דעות

האם השמנה היא למעשה מחלה מדבקת?

נראה כי קיים מנגנון אחד נוסף ומסקרן שמשפיע על ההרזיה: אכילת מזון המבוסס על הצומח, כדוגמת תזונה טבעונית, מאפשרת לחיידקים מרזים להתיישב ולשגשג במערכת העיכול, בזכות היותה דלה בשומן ועתירה בסיבים תזונתיים

מחקר שפורסם בחודש שעבר (ספטמבר 2013) בכתב העת Science חושף קשר בין השמנה לבין הדבקה בחיידקים. במחקר, עכברים סטריליים הודבקו בחיידקי מעי של זוגות תאומי אנוש דיסקורדנטים להשמנה (בכל זוג תאום רזה ותאום שמן). כל העכברים היו בעלי מטען גנטי זהה ובאותם תנאי גידול, וכולם הוזנו באותו מזון דל שומן ועשיר בפוליסכרידים מן הצומח ואכלו את אותן הכמויות.

הממצאים שהתקבלו מסעירים: העכברים שהודבקו בחיידקים מהתאומים השמנים הפכו שמנים

הממצאים שהתקבלו מסעירים: העכברים שהודבקו בחיידקים מהתאומים השמנים הפכו שמנים, עם ביטוי מוגבר של אנזימים ותהליכים מטבוליים הנמצאים בקורלציה עם השמנת יתר ועמידות לאינסולין, ואילו העכברים שהודבקו בחיידקים של התאומים הרזים נשארו רזים עם פרופיל מטבולי המתאים לרזים. המיקרוביוטה ה"מרזה" נמצאה קשורה לחיידקים מסוג bacteroidales.

בשלב נוסף של הניסוי הוכיחו החוקרים שהחיידקים ה"מרזים" של עכבר רזה יכולים להדביק עכבר שמן כאשר משכנים את השניים באותו כלוב. כתוצאה מהדבקה זאת מתרחש שינוי במיקרוביוטה ובהתאמה שינוי בביטוי האנזימטי והמטבולי, ואותו עכבר שמן מאבד מרקמת השומן שלו ומרזה.

אלא שהחוקרים מצאו פרט חשוב ומעניין - כדי שזה יקרה, חייב להתקיים תנאי אחד חיוני: העכברים חייבים להיות ניזונים מתזונה עשירה בסיבים תזונתיים (פירות וירקות ) ודלה בשומן רווי. החוקרים חילקו את התזונה האמריקאית לשלושה חלקים על פי תכולת השומן והסיבים התזונתיים (בהסתמך על סקר הNHANES ) כאשר השליש העליון דל בשומן רווי ועשיר בסיבים תזונתיים והשליש התחתון עשיר בשומן רווי ודל בסיבים תזונתיים.

בימינו השמנת יתר הפכה למגפה עולמית. אך מה אם כפי שעולה ממחקר זה ומקודמים לו, למגפה הזאת תורם גם גורם זיהומי?

כאשר האכילו את העכברים בתזונה הדומה בהרכבה לתזונה האמריקאית מהשליש העליון אכן חל שינוי במיקרוביוטה ובתהליכים האנזימטים והמטבולים של העכברים השמנים והם איבדו מרקמת השומן שלהם, אך כאשר החוקרים האכילו את העכברים בתזונה הדומה בהרכבה לשליש התחתון, כזאת שדלה בסיבים תזונתיים ועשירה בשומן רווי, לא חל שינוי במיקרוביוטה של העכברים השמנים, והם גם לא איבדו מרקמת השומן.

בסרטון הקצרצר המצורף ניתן לראות הבדלים המובהקים במשקל נבדקים באמריקה כתלות בסוג התזונה:
http://youtu.be/oqH2I338PFw

בימינו השמנת יתר הפכה למגפה עולמית. אך מה אם כפי שעולה ממחקר זה ומקודמים לו, למגפה הזאת תורם גם גורם זיהומי? מה אם אחד מהגורמים להשמנה הם חיידקים שמכתיבים לגוף שלנו לבטא אנזימים ותהליכים מטבולים המובילים להשמנה? למרות שהניסוי עצמו בוצע על עכברים, יש לזכור שהחיידקים שנבדקו נלקחו מבני אדם.

