ביומרקרים

מחקר בקרב שחקני הוקי איתר ביומרקרים לנזק מוחי אחרי פגיעות ראש

חוקרים מצאו, כי רמת T-tau בפלסמה עשויה לסייע לרופאי ספורט להחליט מתי ניתן להשיב ספורטאי לעיסוקו, ולהימנע על ידי כך מפגיעה כרונית

19.03.2014, 08:31

ספורטאים מקצועיים, בעיקר במקצועות הכוללים מגע פיזי בעוצמה רבה כמו הוקי קרח ואגרוף, נחבלים פעמים רבות בראשם. ההחלטה להשיב ספורטאי לעיסוקו היא כיום סובייקטיבית, לאחר שנעשית הערכה גסה כי לא נגרם נזק מוחי. זעזוע מוח קשה יכול לגרום לאובדן הכרה ובמקרים קלים יכולים להופיע תסמינים כמו סחרחורת, בחילה, פגיעה בזיכרון ובריכוז וכאבי ראש.

במרבית המקרים, זעזוע מוח חולף לאחר ימים או שבועות, אולם 10%-15% מהמקרים נשארים סימפטומטיים גם שנה לאחר הפגיעה. הסיכון לפתח תסמינים כרוניים או אף פרוגרסיביים קשור בחבלות ראש חוזרות לפני שהמוח הצליח להחלים כראוי מפציעה קודמת, ולכן חשוב לזהות ביומרקרים אובייקטיביים שיסייעו להחליט מתי נכון להחזיר ספורטאי לעיסוקו.

חוקרים משבדיה בדקו רמות של שלושה ביומרקרים בפלסמה -  T-tauי, (S-100B)י S-100 Calcium binding protein ו-(NSE)י Neuron-Specific Enolase - לפני ואחרי זעזוע מוח בקרב שחקני הוקי. לצורך כך נלקחו בדיקות דם משחקני 12 קבוצות הוקי לפני תחילת העונה ולאחר פגיעת ראש.

מתוך 228 שחקני הוקי, 35 חוו זעזוע מוח בתקופת המחקר, מתוכם נלקחו בדיקות לאחר פציעה ל-28 שחקנים. מתוך שלושת הביומרקרים שנבדקו, T-tau היה בעל הדיוק האבחנתי הגדול ביותר: רמתו עלתה באופן משמעותי מיד לאחר זעזוע מוח בהשוואה לרמה לפני העונה (P<0.001). השיא הופיע בתוך שעה מהפגיעה, כאשר הרמות ירדו בתוך 12 שעות, אולם נותרו גבוהות יחסית לתחילת העונה עד 144 שעות לאחר הפציעה. רמת S-100B גם כן עלתה לאחר זעזוע מוח, אולם גם לאחר משחק חברתי בו לא היתה פציעת ראש. לא נמצאו הבדלים ברמת NSE.

החוקרים מסכמים, כי פגיעות ראש בספורט כמו הוקי קרח, גורמות לפגיעה אקסונלית ואסטרוגליאלית חריפה, כפי שמעידה העלייה בביומרקרים שנבדקו במחקר. T-tau עשוי לשמש ככלי אבחנתי, על מנת לסייע לרופאי ספורט להחליט מתי ניתן להשיב ספורטאי לעיסוקו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Shahim P, Tegner Y, Wilson DH, et al. Blood Biomarkers for Brain Injury in Concussed Professional Ice Hockey Players. JAMA Neurol. 2014: Published online March 13, 2014.

 

נושאים קשורים:  ביומרקרים,  זעזוע מוח,  פגיעת ראש,  פלסמה,  T-tau,  מחקרים
תגובות