דעות

חציית קו אדום: רופא מפקח על ניסוי טלוויזיוני

רופא אשר נותן חסות רפואית לניסוי פסול בבני אדם, בטח כשהדבר נעשה לצורכי פרסום ורייטינג, הוא רופא שחוטא לתפקידו

"תהליך קיצוני", "ניסוי שמעולם לא נערך בארץ", כך הבטיח בשבועות האחרונים אמנון לוי בפתח התוכנית "פנים אמיתיות" המשודרת בערוץ 10. במסגרת התוכנית נחצה למעשה קו אדום בעולם הרפואי – רופא בכיר נתן כיסוי רפואי מקיף לניסוי מסוכן במהלכו נבדק אם וכיצד מגיב גוף האדם לשמונה ימים ללא מזון וללא נוזלים.

"רופא אשר נותן חסות רפואית לניסוי פסול בבני אדם, בטח כשהדבר נעשה לצורכי פרסום ורייטינג, הוא רופא שחוטא לתפקידו"

הניסוי לא נועד לצורך קידום הידע, המדע או הרפואה, אלא לשם פרסום ורייטינג. זהו ניסוי בבני אדם, שאינו עומד בשום קוד רפואי, משפטי או אתי, ושלפי כל האינדיקציות אף לא התקבל לגביו אישור ועדת הלסינקי כנדרש בחוק. זהו ניסוי שכל הסימנים מצביעים לכך שנעשה, ככל הנראה, בניגוד לכל הכללים המקובלים בישראל ובעולם.

בחוק הישראלי הוגדר ניסוי בבני אדם, בין היתר, כ-"עשיית כל הליך, פעולה או בדיקה בבן אדם, שאינם מקובלים". מכאן, ולנוכח הסיכונים הרבים שטמונים בשמונה ימים רצופים ללא מזון ו/או נוזלים, החליטה ההפקה (ובצדק מבחינתה) לצרף לתוכנית רופא בכיר שמתפקידו ללוות את הניסוי לאורך כל ימי הצום, ולהעניק כיסוי רפואי לתהליך. במלים אחרות, רופא שבמודע או שלא במודע משמש בפועל כמנהל הרפואי של הניסוי.

בענייננו, ולמען הסר ספק בנוגע להגדרה, מבחינה משפטית ואתית נראה שהבדיקה שנערכה למשתתף התוכנית, ושכללה בין היתר לקיחת דמים ושימוש באמצעי ניטור נוספים, הינה תצפית מדעית אשר מוגדרת כניסוי בבני אדם לכל דבר ועניין. ניסוי שהיחס בין התועלת שצומחת מביצועו כלל אינה משתווה לסיכון האדיר שטמון בו, שלא לדבר על המסר הבעייתי והמסוכן שעובר לציבור הצופים.

בהתייחס לסוגיית הניסויים בבני אדם קבע בעבר האיגוד הרפואי העולמי, כמו גם הקודקס הבינלאומי לאתיקה רפואית, כי רופא מחויב לסדרה ארוכה של כללים, ביניהם שבריאותו של האדם תהא השיקול הראשון. מכאן, רופא שמעצם היותו קו ההגנה האחרון לשמירה על בריאותם הגופנית והנפשית של משתתפי תוכניות טלוויזיה לסוגיהן, מחויב לפעול אך ורק בהתאם לעקרון טובת המטופל. עקרון מקודש שמכוחו נגזרת חובתו של הרופא להתנגד התנגדות נחרצת מלהיות שותף לביצוע פעולות שעשויות להעמיד את משתתף התוכנית בסכנת חיים.

