טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

סטילנוקס משפר תגובה מוקדמת לטיפול קוגינטיבי-התנהגותי בהפרעות שינה

תוספת zolpidem הביאה לשיפור מדד השינה תוך שבוע מהתחלת טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, אך ללא השפעה על התגובה בתום הטיפול

16.04.2014, 09:29

קיימות מספר שיטות לטיפול בהפרעות שינה, הכוללות טיפולים תרופתיים והתנהגותיים. ניסוי חדש, שהתפרסם לאחרונה באתר כתב העת Sleep Medicine, ביקש לבחון את השפעת תוספת טיפול תרופתי על מהירות ומגמת השיפור בתגובה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (cognitive–behavioral therapy‏, CBT) והקשר לתגובה בתום הטיפול.

בניסוי נכללו 160 משתתפים (60% נשים, גיל ממוצע 50.3 שנים) הסובלים מהפרעות שינה שקיבלו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בן 6 שבועות עם או ללא zolpidem‏ (Stilnox‏, Sanofi - Aventis Israel Ltd) מדי לילה.

בהתבסס על יומני שינה שמולאו על ידי המשתתפים מדי יום לאורך תקופת המחקר, נמצא בקרב המטופלים תרופתית שיפור מהיר יותר במדדי השינה, כגון חביון שינה, התעוררות לאחר הירדמות, סך זמן השינה, יעילות השינה ואיכותה, עוד בשבוע הראשון של הטיפול, בהשוואה לאלו שקיבלו CBT בלבד. קבוצה זו השיגה שיפור תוך 2-3 שבועות. עם זאת, התגובה המוקדמת לטיפול לא ניבאה במדויק את התגובה בתום הטיפול.

על אף השיפור ההתחלתי המהיר יותר, לאור היעדר קשר בין התגובה המוקדמת לתגובה הסופית קוראים החוקרים לחקר מעמיק יותר של הגורמים המביאים לשיפור בתגובה המוקדמת.

מקור:
Morin CM, Beaulieu-Bonneau S, Ivers H, et al. Speed and trajectory of changes of insomnia symptoms during acute treatment with cognitive–behavioral therapy, singly and combined with medication. Sleep Med [Internet] [cited 2014 Apr 11]: 

נושאים קשורים:  טיפול קוגניטיבי-התנהגותי,  הפרעות שינה,  CBT,  zolpidem‏,  סטילנוקס,  מחקרים
תגובות