חדשות

המשבר בהדסה: הר"י הודיעה - ביום ראשון שביתת אזהרה בת שעתיים בכל בתי החולים

ד"ר שגית ארבל-אלון, יו"ר ועד הרופאים הבכירים במרכז הרפואי: "החלה נטישת רופאים. פקידי האוצר מנסים להוציא את רופאי "הדסה" מההסכם הקיבוצי שנחתם עם הר"י ולשנות את הרכב השכר של הרופאים". ביום שני - דיון דחוף בכנסת

(עדכון) הסתדרות הרפואית הודיעה כי ביום ראשון הקרוב ישבתו מפעילות כל בתי החולים בין השעות 10:00 עד 12:00 כחלק מההזדהות עם המצב שבו המרכז הרפואי הדסה, ויינתנו טיפולים רק במקרים דחופים. עוד התריעה הר"י הערב (יום ה') כי במידה שלא יינקטו הצעדים הדרושים לשיקום הדסה - ללא הליך של הקפאת הליכים וללא העברת הניהול לנאמן חיצוני - "יישקלו צעדים ארגוניים נוספים, לרבות עיצומים ושביתות בכל המוסדות הרפואיים עד אשר תיפסק הפגיעה הקשה ברופאי הדסה"

כרזה שהכינה הר"י לקראת ההפגנה בעניין סכסוך העבודה ב"הדסה" (צילום: הר"י)

כרזה שהכינה הר"י לקראת ההפגנה בעניין סכסוך העבודה ב"הדסה" (צילום: הר"י)

בנוסף, על פי הודעת הר"י, רופאי בית החולים הדסה מוכנים כבר עתה לחתום על ההסכם אליו הגיעו במו"מ עם הנהלת בית החולים, במסגרתו הם אמורים להיפגע בשכרם וכנראה שגם יפוטרו כמה עשרות רופאים.

במכתב שהפיצה הר"י נכתב כי "התנהלותה של המדינה איננה נוגעת אך ורק לבתי החולים של הדסה. נהפוך הוא, העובדה כי את הדסה הביאו לשפל הזה, על גודלה, מצוינותה והאוכלוסייה הרחבה שהיא משרתת, אמורה להדליק נורה אדומה אצל כולנו, בכל בתי החולים בישראל ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת תקיים ביום שני 10 בפברואר דיון מיוחד על המשבר במרכז הרפואי "הדסה" ירושלים על שני הקמפוסים שלו בעין-כרם ובהר הצופים. לדיון אמורים להגיע מנכ:ל "הדסה" אביגדור קפלן, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור רוני גמזו וראשי הר"י .

המכתב שהפיצה ההסתדרות הרפואית יועד לכל יו"ר ועדי הרופאים בכל בתי החולים ועליו חתום ד"ר צאקי זיו-נר, ממלא מקום יו"ר הר"י. ב מכתב הרי" גם נאמר: "יש להצטער גם על כך שבכירי השרים וחברי הכנסת, הגיעו וממשיכים להגיע להדסה לצורך טיפול רפואי אבל אף לא אחד מהם מצא לנכון להתערב במשבר ולהביאו לסיום דרמטי פחות".

הנהלת הדסה הודיעה היום למשרד הבריאות שספקי תרופות, דלק ומזון עצרו אספקה לבית החולים ויהיה צורך להעביר יותר מ- 1100 חולים ממחלקות שונות לבתי חולים אחרים כבר בתחילת השבוע.
הבנקים לאומי ומזרחי טפחות עצרו את קווי האשראי לבית החולים והחלו להקל את הכנסותיו מקופות החולים והביטוח הלאומי. להשלמת משכורות ינואר שהרופאים והעובדים קיבלו רק 50% מהן חסרים להדסה כ-60 מיליון שקל.

