סרטן קיבה

הכחדת ה. פילורי מפחיתה את הסיכון להופעת סרטן קיבה במבוגרים

מטה אנליזה, שכללה בעיקר מחקרים בנבדקים אסיאתיים, מצאה יתרון לארדיקציה של החיידק במבוגרים חיוביים ללא תסמינים

27.05.2014, 08:56

סרטן קיבה הוא גורם המוות השלישי מסרטן ברחבי העולם. זיהום עם הליקובקטר פילורי גורם לדלקת קיבתית כרונית, שגורמת לאטרופיה קיבתית ומטהפלזיה אינטסטינלית. אלו מהווים פרקורסורים היסטולוגיים להתפתחות של סרטן קיבה, ולכן סביר שזיהום עם הליקובקטר פילורי עלול להוביל לסרטן קיבה.

מדיניות של סקר להליקובקטר פילורי בקרב אוכלוסייה בריאה בסיכון גבוה להתפתחות סרטן קיבה, וארדיקציה של החיידק, עשויה להוביל לירידה בהיארעות סרטן הקיבה. מטרתה של סקירה שיטתית ומטה אנליזה זו היתה לקבוע אם בדיקות סקר לאיתור הליקובקטר פילורי בקרב אוכלוסיה אסימפטומטית וארדיקציה של החיידק יכולות להוביל לירידה בהיארעות סרטן הקיבה.

הסקירה כללה 6 מחקרים רנדומליים מבוקרים שענו למאפייני ההכללה, סה"כ קרוב ל-6,500 משתתפים. כל המחקרים פרט לאחד נערכו במזרח אסיה, שם הסיכון לסרטן קיבה גבוה יותר. בקרב 3,294 נחקרים אסימפטומטיים חיוביים להליקובקטר פילורי שקיבלו טיפול לארדיקציה אירעו 51 (1.6%) סרטני קיבה, זאת לעומת 76 מקרים בקבוצת הביקורת (3,203 נחקרים; 2.4%). סיכון יחסי של 0.66 (רווח בר סמך 95%; 0.46-0.95). החוקרים העריכו כי מספר האנשים שיש לטפל (NNT) בהם כדי למנוע מקרה סרטן אחד הוא 124, אולם בקרב גברים סינים (סיכון גבוה) מוערך המספר ב-15. אצל נשים מארה"ב מוערך המספר ב-245.

החוקרים מסכמים, על סמך מטה-אנליזה זו, כי נראה שאסטרטגיה של איתור זיהום בהליקובקטר פילורי בקרב מבוגרים אסימפטומטיים אסיאתיים וארדיקציה שלו אצל מי שנמצאים חיוביים, תביא לירידה בהיארעות סרטן הקיבה באוכלוסייה זו. יחד עם זאת, דרושים מחקרים נוספים, כדי לתרגם תוצאות אלו לאוכלוסיות אחרות.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Ford AC, Forman D, Hunt RH, et al. Helicobacter pylori eradication therapy to prevent gastric cancer in healthy asymptomatic infected individuals: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 2014;348:g3174

נושאים קשורים:  סרטן קיבה,  הליקובקטר פילורי,  סין,  מטה-אנליזה,  סיכון גבוה,  ארדיקציה,  אסיה,  מחקרים
תגובות