"זהו ניסוי בבני אדם, שאינו עומד בשום קוד רפואי, משפטי או אתי, ושלפי כל האינדיקציות אף לא התקבל לגביו אישור ועדת הלסינקי כנדרש בחוק"

כאמור, להבדיל מזכותו של אדם פרטי להיכנס מבחירה חופשית לתנאים שרבים מאיתנו היו מגדירים כהזויים (צום מוחלט וממושך), לא כך הוא הדין לגבי השתתפות הרופא. זהו רופא אשר במודע נותן ידו להליך מסוכן ופסול מעיקרו, תוך שהוא מעניק שירותי ליווי ופיקוח רפואי; רופא שמשיקולים אלו אחרים, לוקח חלק בתוכנית טלוויזיה שמעמידה את משתתפיה בסיכון חיים ממשי, תוך שהוא פועל בניגוד גמור לעקרונות הבסיסיים של עולם הרפואה, ובראש - "ראשית אל תגרום נזק".

יהיה אשר יהיה הדחף לקחת חלק בניסוי טלוויזיוני מעין זה, אין הוא מצדיק את ההתנהגות הבלתי המוסרית. כאמור, עצם הסכמתו של הרופא ללוות תוכנית טלוויזיה אשר חושפת את משתתפיה לסכנה ממשית, גופנית או נפשית, פסולה היא. חובותיו המקצועיות, האתיות והמשפטיות של הרופא הן שהיו צריכות להוביל אותו למסקנה חדה וברורה שאל לו להעניק חסות רפואית לניסוי מיותר ולא חוקי. התנגדות אשר היתה יכולה למנוע קיומו של ניסוי טלוויזיוני פסול בבני אדם.

להדגיש, רופא אשר נותן חסות רפואית לניסוי פסול בבני אדם, בטח כשהדבר נעשה לצורכי פרסום ורייטינג, הוא רופא שחוטא לתפקידו. רופא אשר חוצה קווים מקצועיים, תוך שהוא פוגע במקצוע הרפואה ובציבור הרופאים בכללותו. לפיכך, מן הראוי שהשתתפות רופא בניסויים מעין אלו תיבחן על ידי ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית.

נושאים קשורים:  דעות,  ועדת הלסינקי,  פנים אמיתיות,  ניסוי בבני אדם,  רייטינג
תגובות
Jud
29.10.2013, 13:31

מסכימה לכל מילה, כנ״ל בתכניות ריאלי אחרות ראה מקרה האח הגדול

טלי
29.10.2013, 13:36

אמת ויציב.
אלוהי הרייטינג שוב ניצח את ההגיון והאתיקה.

פרופ' פנחס הלפרן
29.10.2013, 16:59

כדאי שהלישכה לאתיקה בהר"י תוציא הנחיות לגבי השתתפות רופאים בתכניות ריאליטי טלוויזיוניות, כי ללא ספק מדובר בתופעה שתגבר עוד ועוד, לבושת כולנו.

יהודה ברק
29.10.2013, 18:26

אכן בושה וחרפה.

מירי וורצל
30.10.2013, 05:25

לפארסה הזאת יש היבט נוסף.

כלי העבודה מספר אחד של הרופא הוא שיקול דעתו. על שיקול דעתו זה סומך המטופל שלו, ושיקול דעתו זה עומד למבחן כאשר התנהלותו מועמדת בסימן שאלה.

איך ניתן להוסיף ולבטוח בשיקול דעת של רופא אשר הוכח כמחובר לכל דבר רק לא לשכל הישר ?

שמעון שרף
30.10.2013, 08:22

כל הכבוד למאמר שמציב מראה בפני כל אלה שרדיפת הפרסום והתקשורת מעבירים אותם על שיקול הדעת בנושא אמנהת הלסינקי. אם ועדת האתיקה לא תתערב המצב יחמיר, ואל תצפו שמשרד הבריאות יעמוד בפרץ.

שאול סופר
30.10.2013, 15:33

כל מילה בסלע!

פרופ' משה פרידמן
31.10.2013, 07:45

תגובה טובה אך לא מספיקה.
1. על הר"י להגיש תלונה למשרד הבריאות.
2. יש להגיש תלונה פלילית נגד עורכי התוכנית והרופא המעורב על עריכת ניסוי רפואי בניגוד לחוק.