מנכ"ל המשנה של הדסה, ד"ר יובל וייס, כתב אתמול למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, הודיע כי בעקבות הקפאת קווי האשראי הודיעו ספקים רבים על עצירה מוחלטת של אספקת תרופות, דלק ומוצריו, מזון, ניקיון (חברות קבלן) ושירותי אבטחה ושמירה. "לא תהיה לנו יכולת לחמם את בית החולים, לדאוג לניקיונו בצורה סבירה ולהגיש ארוחות למאושפזים". במקביל נערכת הנהלת הדסה להגיש בקשה לצווי ריתוק לרופאים השובתים.

בתוך כך נמסר הערב כי גם ועדת הכספים של הכנסת תקיים ביום שלישי הקרוב דיון דחוף על המשבר בהדסה.

במגעים המתנהלים בין הנהלת הדסה לאוצר הוצע שהאוצר יזרים לבית החולים כ-600 מיליון שקל ובתמורה יפוטרו 30 רופאים, 20 אחיות ועובדים אחרים – בסך הכול 550 עובדים (מעל 10% מהמועסקים בבית החולים שהוא המעסיק הגדול ביותר בירושלים). בנוסף יימכרו נכסי נדל"ן כמו דירות בירושלים שבבעלות הדסה. המרכז הרפואי הדסה על שתי השלוחות שלו ממשיך גם הבוקר (יום ה') בעבודה במתכונת שבת וחג. הר"י נערכת להקמת מאהל מחאה ברחבת המיון בבית החולים.

אתמול מסרה יו"ר ועדת הרופאים הבכירים ב"הדסה" ד"ר שגית ארבל-אלון כי המשבר החריף ורופאים מצטיינים נערכים לנטוש אותו, החלו כבר לנהל מגעים עם בתי חולים אחרים ולחפש לעצמם עבודה בהם. "אנחנו מדממים", אמרה ד"ר ארבל-אלון. "העזיבה האיומה החלה. האנשים הטובים שלנו מחוץ בית החולים ולאף אחד לא איכפת". הפעילות ב"הדסה" נעשית עתה במתכונת מצומצמת – כמו בשבת וחג ומופעלים רק כמה שירותי חירום. מרפאות בית החולים הושבתו וניתוחים שאינם דחופים לא נעשים.
רופאים המליצו לחולים שמצבם איננו דחוף שלא להגיע לבית החולים.
ועדי הרופאים וגם הוועדים האחרים מתנגדים להצעה שהעלה האוצר להיכנס להקפאת הליכים ופירוק.
יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות הכללית אבי ניסנקורן מתח ביקורת על התנהלות הנהלת "הדסה" שהובילה לדבריו, למבוי סתום במו"מ.

ד"ר ארבל אלון אמרה: "אנחנו נלחמים לשמור על צביונו של המרכז הרפואי הדסה. בחודשים האחרונים היינו קרובים לחתימה על הסכם עם ההנהלה, אבל אז הבנו שזה לא היה משא ומתן אמיתי עם האוצר. מה שסיכמנו עם ההנהלה לא תאם את מה שהאוצר רוצה לעשות איתנו : לשנות את הרכב השכר שלנו ולהוציא אותנו מההסכם הקיבוצי. אם זה יקרה אצלנו, זה יקרה בכל מקום".
אמש (יום ד) הודיעו ועדי האחיות ועובדי המינהל והמשק, הודיעו האחיות : "אם לא נקבל את מלוא שכרנו עד ה-9 לחודש נצטרף לשביתת הרופאים".

תגובת האוצר: "הדסה הוא בית חולים מרכזי בישראל, נמצא במשבר תקציבי קשה. הוא נגרם כתוצאה מכשל ניהולי מתמשך וחריגות משמעותיות בשכר המשולם לעובדיו. הממשלה מנהלת משא ומתן אינטנסיבי עם הנהלת בית החולים כדי להבריאו ולהוציאו לדרך חדשה שבה הוא מאוזן תקציבית ושומר על עצמאותו".

נושאים קשורים:  חדשות,  הר"י,  ד"ר שגית ארבל אלון,  המשבר ב"הדסה",  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
איזי
06.02.2014, 14:18

אם מהדסה תצא הבשורה לשאר בתי החולים לשר"פ משגשג ולרפואה תיירותית פורחת, אזי, תוך תקופה לא ארוכה, יתכן, וכולנו נימצא במקום בו נמצאת הדסה היום ?
"עגל הזהב " הזה הוא בומרנג המכלה כל חלקה טובה.

