה לנו להכנס לפוליטיקה.
התירוץ "קיבלתי פקודה" לא תופס. כאשר אייכמן נשאל ע" הואוזנר ,למה הוא עשה מה שעשה,זאת היתה תשובתו.

ירון
06.06.2014, 09:46

אני מסכים עם רוב דבריך למעט הסיפא.

ההקבלה שלך שגויה. אלא אם אתה יכול להביא ציטוט ממגילת האו"מ או אמנות ז'נבה שהאכלת אדם נגד רצונו במטרה להוציא אותו מכלל סכנה היא פשע מלחמה - הרי שמה שאמרת הוא לא יותר מדמגוגיה מהסוג הנחות.

רופא בכיר
06.06.2014, 12:37

ירון
לא צריך ציטוטים ממגילות האו"מ או אמנת גינבה . יש חוק ישראלי ועל פיו עלינו לפעול.
אין שום הבדל בין הכלת בכפיה ובין הוצאת תוספתן ,לצורך הצלת החיים.אבל אתה בכח רוצה להעביר את הנושא לכיוון פוליטי ואסור לעשות את זה . אז תצא מהנכיתות המחשבתית שלך.ואם אנחנו נחיה לפי החלטות האו"מ אז לא ניחיה.

ירון
07.06.2014, 11:43

כנראה שאתה לוקה בהבנת הנקרא.
כתבתי שאני מסכים עם מה שאמרת למעט ההשוואה האחרונה שלך לשואה. את עניין העבודה לפי חוק זכויות החולה כבר ציינתי בתגובה קודמת שלי בשרשור, אז אם גם את זה לא הצלחת להבין כנראה שלא אני סובל מנחיתות מחשבתית.

בנוגע להשוואה למעשים אייכמן שאתה השווית אליהם - הרי שמדובר בפשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות ולגביהם מה שקובע הם אמנות בינלאומיות כגון אמנות ז'נבה (העוסקות בדיני מלחמה) אשר ישראל חתומה עליהן, ולכן בג"צ יכול לתת להם תוקף של חוק. האכלת אסיר גם אם היא בכפייה אינה שייכת לשם.

אולי מוטב שתקרא לפני שאתה יוצא בהצהרות מתלהמות, ואם יש משהו שאתה לא מבין, אז פשוט תשאל ואשמח להסביר לך.

רופא בכיר
07.06.2014, 15:01

ירון שלום
אולי אני לא קלטתי מה שהו מימה שכתבתה , אולי אתה ,אבל העיקר ששנינו מסכימים בנושא החשוב הזה

jewish d-r
08.06.2014, 14:57

1.ענית ממש לעניין ד"ר וינפלד .לזה אני
קורא דמאגוגיה : סיסמאות ריקות,הכפשה והוצאת שם רע
-זה נשק של שמאל הקיצוני.לי אין ממה להתבייש,בחיים לא
זילזלתי בפציאנט בשל שייכות שלו לקבוצת אוכלוסיה מסויימת.
אך לא נדרדר לפוליטיקה פה זה לא פורום של שלום עכשיו
או אנרכיסטים.
2. לגבי הזנה בכוח : שפוליטקאים ירדו מאיתנו. האם ימצאו
רופאים שיסכימו ? בוודאי שכן. לא הייתי מסכים.
לא למדתי רפואה בשביל לדחוף זונדות בכוח למישהו.

רופא בכיר
09.06.2014, 08:21

לא פוליטקאים הכניסו אותנו לפינה . דר אדלמן הנכבד עשה את זה ולו אנו חווים תודה.