התפרצות

דיווח: נגיף האבולה האחראי להתפרצות בגינאה שייך לזן חדש

מחקרים אפידמיולוגיים וגנטיים מראים, כי מקרה האבולה הראשון בגינאה היה ילד בן שנתיים שמת מהמחלה בדצמבר, וכי מדובר בזן חדש

27.04.2014, 08:28

מחלת האבולה היא מחלה קטלנית, עם שיעורי תמותה של 30%-90%, בהתאם לזן הנגיף. עד כה בודדו שלושה זנים שהיו אחראיים להתפרצויות של המחלה באפריקה שמתחת לסהרה; EBOV, Sudan Ebolavirus ו-Bundibugyo ebolavirus.

במארס האחרון התקבלו דיווחים מגינאה המשוונית על מחלה מסתורית מאופיינת בחום, שלשולים חמורים, הקאות ושיעורי תמותה גבוהים. דגימות דם מ-20 חולים נשלחו למעבדה בצרפת. בדיווח קצר שהתפרסם בכתב העת NEJM מדווחים חוקרים מצרפת על הממצאים הנוגעים לוירוס האבולה שבודד.

לדברי החוקרים, 15 מתוך 20 הדגימות היו חיוביות במבחן גן L ב-PCR. זן האבולה מגינאה מדגים 97% זהות לזן ה-EBOV שבודד מקונגו DRC ומגבון. מחקרים נוספים מתבצעים על מנת לאתר את בעל החיים שהיווה את המקור להדבקה במקרה זה. נראה שווירוס זה התפתח במקביל לווירוס מקונגו וגבון וכי לא היתה הדבקה ממדינות אלה לגינאה.

המאפיינים הקליניים בחולים שאושרו כאבולה היו חום, שלשול חמור והקאות, דימום היה פחות נפוץ. שיעור התמותה היה 86%. החוקרים ביצעו שחזור אפידמיולוגי לאחור, בהתאם למקרים שאושרו כאבולה. נראה שהמקרה הראשון, שגרם להתפרצות, היה ילד בן שנתיים שמת ב-6 בדצמבר 2013 במליאנדו,  במחוז גווקנדו.

עובדת מתחום הרפואה אחראית להפצה של המחלה בהמשך. המחלה התפשטה מגווקנדו למסנטה ולקיסידוגו. נכון לסוף מארס, דווח על 111 מקרים חשודים, עם 79 מקרי תמותה (71%).

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Baize S, Pannetier D, Oestereich L, et al. Emergence of Zaire Ebola Virus Disease in Guinea — Preliminary Report. N Engl J Med. April 16, 2014DOI: 10.1056/NEJMoa1404505.

נושאים קשורים:  התפרצות,  מגיפת האבולה,  גינאה המשוונית,  EBOV,  מגיפה,  מחקרים
תגובות