דר' שחר
07.02.2014, 12:21

איזי, מה האג'נדה שלך?
אתה מתעלם בעקביות מהעובדות.
אני מקווה שלמרות שאתה מגיב פה, אתה לא רופא, כי רופא שמתעלם מהעובדות הוא מסוכן מאוד לחולים שלו.

דר' רוטמן
07.02.2014, 12:35

העובדות הם ה-"מיליארדים" (כן כן, לא "מיליונים") שגובים מהחולים המסכנים בשר"פ (אפילו במקרים מצילי חיים!!). איפה הם?

גיורא
06.02.2014, 22:18

דר' ליאוניד אידלמן וראשי הר"י. אתם ראויים להערכה ולתודה עצומים על תמיכתם האיתנה באומץ לב ברופאי הדסה במשבר חסר התקדים הזה. ללא ספק האוצר רוצה להחריג את רופאי הדסה מההסכמים של 2011, הסכמים שממילא חלקם אינם מקוימים עבור רופאי הדסה, כדי שבשלב הבא יוכלו למוטט את כל הסכמי השכר עם כל רופאי המדינה.
תודה!!,

אני מתקשה להאמין שרופאים ברי דעת מתפתים להאמין להסתה הפרועה של גורמים מסוימים בתקשורת שרוקדים על דמה של הדסה מתוך מטרה למוטט את רעיון השר"פ. לא בגלל השר"פ קרסה כלכלתה של הדסה. אולי לולי השר"פ מצבה של הדסה כבר מזמן היה יותר גרוע. הדסה קרסה בגלל שכבית חולים "פרטי" היא אינה מקבלת מידי שנה כיסוי ממשלתי או קופת חולימי לכיסוי גרעונותיה כמו כל שאר בתי החולים וגם בגלל ניהול כושל של מנכ"ליה. עובדה היא שבי"ח שע"צ שורד יפה למרות השר"פ שלו ועם כל הקשיים.