פרופ' משה פרידמן

קובי
31.10.2013, 09:41

עו"ד יגודה ושאר המגיבים המכובדים-
הגזמתם לגמרי

נסוי "רפואי" בבני אדם???
ממש...

זה היה ניסוי כמו שקפיצת בנג'י או כל מעשה אקסטרים אחר של מטורף למשל הקופץ עם שק על גבו ממטוס בגובה כמה קילומטרים מעל פני האדמה- האם גם להם יש רופא צמוד? (לא-שם צריך רק מישהו עם שפכטל בכדי לגרד את הדם מהריצפה במקרה של תקלה).

אין פה מרכיב רפואי כלל.

רק תיעוד של מעשה טירוף.

הבעיה היא שהתוכנית הנ"ל כמו כל ריאליטי בטלויזיה, כמו אפילו האח הגדול או הישרדות (על מגוון המצבי קיצון שבו היא מעמידה את משתתפיה) מטעמי ביטוח של ההפקה מתהדרים ב"עלה תאנה"-כיסוי רפואי אשר מטרתו היא אך ורק כיסוי תחת למקרה אסון ולא למען בריאות המשתתפים.
חבל שיש רופאים שמתפתים (אני בטוח שהתגמול הכספי אינו כה גדול..) ,אבל אם זה לא X אז רופא Y היה הולך לשם.

אני חושב שההשתתפות של הרופא היתה צריכה להיות יותר מאחורי הקלעים ופחות חשופה לעין המצלמה-זה הכל.

אבל מכאן ועד לכדי צעדי משמעת... - הגזמתם!

ד"ר אריה אבני
01.11.2013, 08:36

כל מילה נכונה. עלינו להפריד בין הטירוף והאוילות של עולם טוכניות ה"ריאליטי" לרפואה. לא לזה נועדנו.... על הר"י להתערב מיד כדי למנוע את הטירוף הזה ולקבוע כללים ברורים.

ריי מאור
04.11.2013, 02:14

חברים יקרים, קוראים לי ריי מאור ואני הייתי זה שעבר את ה"ניסוי".
זו אינה הפעם הראשונה בחיי שעשיתי צום יבש וכפי שבוודאי ראיתם בדיקות הדם שלי לא השתנו ולא הראיתי סימני התייבשות בכלל. הרופא דאג בכל רגע להזכיר לי לנוח ובדק אותי בקפידה כל יום על מנת לראות אם מתפתח אפילו הסממן הראשון לבעיה פוטנציאלית אפשרית והוא כבר תכנן להפסיק את הניסוי.
אני יודע שאני קיצוני בדרך שבחרתי ואתם יכולים להאשים אותי ואת ההפקה. אך תדעו שבראש ובראשונה כוונותיי היו טובות ולא היה חשש לחיי בשום רגע נתון. הרופא היה מקצועי, אדיב, נחמד ופתוח ראש.
אני פשוט ניסיתי להזכיר לכולנו את יכולותינו העצומות דרך כח רצון ואמביציה. אני יודע שזה לא היה מהלך מושלם, אך אני כן שמח על הפידבאקים החיוביים שאני מקבל ביום יום ושהייתי גרגר חול במכונה ענקית שמאירה אותנו.

רופא
06.11.2013, 18:44

צביעות : זה שהטלביזיה קוראת לזה ניסוי זה לא באמת אומר שזה ניסוי !! גם כשאני מחליט לרוץ אולטרא מרתון זה ניסוי ואני נבדק ומאושר עיי רופא. ובכלל כבר שנים שרופאי איכילוב היכן שפרופ פנחס הלפרין עובד, נותנים חסות לבדיקות רפואיות לתוכניות ריאלטי כגון השרדות

רופא
08.11.2013, 15:20

צודק , גם כשאנשים משחקים כדורגל, פוטבול או הוקי הם מסכנים את בריאותם, אז מה ? נגיש קובלנה נגד רופא הקבוצה ?? הרופא כאן לקח עליו אחריות גדולה, ואני בטוח שלא ממניעים כספיים, וכל הכבוד לו.