חדשות

50 שנה לתרכיב החיסון המשולש

ה"ניו-יורק טיימס" הקדיש כתבה מיוחדת לד"ר מוריס הילמן, "החלוץ הנשכח של החיסונים לילדים", לרגל ציון 50 שנה לפיתוח תרכיב החיסון המשולש

מוריס הילמן (צילום: ויקיפדיה)

ד"ר מוריס הילמן (צילום: ויקיפדיה)

ה"ניו-יורק טיימס" הקדיש בתחילת השבוע כתבה מיוחדת לד"ר מוריס הילמן, תחת הכותרת "חלוץ החיסונים הנשכח". הסיבה: לפני כ-50 שנה (ליתר דיוק ב-21 במארס 1963, בשעה אחת לפנות בוקר) בפרבר של פילדלפיה, העירה בתו בת החמש את ד"ר הילמן, מיקרוביולוג במעבדת המחקר של חברת התרופות "מרק, והתלוננה על כאבי גרון חריפים. האב בדק אותה בקפדנות וגילה נפיחות ניכרת. הסימנים הראשונים העידו: חזרת. כיום, נאמר בכתבה, מעט מאוד רופאים יידעו לזהות את תסמיני החזרת.

ד"ר הילמן החזיר את ילדתו למיטתה, משום שבתקופה ההיא לא היו דרכי טיפול רבות למחלה. ברוב המקרים, ידע, חזרת אינה יותר ממחלת ילדים טורדנית (התנפחות של בלוטות הרוק). אבל הוא גם ידע כי אם חלילה תסתבך, עלולה החזרת להותיר את בתו חירשת. לכן מיהר לצאת למעבדתו כדי לקחת ערכת בדיקה. כשחזר לביתו, נטל משטח גרון לתרבית ולבדיקות מעבדה.

שמו של ד"ר הילמן אולי לא אומר הרבה כיום, אבל הוא ראוי להיזכר כמי שהמציא את החיסון המשולש לילדים - ה-MMR (נגד חזרת, חצבת ואדמת). ההתחלה של אותה המצאה חשובה נעשתה באותו משטח-גרון שנטל מבתו החולה.

ד"ר הילמן הלך לעולמו בשנת 2005, אך רופאים ומדענים רבים מעטירים עליו גם היום שבחים וקובעים נחרצות כי הוא אחראי להצלת חייהם של יותר ילדים במאה ה-20 מכל חוקר אחר. הילמן פיתח לא רק את חיסון ה-MMR אלא שיכלל וקידם יותר מ-25 חיסונים שונים, ביניהם תשעה מבין 14 סוגי החיסונים המומלצים כיום, באופן שגרתי, לכל הילדים. "מדהים לדעת עד כמה אדם אחד עשה כל זאת!", הדגיש ד"ר אנתוני פוסי, מנהל המכון הלאומי האמריקני לאלרגיות ומחלות דלקתיות (NIAIS). רופא הילדים ד"ר פול אופיט (Offit) מפילדלפיה כתב על ד"ר הילמן את הספר Vaccinated, שראה אור ב-2007. אך שמו לא הפך לנחלת הכלל.

הכתבה ב"ניו-יורק טיימס" סוקרת את סיפור התפתחותו של התרכיב המשולש שד"ר הילמן חתום עליו ומציינת כי דחיפה רבה ליצירתו וקידומו, העניקה התפרצות של אדמת שהתרחשה באביב 1963 . ההתפרצות החלה באירופה והתפשטה במהירות על פני הגלובוס כולו. הנגיף פגע קשה בנשים הרות רבות - במיוחד באלו שהיו בשליש הראשון של הריונן. בארה"ב בלבד מתו באותה שנה 11,000 ילודים ועוד 20,000 סבלו ממומים מולדים – חירשות, מחלת לב וקטרקט. האפידמיה הסתיימה ב-1965. רק ב-1971 הושלם הפיתוח של החיסון המשולש וה-FDA העניק את אישורו: שתי מנות החליפו שש, שניתנו עד אז לילדים.

מקור:
http://www.nytimes.com/2013/05/07/health/maurice-hilleman-mmr-vaccines-forgotten-hero.html?nl=health&emc=edit_hh_20130507&_r=0

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסונים,  חצבת,  חזרת,  אדמת,  ד"ר מוריס הילמן
תגובות