פרוג׳ה
06.02.2014, 22:23

copy של פיסבוק פוסט של דר׳ @leon Gilead מהדסה

מכתב גלוי לכתבי הבריאות והציבור הכללי
זהו מכתב גלוי כי כנראה אין דרך אחרת להביא את העובדות כהווייתן לידיעתכם. ככתבים שעיסוקם באחד הנושאים החשובים ביותר – בריאותם של אזרחי מדינת ישראל – היה הגיוני לצפות שתנסו לרדת לשורשם של דברים, לבסיסן של בעיות ולהציף אותן לידיעת הציבור. במקום זה, גולשים על גלי הפופוליסטיות אתם בוחרים בעקביות מעוררת קבס לבלוע את האטריות ("לוקשים") שמאכילים אתכם האוצר ומשרד הבריאות ולהקיא אותן החוצה בכתבות וידיעות ללא בדיקה, העמקה או הבנה בסיסית. אתם מעדיפים כותרות צהובות על בסיס רעוע על פני עובדות מוצקות ואולי לא פחות פופולאריות – אבל כאלה שהיו דורשות מכם העמקה, השקעת מאמץ והבנה שאין בכם. האטריות הללו טעונות לעייפה בדיסאינפורמציה שכל תכליתה להסיט אתכם מהנושא העיקרי ולשסות אתכם בשק החבטות הנוכחי – הדסה עובדיה ורופאיה. לאורך חודשים ארוכים אתם מקפידים להלעיט את הציבור באינפורמציה שקרית המבוססת על מניפולציות של אינטרסנטים ולא מבצעים את תפקידכם להיות שומרי הסף – אלה שצועקים שהמלך עירום. משרדי האוצר והבריאות מנצלים בציניות את המצב שאליו נקלעה הדסה במידה רבה באשמתם כדי להסיט מהם את האש ובקוצר ראות מדהים מטביעים את ספינת הדגל של הרפואה בישראל – מותירים את נוסעיה ציבור החולים ואלה שעוד לא חולים בישראל – להמשיך לשחות ליעדם במים השורצים כרישים וכל זה כדי להסתיר את העובדה שהדרך שבה הם מנהלים את מערכת הבריאות תוביל לטביעת כל הצי של בתי החולים הציבוריים.
ומהן העובדות?
העובדות הן שהדסה היא "בית חולים פרטי" רק לצורך הניגוח וההשמצה. למעשה הדסה היא בית חולים יתום. להדסה, בניגוד לשאר בתי החולים הציבוריים בישראל – אין "אבא" עשיר (האוצר), או "אמא" עמידה (קופת חולים). יש לה בקושי "דודה" זקנה שחיה בארה"ב ואשר לאורך שנים רבות העבירה להדסה קצבה שעזרה לה לצוף ולשרוד. אבל הדודה כבר זקנה, כוחה תש, המשבר הכלכלי בלע את חסכונותיה ואין לה יותר אמצעים לעזור לבית חולים מודרני לשורד אל מול מערכת בריאות עקומה, חולה, שמתוקצבת בחסר נורא ושמתקיימת בחסד הנדבות. באין כיסוי מגורם אחר, לא "אבא" ולא "אמא", הדסה היתומה פנתה שוב ושוב אל ציבור עובדיה, ובעיקר הרופאים, ולקחה מהם שוב ושוב הלוואות לשיפור המצב ולשיקום המוסד כך היה כבר 5-6 פעמים ב- 30 השנה האחרונות. לאורך כל השנים הללו הרופאים ושאר העובדים תרמו תורנויות, הלוו הלוואות והתגייסו לעזור למוסד המקרטע לצוף, כדי שיוכלו להמשיך ולעבוד ולהגשים את שליחותם לעזור לחולים ולנדכאים.
כבית חולים ציבורי הדסה כפופה לתעריפים הלא ריאליים שמכתיב משרד הבריאות ולגזירות ה- CAPPING הדרקוניות של משרד האוצר שמטרתן לרסן את ההוצאה לבריאות אבל משמעותן היא שהתמורה עבור כל הפרוצדורות המבוצעות אינה מספיקה כדי לכסות את העלות של הפרוצדורות. כבית חולים ציבורי הדסה כפופה להסכמי השכר עם הסתדרות הרופאים (האמת שגם זה כבר לא – הסכמי השכר שנחתמו בעקבות שביתת הרופאים ב- 2011 לא קוימו בהדסה בהחלטה חד צדדית של ההנהלה), הסתדרות האחיות ושאר ארגוני העובדים ולכן גם אינה קובעת את גובה המשכורות שישולמו לעובדיה. קל מאוד להשתלח בהדסה כי היא מפעילה את השר"פ המושמץ – אבל זהו מכשיר הדיסאינפורמציה הנבזי ביותר. למעשה מה שאפשר להדסה לשרוד הוא דווקא השר"פ. הדסה גוזרת ממנו לאורך שנים קופונים כבדים והם שעזרו לה לשרוד עד עכשיו.

ד"ר צדיק
06.02.2014, 22:55

אם המצב כל כך רע אז למה לרופאי הדסה כל כך טוב ?
שמענו על המשכורות והתנאים העולים על יתר בתי החולים בארץ, מאז ומתמיד.
גם אידלמן כיוצא הדסה יודע בדיוק כמה מרויחים יותר רופאי הדסה.
חבל שלא דאג לנו ככה בשביתה האחרונה.

דר' רוטמן
07.02.2014, 10:55

תודה דר' צדיק.
אני באופן אישי מתנדב לעבוד בבית חולים הדסה בתנאי אחד בלבד: להפסיק את השר"פ המושחת ולהפוך את בית החולים לבית חולים ציבורי בלבד בו אין רפואה פרטית.