מחקר זה מהווה עדות נוספת לקשר בין מיקרוביוטה לבין השמנה ועמידות לאינסולין, ולקשר בין מיקרוביוטה "מרזה" לבין תזונה שעשירה בסיבים תזונתיים וענייה בשומן רווי, או במלים אחרות, תזונה המבוססת על מזון מן הצומח, ובל נשכח כי לתזונה זו יתרונות בריאותיים רבים מעבר לירידה במשקל.

מעבר לסיבות הברורות לכך שאלו שמזונם מבוסס על הצומח רזים יותר, נראה כי קיים מנגנון אחד נוסף ומסקרן שמשפיע על ההרזיה

קשה להדגיש מספיק את חשיבות הסיבים התזונתיים, כולל חלקם במניעת סכרת וסרטן, ושמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול. אומנם במחקר השתמשו בתזונה אמריקאית כאבן בוחן אך מסתבר שגם בישראל המצב התזונתי עגום. סקר משרד הבריאות שנערך בארץ ב 2003-2004 הראה כי רק 16% מהילדים ובני הנוער מקבלים את תכולת הסיבים התזונתיים המומלצת להם על ידי משרד הבריאות. נתונים אלה חמורים ביותר אך הם לא צריכים להפתיע אף אחד. כשארוחת הצהריים הטיפוסית היא שניצל עם פתיתים, ארוחת הערב מורכבת מחביתה עם קוטג' פרוסת לחם לבן וכוס שוקו, וכתוספת ישנן כמה חתיכות ירק בצד, אין להתפלא שצריכת הירקות בתפריט הילדים נותרת רחוקה מאוד מהמלצות משרד הבריאות, וכך גם צריכת הסיבים התזונתיים, שכן סיבים תזונתיים נמצאים רק במזון מהצומח. בסרטון זה שיטות פשוטות שהוכחו כיעילות לשכנע ילדים לאכול פירות וירקות: http://youtu.be/jPd4nDq1igY

על פי המלצות התזונה האמריקאיות מומלץ לאשה לצרוך כ-25 גרם סיבים תזונתיים ולגבר כ-38 גרם סיבים ליום. מזונות עשירים בסיבים הם ירקות ופירות (מכילים 1-3 גרם סיבים ל-100 גר'), דגנים מלאים כדוגמת לחם מחיטה מלאה, אורז מלא וקוואקר, וכן קטניות כגון שעועית, חומוס, ואדממה.

תזונה עתירת שומן רווי היא צרה לא פחות גרועה, שכן השומן הרווי הוא האחראי הישיר למחלות כלי דם והתקפי לב. בשר, מוצרי חלב, עוף, וביצים אינם מכילים כלל סיבים תזונתיים, ולעומת זאת הם עשירים בשומן רווי, ולא משאירים חשק או מקום למזונות בריאים.

כלומר, תזונה המבוססת על מזון מהצומח לא רק עוזרת להיקפים ומסייעת לשמירה על מסת גוף נמוכה יותר, היא גם מגינה מפני מחלות לב, יתר לחץ דם, סרטן וסוכרת (סוג 2). זאת קבע איגוד התזונה האמריקאי (ADA) בנייר העמדה שפרסם לגבי צמחונות וטבעונות ב-2009, וכך גם מעידים מחקרים רבים אחרים שפורסמו מאז.

המאמר החדש מעניין במיוחד, שכן עולה ממנו שמעבר לסיבות הברורות לכך שאלו שמזונם מבוסס על הצומח רזים יותר, נראה כי קיים מנגנון אחד נוסף ומסקרן שמשפיע על ההרזיה. מסתמן שהרזיה היא גם תהליך תלוי חיידקים, ומסתמן שאכילת מזון המבוסס על הצומח, כדוגמת תזונה טבעונית, מאפשרת לחיידקים המרזים להתיישב ולשגשג במערכת העיכול, בזכות היותה דלה בשומן ועתירה בסיבים תזונתיים.

מקורות

1. Gut microbiota from twins discordant for obesity modulate metabolism in mice. Sep 2013. Science.

2. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24009397

3. http://www.health.gov.il/PublicationsFiles/Mabat_2003-2004-b.pdf
סקר מב"ת לנוער 2003 -2004

4. ADA Vegetarian Diets
http://www.eatright.org/About/Content.aspx?id=8357

נושאים קשורים:  דעות,  השמנה,  סיבים תזונתיים,  טבעונות
תגובות