שבץ מוחי

יחס עלות-תועלת של ריברוקסבן אל מול וורפרין במניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור-פרוזדורים בבלגיה

מחקר מצא כי טיפול בריברוקסבן מהווה חלופה לטיפול בוורפרין - מבחינת יחס עלות-תועלת במניעת שבץ מוחי במטופלים הסובלים מפרפור פרוזדורים

13.10.2013, 11:23

וורפרין (קומדין), תרופה הקיימת למעלה מחצי מאה, היא בעלת עלות נמוכה ומשמשת כבסיס הטיפול נוגד הקרישה במניעת שבץ מוחי בחולים עם פרפור פרוזדורים. לאחרונה נכנסה לשימוש ריברוקסבן (קסרלטו), תרופה פומית חדשה נוגדת קרישה שמציעה חלופה בעלת יתרונות על פני הוורפרין, וזוכה לתמיכה על ידי קווים מנחים בינלאומיים.

במחקר זה ניסו להעריך מנקודת מבטו של מממן הטיפול הבלגי, את יחס עלות- תועלת של ריברוקסבן אל מול וורפרין בטיפול בפרפור פרוזדורים שאיננו ממקור מסתמי, בקרב חולים הנמצאים בסיכון בינוני-גבוה. מודל המחקר נבנה והוזן בנתונים של עלות מקומית משוערת, בטיחות הטיפול בהתבסס על נתוני מחקר ROCKET AF ובערכי תועלת שנלקחו מהספרות.

הטיפול בריברוקסבאן (קסרלטו) נמצא קשור להיארעות נמוכה יותר של ארועי שבץ מוחי ותסחיפים (0.308 אל מול 0.321 ארועים), דימומים מוחיים (0.048 אל מול 0.063) ואוטמים לבבים (0.082 אל מול 0.095) לכל חולה שהשתתף במחקר, בהשוואה לטיפול בוורפרין (קומדין). בפרספקטיבה של משך חיי המטופלים, ריברוקסבן גרם לירידה של 0.042 ארועים מסכני חיים לכל חולה ולעלייה של 0.111 שנות חיים ו-0.094 שנות חיים מותאמות איכות (QALYs - quality adjusted life years), בהשוואה לטיפול בוורפרין.

מבחינה כלכלית, השימוש בריברוקסבן לווה בעלייה ביחס עלות-תועלת, שהתבטא ב- 8,809 יורו לכל QALY או 7,493 יורו לכל שנת חיים שהתווספה. תוצאות אלו מתבססות על מידע מ-2010. ניתוח רגישות הצביע, כי תוצאות אלו משמעותיות וריברוקסבן הינו חלופה טובה לוורפרין ב-87% מהמקרים במידה וישנה מוכנות לסף תשלום של 35,000 יורו לכל QALY נוספת.

לסיכום, המחקר מציע כי טיפול בריברוקסבן מהווה חלופה לטיפול בוורפרין מבחינת יחס עלות-תועלת במניעת שבץ מוחי במטופלים במערכת הבריאות הבלגית הסובלים מפרפור פרוזדורים.

מקור:
Cost-Effectiveness of Rivaroxaban Versus Warfarin for Stroke Prevention in Atrial Fibrillation in the Belgian Healthcare Setting; PharmacoEconomics October 2013, Volume 31, Issue 10, pp 909-918,

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  פרפור פרוזדורים,  וורפרין,  ריברוקסבן,  מחקרים
תגובות