איזי
07.02.2014, 00:51

שר"פ ותיירות מרפא בבי״ח ציבורי הם אנטי-תזה לרפואה צודקת ושיוויונית.
הדסה, משום מה מזכירה לי את הבנקים. מתגמלת מנהלים כושלים במיצנחי זהב. ומגבה את משכורות העתק של "נסיכיה".
ומפסידה מליונים בהימורים אצל מיינדוף.
האם בהדסה יש פחות פשלות מאשר בבתי חולים אחרים ?
האם ההילה שנוצרה סביב הדסה היא כיום כבר מיתוס ?
שאלות שאנו צריכים לשאול ולבדוק ברצינות.

עמוס
07.02.2014, 10:17

הדסה כמשל:

משל של מערכת הבריאות בארץ.

משל של החברה הישראלית בבחינת ,שופוני יא נאס, מחד והמלך הוא עירום מאידך.

משל של צביעות, בבחינת אין לנו כסף לנקות להאכיל ולחמם אבל יש לנו יופי של בניין אשפוז, רובוטים מנתחים, שר"פ שמתגמל באחוזים ניכרים אחוז קטן מהרופאים, סיקור עיתונאי נוצץ של סאגת "חייו ומותו של מר"ן".

ועכשיו נעבור ממשל לסיפור ילדים: "אל תצטער רוני רון, זה סופו של כל בלון".

יוסי , רופא לא מהדסה
07.02.2014, 13:03

כרופא , ששעובד בקופ"ח כללית, ממש , אבל ממש, אני לא מצטער על הדסה.

זו לא ספינת הדגל , זה בית חולים רגיל (שניחוח ירושלים שיגע אותו כמו הרבה אחרים בעיר הזאת) , שחגג עם משכורות לרופאים , שר"פ במיליארדים, תקציבי אוניברסיטה , מבנים מפוארים ויקרים (ומיותרים...) עם מנהלים זחוחים ומנופחים מעצמם.

מה נאמר בכתבה : "יפוטרו 30 רופאים, 20 אחיות ועובדים אחרים – בסך הכול 550 עובדים" כלומר מתוך כל המפוטרים 500 (!!!) הם עובדי מנהלה פרזיטים מיותרים לחלוטין.

האמת? הגיע הזמן להטביע את הספינה הזאת , להלאים את בית החולים ולצרף אותו סוף סוף למציאות.

הגיע הזמן שיותר רופאים שם באמת יעבדו ולא יתעסקו ב"מחקר" .

הגיע הזמן שיקצצו למנהל בית החולים ( מי מינה את המנהל הפרזיט הזה? ) את המשכורת לעשירית. בשביל לפטר רופאים הוא גם יכול לעבוד בהתנדבות. והרי ציטוט מויקיפדיה - "בשנת 2011, בה הפסידה כלל ביטוח 127 מיליון ש"ח, הסתכמה עלות שכרו של קפלן ב-2.3 מיליון ש"ח".

אל תאגה - בית החולים לא יסגר , מטופלים ימשיכו לקבל טיפול (טוב או רע , תלוי ברופאים ולא בעובדה שהם מ"הדסה"...) , הכסף יעבור לספקים .

ומילת סיום - מתי כבר נפטרים מאידלמן? הורס הרפואה בישראל? לא מגיע לנו ולמערכת הבריאות משהו יותר טוב ?

איזי
07.02.2014, 13:42

עמוס, יוסי, צדיק ורוטמן.
מילים כדורבנות.
אגב אידלמן, להערכתי, הוא ינסה למנף את עצמו לקראת הבחירות במהלך משבר הדסה.

פיליפ
09.02.2014, 08:29

אני מאד בעד לעמוד ביחד נגד הסכנה הגדולה בהדסה. זה בגלל שהחולים המסכנים יסבלו הרבה עם תהיה סגירה (ח"ו) בית החולים.
אבל איפה הייתה תגובה דומה למשבר בביקור חולים במשך שנתיים של אי תשלום משכורות ואיומים לסגירה שכן סבוף קרה. אז לא שמענו מבתי חולים אחרים כולל רופאי הגדסה באותו עיר ירושלים עיר הקדש.
אולי תגובה של כל בתי החולים אז הייתה יכולה למנוע את המשבר שרופאי הדסה והבית חולים עצמו עומדים לפניו כעת.
חבל על ה double standards שאנחנו רואים פה.